Economia

El cotxe elèctric de Nissan s’allunya de la Zona Franca

El fabricant japonès anuncia la creació de dues factories de bateries a Gran Bretanya i Portugal

La Gran Bre­ta­nya i Por­tu­gal han gua­nyat la pri­mera bata­lla del cotxe elèctric. Nis­san i el seu soci Renault van anun­ciar ahir una inversió de prop de 500 mili­ons d’euros per ins­tal·lar en aquests dos països les pri­me­res fàbri­ques euro­pees de bate­ries de liti, el cor del cotxe ecològic. Les com­pa­nyies dei­xen clar que això no sig­ni­fica que Bar­ce­lona deixi d’optar a la fabri­cació de vehi­cles elèctrics, però aquesta pri­mera decisió col·loca en més bona posició l’altra gran can­di­data, la planta anglesa de Nis­san a Sun­der­land. No només per temes logístics sinó sobre­tot perquè evi­den­cia que les nego­ci­a­ci­ons amb l’equip del pri­mer minis­tre britànic, Gor­don Brown, evo­lu­ci­o­nen millor que les que Nis­san i Renault man­te­nen amb el minis­tre d’Indústria espa­nyol, Miguel Sebastián.

A Sun­der­land la nova feina per­metrà la cre­ació de 350 llocs de tre­ball direc­tes –2.500 d’indi­rec­tes– i 200 més a Por­tu­gal. Cadas­cuna de les fàbri­ques tindrà una capa­ci­tat de pro­ducció de 60.000 uni­tats.

Encara que la notícia suposa una galleda d’aigua freda per a la Zona Franca, no implica que el vehi­cle no s’hi pugui aca­bar fabri­cant. Nis­san va refu­sar ahir qual­se­vol espe­cu­lació sobre quina o qui­nes plan­tes seran les esco­lli­des a Europa per desen­vo­lu­par el nou model de cotxe ecològic. A més, la com­pa­nyia va indi­car que man­tindrà con­ver­ses amb altres governs d’Europa per ins­tal·lar més fàbri­ques de bate­ries, que s’obri­ran en funció de la demanda.

Mem­bres del comitè d’empresa de la Zona Franca van reconèixer ahir que la notícia no bene­fi­cia Bar­ce­lona però con­fien que tam­poc sig­ni­fi­qui que les car­tes estan ja repar­ti­des. Qui té més coll avall que Sun­der­land és la favo­rita és Brown, que asse­gu­rava ahir que la planta “podria ser ara un com­pe­ti­dor més fort” per endur-se la part més cobe­jada del pastís, la fabri­cació del cotxe, i que el “el govern con­ti­nua tre­ba­llant amb Nis­san per asse­gu­rar que això passi”.

La cre­ació d’un focus d’indústries ver­des al nord-est d’Angla­terra, on es troba Sun­der­land, i el suport del govern por­tuguès al cotxe elèctric estan en l’ori­gen de la decisió de l’aliança Nis­san-Renault. I és que a sim­ple vista pot estra­nyar que el mer­cat por­tuguès acu­lli la segona planta de bate­ries, però un ràpid repàs a les actu­a­ci­ons del govern a favor de les ener­gies netes ens en dóna ràpida­ment la clau. L’equip del pri­mer minis­tre, José Sócra­tes, ha acon­se­guit invo­lu­crar tant fabri­cants de cot­xes com empre­ses energètiques i de ser­veis per des­ple­gar la xarxa de recàrrega, que sumarà 1.300 punts el 2011 i, a més, sub­ven­ci­o­narà la com­pra d’un automòbil ecològic amb una ajuda de fins a 6.500 euros.

Pel que fa a Espa­nya, Nis­san ha pres­si­o­nat públi­ca­ment diver­ses vega­des el govern cen­tral per acon­se­guir que s’impli­qui en aquest nou mer­cat més enllà de les grans pro­me­ses.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.