Futbol català

Un salt econòmic impactant

El gran canvi en els ingressos en cas d'ascens arribarà amb el nou contracte televisiu, que comportarà 14 milions en lloc dels 2,4 actuals

Jugar a primera facilita doblar com a mínim els diners derivats de la publicitat, tant en la samarreta com a l'estadi

Cal dei­xar l'ànima en les dues jor­na­des que res­ten. Sobre­tot des del punt de vista econòmic. El salt de la segona A a pri­mera és enorme, sobre­tot arran del con­tracte tele­vi­siu. Els 2,4 mili­ons actu­als deri­vats de l'acord amb Medi­a­pro es con­ver­ti­rien en uns 14. I hi ha altres vies d'ingres­sos.

El vin­cle amb la pla­ta­forma de Jaume Rou­res s'acaba el 30 de juny i es pot bus­car el millor postor. Equips que van pujar la tem­po­rada pas­sada, com el Valla­do­lid (14 mili­ons) o el Celta (23), han mul­ti­pli­cat con­tun­dent­ment els ingres­sos que tenien, i el Girona se situ­a­ria a l'alçada del pri­mer, sense can­viar d'ope­ra­dor. Però l'impacte de pri­mera va més enllà dels ingres­sos tele­vi­sius. Ho relata el direc­tor de màrque­ting del Celta, Camilo Lobato. “El canvi és molt impor­tant. A nivell de patro­ci­na­dor, en el nos­tre cas, no, si bé l'habi­tual és que aug­menti el preu. Però sí que et tro­bes, mal­grat la crisi, que empre­ses que no et feien cas t'obren la porta perquè a pri­mera sí que tenen la reper­cussió que bus­quen.” A més, la màxima cate­go­ria engresca la població, aju­dant a la cap­tació de nous socis (un 30% en el cas del Celta) i l'incre­ment dels preus de les entra­des i de la publi­ci­tat a l'estadi. “Hem man­tin­gut els preus per fide­li­tat als qui ens van acom­pa­nyar a segona, però si ens man­te­nim, hi haurà un incre­ment del 100%”.

Si ho apli­quem al Girona tro­bem que, d'entrada, caldrà bus­car un nou patro­ci­na­dor perquè el vin­cle amb RDI s'acaba al juny. L'impacte en la zona hau­ria de faci­li­tar l'apa­rició d'interes­sats en una xifra que podia situar-se com a mínim per sobre dels 400.000 euros. L'incre­ment de socis seria més com­pli­cat perquè ja n'hi ha 8.000 i Mon­ti­livi només en per­met 9.200, a l'espera de les obres obli­gatòries d'ampli­ació, per a les quals la LFP con­ce­deix un any de marge. La per­manència seria ales­ho­res sinònim d'un aug­ment sig­ni­fi­ca­tiu de la massa social. Així, l'entrada d'ingres­sos imme­di­ata deri­va­ria de la publi­ci­tat al camp. En el cas del Celta, ha pas­sat de 2,4 mili­ons a 4,7 –en abo­na­ments, de 2 a 3,3– aquesta tem­po­rada. I sense tenir el mer­cat poten­cial dels giro­nins.

Una altra via seria la LFP, cada cop més escassa. Hi ha diver­ses par­ti­des vin­cu­la­des a la lliga, com el 10% dels diners de les tra­ves­ses, però és un pro­ducte en crisi, que cada any recapta menys i té una part ja com­pro­mesa en aspec­tes com són pagar el deute de la LFP, sub­ven­ci­o­nar obres de segu­re­tat als esta­dis (el Girona rebria un cop de mà) o l'orga­nit­zació de la lliga i els arbi­trat­ges. La diferència entre pri­mera i segona A és que, dels diners que que­den, el tracte en tant per cent és del 60-40. Amb els números de la pas­sada cam­pa­nya, els equips de la màxima cate­go­ria van repar­tir-se 670.000 euros entre 20, pels 440.000 entre 22 de la divisió de plata.

EL CANVI

“Empreses que no et feien cas t'obren la porta”, explica Camilo Lobato, del Celta

L'ESTADI

Els ingressos en publicitat del Celta han passat de 2,4 milions a 4,7 amb l'ascens

LA LLIGA

Els diners de la LFP ara es reparteixen al 60-40% entre primera i segona

LA TELEVISIÓ

El Valladolid va pujar fa un any i ara guanya 14 milions, per 23 del Celta de Vigo

Cap a una nova distribució

El Girona patirà la peculiar distribució dels drets televisius al futbol estatal, en què hi ha gairebé 130 milions de distància entre els dos grans i els equips que menys reben. L'entrada de Javier Tebas a la LFP ha comportat un canvi i s'ha posat a treballar amb el CSD per imposar per llei una venda en bloc dels drets, que mantindria grans diferències però suposaria més milions per als modestos i permetria deixar de ser una de les grans lligues que menys percep. En tot cas, a partir de la 2014-2015, però, vol dir que els 14 milions s'incrementarien en cas d'assolir la permanència. Altres lligues ho reparteixen diferent. El referent és la Premier. El Crystal Palace va pujar dilluns i s'assegura un mínim de 64,5 milions via TV, a més de 70 com a salvavides si no assoleix la permanència. Anglaterra estrena nou contracte, amb 2.000 milions més a repartir: el 50% a parts iguals, 25% per resultats i 25% per nombre de partits televisats. Itàlia va adaptar un model similar al 2011, després que els modestos es plantessin.

L'anècdota de Josep Gusó

Per al Girona, posar els peus a la Lliga de Futbol Professional va significar entrar en una dimensió desconeguda pel que fa als ingressos. El club de Montilivi havia subsistit gairebé de miracle (de fet, possiblement s'hauria endeutat sense remei si no hagués pujat) en la categoria més ruïnosa de totes: la segona B. De la Televisió de Catalunya, els clubs catalans ingressaven entre 60.000 i 70.000 euros. Després de l'ascens a segona A, la temporada 2007/08, una de les primeres reunions de l'aleshores president del Girona, Josep Gusó, va ser amb Mediapro, per negociar els drets televisius. Deia Gusó, mig seriosament i mig en broma, que quan li van posar a sobre la taula el contracte de 2,2 milions d'euros per cinc anys el primer que va fer va ser la divisió per veure quan tocava per temporada. I que va ser tot un impacte quan després de fer l'operació correcta –multiplicació– el contracte superava els 10 milions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.