Opinió

Tribuna

Josep Tarrés, l’home imaginatiu

“No se m’esborra el seu somriure d’home lliure ni la mirada brillant que sempre el va acompanyar

Sé que vaig tard, però no faig tard a l’home­natge que es mereix Josep Tarrés, escrip­tor, poeta i acti­vista cul­tu­ral que deixa un lle­gat sig­ni­fi­ca­tiu en el món de la cul­tura giro­nina. Com que no m’agra­den les eti­que­tes limi­ta­do­res perquè les he pati­des en pell pròpia, ele­varé a cate­go­ria uni­ver­sal alguns dels aspec­tes més relle­vants de la seva per­so­na­li­tat. Res­ti­tu­eixo així un deute pen­dent i assu­meixo un propòsit que em vaig fixar fa anys, quan vaig entre­vis­tar-lo com un dels per­so­nat­ges amb qui he tin­gut la sort de con­ver­sar a fons. És ara, doncs, que recu­pero les seves parau­les, tot relle­gint una llarga xer­rada que no porta data (crec que l’hau­ria de situar a finals dels anys noranta, quan Tarrés ja era un home d’edat madura que havia vis­cut inten­sa­ment).

El vaig conèixer a Ven­talló, on vam coin­ci­dir amb ell i la seva dona, Pia Cro­zet, escul­tora reco­ne­guda que exhala l’aire fer­reny i alhora amistós dels artis­tes fran­ce­sos nas­cuts vora la Loira –en una família amb lli­gams bre­tons–, fets a l’ari­desa cre­a­tiva d’un país amb pai­satge oníric. Dos amics comuns molt esti­mats, l’Arnaldo i la psi­co­a­na­lista Hil­trud Amu­ser, havien pro­pi­ciat aque­lla ocasió. Més enda­vant vam com­par­tir veïnatge i, sigui com sigui, al llarg del temps ens vam anar retro­bant aquí i allà per con­ver­sar ple­gats sobre la cul­tura, la lite­ra­tura, el món del tea­tre, la filo­so­fia, el sen­tit de trans­cendència de la vida humana...

Crec que Josep Tarrés era un visi­o­nari, un home ima­gi­na­tiu que no va renun­ciar mai a una mirada que s’ali­menta de la ingenuïtat cre­a­tiva, pot­ser perquè era cons­ci­ent de la ini­qui­tat humana que sovint con­ta­mina la nos­tra vida per­so­nal i col·lec­tiva. Ell va saber-se man­te­nir en una espècie d’estat de gràcia ben poc freqüent. Tot i que era de tarannà molt dife­rent del de Josep Pla, que es reco­nei­xia a El qua­dern gris com “una mena de vedell sen­ti­men­tal” capaç de “plo­rar a llàgrima viva en entrar en una església”, Tarrés també havia posat la seva sen­si­bi­li­tat extra­or­dinària al ser­vei de la cul­tura, a més d’acom­plir un com­promís cívic. Deia Pla: “M’esbor­rona veure l’escassa quan­ti­tat de per­so­nes que con­ser­ven en la mirada algun ras­tre d’il·lusió i de poe­sia.”

En els ulls de Tarrés res d’això s’havia esbra­vat, perquè era un entu­si­asta apas­si­o­nat de la vida i de la cul­tura. Ell va ser l’artífex de la recu­pe­ració del call jueu de Girona, que va mate­ri­a­lit­zar en el pro­jecte de cre­ació del cen­tre hebreu Isaac el Cec. També ha estat un dels impul­sors de la cone­guda i reei­xida Expo­sició de Flors de la ciu­tat. L’ànima d’infant fan­tasiós de Tarrés el va por­tar pels camins de la poe­sia popu­lar, on va explo­rar la mani­fes­tació de l’ima­gi­nari de la ciu­tat (El lli­bre del Cor­pus, El poema de Pas­qua, El pes­se­bre gòtic de Girona…). Relle­gint ara l’entre­vista que vam man­te­nir fa tant de temps hi he tro­bat records de som­nis infan­tils sobre el call jueu i un elogi a la per­so­na­li­tat de les seves àvies: l’Anita de cal Cor­nista de Salt, una dona amb una mística que la influïa en la manera d’actuar, o l’àvia materna, una senyora fresca i magnífica que vivia a la vall de Sant Daniel… Ella em venia a bus­car amb una tar­tana i una minyona, cada vegada que jo tenia alguna crisi.

A la con­versa que repro­du­eixo Tarrés esmenta l’amis­tat amb l’escrip­tor Josep Maria Giro­ne­lla, amb qui, en els anys de post­guerra, va pro­ta­go­nit­zar una anècdota que resu­meix el caràcter trans­gres­sor i ima­gi­na­tiu del poeta i de les amis­tats de qui s’envol­tava. Tarrés explica que Giro­ne­lla havia patit una afecció de tipus neu­rològic i el metge que l’ate­nia li va reco­ma­nar que “con­so­lidés la medul·la –que la tenia molt aigua­lida– fent lleus exer­ci­cis de salt”. No se’ls va acu­dir res més que anar en tren, a l’època en què els trens tron­to­lla­ven de mala manera. Així van con­so­li­dar un cos­tum que els va por­tar a repe­tir el recor­re­gut d’anada i tor­nada de Girona a Flaçà. La cosa va aca­bar en escàndol, perquè els va dete­nir la Guàrdia Civil.

L’anec­do­tari inclou també la conei­xença de la dona del fill de Char­lot, Patrícia Cha­plin, i l’aven­tura a París, on va viure una espècie d’exili volun­tari. Més tard, Girona tor­na­ria a ser el seu món. El dar­rer record que servo del poeta és a l’Escala, on vivia en una casa vella de llo­guer, prop del mar. No se m’esborra el seu som­riure d’home lliure ni la mirada bri­llant que sem­pre el va acom­pa­nyar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia