Opinió

LA CRÒNICA

Ciutat educadora

Entre les dues eti­que­tes, Edu­cació o Ense­nya­ment, és evi­dent que, pedagògica­ment i científica­ment, cal par­lar d’Edu­cació. Contrària­ment, ense­nyar és un acte uni­di­rec­ci­o­nal, actiu per part de qui ense­nya i pas­siu per part de qui el rep. I és una obvi­e­tat que no tot el que s’ense­nya s’aprèn. Pot­ser, al final seria millor refe­rir-se a l’apre­nen­tatge i no a l’ense­nya­ment per aca­bar refe­rint-nos a Depar­ta­ment d’Apre­nen­tatge. Escric això, una certa iro­nia, perquè Girona és una Ciu­tat edu­ca­dora, rela­ci­o­nada amb altres ciu­tats però que, sola­ment refe­rint-nos al paper edu­ca­tiu de les esco­les, aques­tes no estan prou con­nec­ta­des ni pedagògica­ment ni tec­nològica entre si. El pro­jecte de ciu­tat té, entre d’altres objec­tius, el desen­vo­lu­pa­ment com a per­so­nes cíviques i par­ti­ci­pa­ti­ves, autònomes i riques en conei­xe­ment com­par­tit. I aquest dar­rer objec­tiu és el que con­vin­dria acti­var en un nou pro­jecte de ciu­tat edu­ca­dora des de les esco­les. Avui, la nos­tra ciu­tat i, per extensió, tots els nuclis de població de certa enti­tat estan revo­lu­ci­o­nats pels can­vis pro­funds i ràpids en la manera de viure, la con­vivència i la soci­a­lit­zació. Això crea des­con­cert en aque­lles fei­nes que dema­nen certa pre­visió. Les noves estruc­tu­res fami­li­ars i les trans­for­ma­ci­ons soci­als, cul­tu­rals i econòmiques estan gene­rant una impor­tant trans­for­mació a les esco­les. I a això tan impor­tant se li ha de donar res­posta des de les admi­nis­tra­ci­ons edu­ca­ti­ves per tal que siguin punta de llança del canvi en una direcció des­co­ne­guda. Com es poden gene­rar can­vis quan no se sap en quina direcció hem d’anar? Estem orfes d’un lide­ratge que sumi esforços amb els movi­ments de reno­vació pedagògica i les ins­ti­tu­ci­ons pri­va­des per por­tar a terme agen­des de canvi i d’inno­vació edu­ca­ti­ves reals. Malau­ra­da­ment, per ara això no és així i és, una vegada més al llarg de la història, que el Depar­ta­ment d’Edu­cació delega exces­si­va­ment aquest pro­ta­go­nisme en altres ins­ti­tu­ci­ons. Alhora, la inno­vació que l’escola neces­sita no es pot enten­dre si no fem una reflexió pau­sada i pro­funda del sen­tit que té el sis­tema inclu­siu. L’escola no és l’única ins­ti­tució que educa. I men­tre no s’enten­gui aquesta rea­li­tat la inclusió serà sols una uto­pia. Molts docents han con­si­de­rat que la inclusió plan­te­jada així, des del desig, és un miratge, un engany. Què es fa per can­viar aquest pen­sa­ment? Els mes­tres tenen part de la res­posta: més recur­sos, més i dife­rent model for­ma­tiu, ràtios més bai­xes, fle­xi­bi­li­tat del currículum, ava­lu­a­ci­ons con­tex­tu­a­lit­za­des (ava­lu­ació externa, PISA...). Tam­poc es pot enten­dre la inclusió edu­ca­tiva sense la inclusió social i les esco­les de barri. És poc inclu­siva la supressió de línies en bar­ris molt vul­ne­ra­bles (Sec­tor Est), que pro­vo­ca­ran la pèrdua de la iden­ti­tat social i incre­men­ta­ran l’absen­tisme si no es fa bé. Què hau­ria de tenir en compte una actu­a­lit­zació de la Ciu­tat edu­ca­dora? L’Ajun­ta­ment i el Depar­ta­ment han de lide­rar aquest canvi pro­po­sant l’equi­li­bri entre les esco­les de la ciu­tat i el man­te­ni­ment de les uni­tats en entorns vul­ne­ra­bles. El Depar­ta­ment d’Edu­cació ha d’apos­tar pel canvi real en allò que li és com­pe­tent, ate­nent a la demanda dels docents i, sobre­tot, no dele­gant tant en ins­ti­tu­ci­ons exter­nes. L’Ajun­ta­ment ha de pro­te­gir les esco­les de barri, ha de fomen­tar el tre­ball de les TIC en xarxa i d’esco­les d’excel·lència. Girona ha de lide­rar l’edu­cació per a l’excel·lència amb pro­gra­mes esco­lars mul­ti­ni­vell, plu­ri­cul­tu­rals i plu­ri­lingües. La con­nec­ti­vi­tat del conei­xe­ment a través de la tec­no­lo­gia punta ha de con­nec­tar amb la rea­li­tat esco­lar amb el món. Girona, en aquest sen­tit, ha de fer aquest canvi per ser la ciu­tat d’excel·lència edu­ca­tiva de la segona mei­tat del segle XXI, con­jun­ta­ment amb les enti­tats soci­als, cul­tu­rals i el tei­xit empre­sa­rial. I ho hem de fer en xarxa, natu­ral­ment.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia