Opinió

Tribuna

La fi del motor d’explosió

“Primera onada de països que prohibiran els cotxes amb motor de combustió interna

El juliol pas­sat, França va anun­ciar que la venda de cot­xes ben­zina i dièsel esta­ria pro­hi­bida a par­tir de l’any 2040. Pocs dies després, el Regne Unit va anun­ciar el mateix. Això s’uneix als anun­cis recents, tots pro­hi­bint la venda de cot­xes ben­zina i dièsel, de l’Índia, a par­tir del 2030; d’Holanda, també el 2030, però pro­hi­bint també els cot­xes híbrids; de Noru­ega el 2025, i, de forma molt impor­tant, de la Xina, “en un futur pro­per”. Alhora, Volvo, de forma espontània, va anun­ciar que, a par­tir del 2019, tots els seus cot­xes seran elèctrics o híbrids. Com que tots els grans fabri­cants de cot­xes del món ja estan venent cot­xes elèctrics, aquest movi­ment no els és mor­tal, encara que sigui traumàtic: sim­ple­ment pas­sa­ran de fer una mena de cot­xes, a fer-ne una altra. Volvo ja ha fet el pas voluntària­ment. Per tot això, la resistència dels fabri­cants de cot­xes a aquest canvi serà poca o nul·la.

Ja s’ha for­mat, doncs, la pri­mera onada de països que pen­sen pro­hi­bir els cot­xes amb motor de com­bustió interna. Un cop els pio­ners s’han posat en marxa, que arri­bin els segui­dors és molt més fàcil, car ja s’ha “nor­ma­lit­zat” el movi­ment i, final­ment, s’arriba a un punt on qui no s’hi ha afe­git passa ver­go­nya i s’hi afe­geix a corre-cuita, per tal de no tro­bar-se fora del con­sens. Quan tot això es com­bini amb mani­fes­ta­ci­ons més vio­len­tes de l’escal­fa­ment glo­bal, i obli­gui els estats a imple­men­tar més reduc­ci­ons d’emis­si­ons, aquesta serà fàcil. Això ens per­met albi­rar en un horitzó no gaire llunyà, un món en el qual només es ven­guin cot­xes elèctrics i, final­ment, en el qual es pro­hi­bei­xin direc­ta­ment tots els cot­xes dièsel i ben­zina que encara puguin que­dar.

Però ara ja també tenim cami­ons i auto­bu­sos com­ple­ta­ment elèctrics a les car­re­te­res. I la millora con­ti­nu­ada de la den­si­tat d’ener­gia de les bate­ries, és a dir, de la quan­ti­tat de kilowatts hora que es poden emma­gat­ze­mar per cada litre de volum de les bate­ries, que s’espera que es dobli d’aquí al 2022, com­bi­nada amb la reducció del seu cost (ara cos­ten com­pa­ra­ti­va­ment només un 20% del que cos­ta­ven fa set anys), farà que, ine­xo­ra­ble­ment, aquest canvi també arribi a auto­bu­sos i cami­ons. I tot i que la ben­zina i el dièsel per a cot­xes, cami­ons i auto­bu­sos només repre­senta el 42% de la pro­ducció de petroli mun­dial, i que, un cop siguin elèctrics, el con­sum d’ener­gia en trans­port no s’alte­rarà sig­ni­fi­ca­ti­va­ment si no can­vien els hàbits, la veri­tat és que la con­versió de tots els motors d’explosió a elèctrics és indis­pen­sa­ble per a com­ba­tre l’escal­fa­ment glo­bal. D’una banda, perquè el fet que tots els vehi­cles siguin elèctrics obre la porta a poder gene­rar la seva elec­tri­ci­tat amb ener­gies reno­va­bles. I de l’altra, perquè amb mili­ons de vehi­cles amb motors d’explosió, no hi ha cap alter­na­tiva tec­nològica que per­meti cap­tu­rar les emis­si­ons indi­vi­du­als de cadas­cun d’ells.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia