Opinió

Tribuna

Si no puc ballar

“Les emocions són humanes, i sense humanitat, quina mena de política es pot fer?

L’Emma Gold­man surt amb cara molt seri­osa a les poques fotos que li conei­xem. Pot­ser perquè és el que s’acos­tu­mava a fer en l’època en què les hi van pren­dre –va néixer el 1869–, i també perquè alguns d’aquests retrats pro­ce­dei­xen de la seva fitxa poli­cial, que no devia ser una situ­ació en què li vingués gaire de gust som­riure. Però sota d’aquesta expressió sor­ruda hi havia una dona plena de vida, de pen­sa­ment lliure i acció valenta. Tan lliure i tan valenta que al seu país d’adopció, els Estats Units, va arri­bar a ser con­si­de­rada “la dona més peri­llosa”. D’altres la van ano­me­nar “una Joana d’Arc moderna”.

Eti­que­tes a banda, es con­si­dera una de les figu­res més impor­tants del movi­ment anar­quista de finals del segle XIX a Nord-amèrica. Als seus dis­cur­sos –per als quals tenia una habi­li­tat extra­or­dinària– exi­gia drets per la classe tre­ba­lla­dora. Però no es que­dava aquí, i també defen­sava la inde­pendència de les dones res­pecte dels homes, l’amor lliure, l’ús d’anti­con­cep­tius i els drets de les per­so­nes homo­se­xu­als. I això era difícil de pair fins i tot per molts dels seus com­panys, que no es plan­te­ja­ven que totes aques­tes rei­vin­di­ca­ci­ons encai­xes­sin de cap manera amb la revo­lució pro­letària, i li retre­ien que ocu­pant-se d’aques­tes “per­ver­si­ons” encara feia que la seva opció política fos més rebut­jada per la soci­e­tat. Però Gold­man no feia cas d’aques­tes crítiques. Va escriure: “Com que creia en la lli­ber­tat d’opinió, fins i tot si anava en con­tra meva, m’impor­ta­ven tan poc els cen­sors de les meves files com les del camp ene­mic.”

Les dis­crepàncies intel·lec­tu­als eren pre­vi­si­bles, però també en va haver d’afron­tar per la seva filo­so­fia de vida. I en aquest cas no estem par­lant només de qüesti­ons morals –hi ha qui la con­si­dera una pio­nera del que ara ano­me­naríem poli­a­mor–, sinó sim­ple­ment de com afron­tava la vida. I l’afron­tava amb ale­gria. No per­me­tia que les difi­cul­tats soci­als i polítiques li agre­ges­sin el dia a dia (cal afe­gir aquí que no era una dona pri­vi­le­gi­ada econòmica­ment: va haver de tre­ba­llar des dels tretze anys, i amb setze va emi­grar sense els pares). Li agra­dava esti­mar, li agra­dava sor­tir de nit i li encan­tava ballar. I no li cabia al cap com hi havia gent que cregués que “un ideal tan bell com l’anar­quisme, l’alli­be­ra­ment i la lli­ber­tat de con­ven­ci­ons i pre­ju­di­cis exigís la negació de la vida i de l’ale­gria”. Emma Gold­man recla­mava “la lli­ber­tat, el dret a l’auto­ex­pressió i el dret de tot­hom a coses belles i radi­ants”. I tot i així va haver de supor­tar fins i tot que li recri­mi­nes­sin que ballés ani­ma­da­ment en una festa.

La sen­sació que fa lle­gir la bio­gra­fia de Gold­man és que va viure una vida rica, ben dife­rent a l’acti­tud rígida, puri­tana i sectària de molts altres líders de lla­vors i d’ara. Va bus­car la coherència per­so­nal, i això li va supo­sar dolor i frus­tra­ci­ons, però no la va desa­ni­mar. Va pre­di­car l’anti­mi­li­ta­risme quan va escla­tar la Pri­mera Guerra Mun­dial, i això va fer que l’aca­bes­sin expul­sant dels EUA; va viure la Revo­lució Russa amb il·lusió i després amb decepció; va viat­jar a Cata­lu­nya i a Espa­nya a l’inici de la Guerra Civil i se’n va tor­nar emo­ci­o­nada però també ado­lo­rida. Va estar com­pro­mesa fins a la seva mort, als setanta anys, des­en­ca­de­nada per un ves­sa­ment cere­bral que la va sor­pren­dre jugant a car­tes amb uns amics.

Si no puc ballar, no és la meva revo­lució és la seva frase més cone­guda… encara que hi ha qui afirma que no la va dir ni escriure mai. Tant li fa: és una frase mera­ve­llosa que uneix la lluita amb la feli­ci­tat, i per tant és un bon resum del que va guiar la seva vida. Les emo­ci­ons són huma­nes, i sense huma­ni­tat, quina mena de política es pot fer? Cada cop que veig llui­ta­dors i llui­ta­do­res de Twit­ter sal­tant al coll d’algú del seu parer que gosa fer broma, recordo aquells homes anar­quis­tes que mira­ven amb des­con­fiança i menys­preu com ballava l’Emma. Que a les fotos no reia, però a la vida real sabia el que era impor­tant. Com deia el famós eslògan basc dels anys vui­tanta i noranta: jaiak bai bor­roka ere bai. És a dir: lluita sí, festa també.

Fem el món millor, sí. I ballem (i riguem), si us plau.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia