Economia

Deficiències en la inspecció encareixen els aliments

Els empresaris d'alimentació diuen que els punts d'inspecció fronterera no compleixen els horaris establerts per la llei

Les deficiències en la ins­pecció sanitària dels ali­ments de fora de la UE en la seva arri­bada al port i l'aero­port de Bar­ce­lona pro­voca que molts empre­sa­ris hagin d'entrar els seus pro­duc­tes fres­cos des d'altres punts de l'Estat, decisió que com­porta un sobre­cost pel trans­port fins a Mer­ca­barna en camió que acaba pagant el con­su­mi­dor final a la botiga, segons l'Asso­ci­ació de Con­ces­si­o­na­ris de Mer­ca­barna, Asso­come, que aglu­tina 776 empre­ses.

Segons els empre­sa­ris d'ali­men­tació de Bar­ce­lona, els punts d'ins­pecció fron­te­rera (PIF) del port i l'aero­port no com­plei­xen els hora­ris esta­blerts per la llei, de 24 hores per al Prat i fins a les 8 del ves­pre al port, i només tre­ba­llen de 9 a 14 hores i de 8.30 a 15 hores, res­pec­ti­va­ment. Aquest incom­pli­ment s'explica perquè el govern cen­tral, de qui depe­nen els PIF, no hi inver­teix prou recur­sos i al·lega falta de vete­ri­na­ris per fer les ins­pec­ci­ons. La para­lit­zació de les mer­ca­de­ries genera pèrdues econòmiques als empre­sa­ris que impor­ten pro­duc­tes fres­cos, com peix o fruita, i això els obliga a uti­lit­zar vies alter­na­ti­ves, com els PIF de Vitòria, Madrid i fins i tot Rot­ter­dam, i a haver de por­tar després els pro­duc­tes fins a Mer­ca­barna en camió.

Entre 10 i 15 cèntims més
El peri­ple que han de fer els empre­sa­ris per acon­se­guir por­tar els seus pro­duc­tes al con­su­mi­dor final, amb el trans­port addi­ci­o­nal, n'enca­reix el preu final entre 10 i 15 cèntims el quilo, segons els empre­sa­ris, que també denun­cien que les ins­tal·laci­ons del PIF del port de Bar­ce­lona són insu­fi­ci­ents i obso­le­tes.

Les empre­ses de Mer­ca­barna van impor­tar l'any pas­sat més de 300.000 tones de fruita i 19.000 de peix de fora de la UE, que han de pas­sar pels PIF; aquesta xifra anirà en aug­ment, segons l'Asso­come.

Poca vocació opo­si­tora
El gerent de l'Asso­come, César González, explica que el pro­blema s'ha vist agreu­jat els dar­rers anys per l'aug­ment de la impor­tació de fora de la UE, "sobre­tot des de la reso­lució del febrer del 2006", que ampli­ava l'horari dels PIF, perquè va crear unes expec­ta­ti­ves que no s'han com­plert. Un altre pro­blema és que "a Cata­lu­nya no hi ha vocació opo­si­tora i els vete­ri­na­ris han de venir de fora. I com que els sala­ris no són gaire alts i a Bar­ce­lona la vida és cara, quan poden mar­xen", segons el gerent de l'Asso­come, que explica que la solució passa per millo­rar els sous dels fun­ci­o­na­ris dels PIF.

González explica també que, entre el port i l'aero­port de Bar­ce­lona, només hi ha 14 pla­ces de vete­ri­nari, de les quals "només estan ocu­pa­des 8 o 9" i la resta són vacants cre­a­des per bai­xes, cadas­cuna de les quals "triga entre un any i un any i mig" a cobrir-se.

L'Asso­come inten­tarà par­lar amb el pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, José Mon­ti­lla, perquè faci de medi­a­dor entre els empre­sa­ris i l'admi­nis­tració cen­tral, ja que els PIF depe­nen alhora dels minis­te­ris d'Admi­nis­tra­ci­ons Públi­ques, Sani­tat i Con­sum i Eco­no­mia i Hisenda.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.