Opinió

Tribuna

Demano “la pau i la paraula”

“No podia treure’m del cap el record d’aquell palestí de Gaza al qual se li havien mort cinc fills. I, igualment, el plor dels pares jueus que no saben res del fill captiu de Hamàs
“A l’escola es dona més importància a elements tècnics que a l’ús adequat de la paraula. Trobo a faltar cada dia més la riquesa de la paraula

Era jo força jove quan em va impac­tar la lec­tura d’aquell lli­bre que el poeta bilbaí Blas de Otero havia publi­cat el 1955. L’impacte del poema, que més tard vaig expli­car un munt de vega­des en les meves clas­ses de lite­ra­tura de COU, va ser fort. Aquell poeta que va evo­lu­ci­o­nar de l’exis­ten­ci­a­lisme al com­promís social, la poe­sia del qual és repre­sen­ta­tiva, m’emo­ci­o­nava com ho fa sem­pre la poe­sia com­pro­mesa i, en gene­ral, la paraula escrita o par­lada.

Hom es pot pre­gun­tar què hi té a veure, aquest poema, amb la política i la soci­e­tat actual. Suposo que quan algu­nes per­so­nes pen­sen en una situ­ació deter­mi­nada els venen a la memòria històries o per­so­nat­ges del seu bagatge cul­tu­ral, que pot­ser serà de l’última pel·lícula de ciència-ficció. I estarà molt bé. Però la meva em porta a un disc dur que he emma­gat­ze­mat al meu cap i al meu cor, a còpia de les meves lec­tu­res.

Va ser fa uns dies, en aca­bar de veure els infor­ma­tius del ves­pre, i tot recor­dant una vivència d’aquell mateix ves­pre, que vaig pen­sar en l’actu­a­li­tat que cobra­ven per a mi aquests dos subs­tan­tius: pau i paraula. I –com és lògic– els vaig veure des del ves­sant de la meva per­cepció actual. Les imat­ges que aca­bava de veure m’havien angoi­xat tant que no podia treure’m del cap el record d’aquell palestí de Gaza al qual se li havien mort cinc fills, i el d’aque­lla jove que plo­rava la mort dels seus pares. I, igual­ment, el plor dels pares jueus que no saben res del seu fill cap­tiu per Hamàs. He lle­git molta lite­ra­tura del tema des d’Oh Jeru­sa­lem!, de Domi­ni­que Lapi­erre i Larry Collins, fins a De nin­guna parte, de Julia Navarro.

No és només d’aquest con­flicte bèl·lic que vull par­lar avui i aquí. Ni estic ben docu­men­tada ni soc espe­ci­a­lista en el tema. Però no puc viure ali­ena a una de les angoi­xes més grans de la situ­ació actual del món, des de la política més pro­pera, a la qual ni puc ni vull viure ali­ena, fins a les ter­ri­bles i nom­bro­ses situ­a­ci­ons bèl·liques que agreu­gen encara més la situ­ació dels vul­ne­ra­bles i aug­men­ten el pro­blema migra­tori –un dels més greus actu­al­ment–. Ho tinc clar: en aquest pro­blema no podem fer més que donar suport, en última instància, a les vícti­mes d’allò que ano­me­nem “efec­tes col·late­rals”, i dedi­car-nos en la mesura de les nos­tres pos­si­bi­li­tats a aco­llir els que con­ti­nu­a­ran aug­men­tant el nom­bre d’emi­grants que només bus­quen quel­com tan legítim com la super­vivència.

I l’única cosa que m’atre­veixo a opi­nar res­pecte a aquest ter­ri­ble pro­blema bèl·lic, que s’afe­geix a d’altres, és que les guer­res, si no aca­ben en pau sinó en la victòria d’un bàndol i per tant en la der­rota de l’altre, dei­xen unes feri­des de llarga durada. Cri­dar i mani­fes­tar-se per la “victòria” dels uns vol dir pen­sar en la “der­rota” dels altres. Cele­brar la pau és una altra cosa que només es fa amb el diàleg i la bona volun­tat.

I això em porta a la segona petició del poeta: la paraula. ¿Per què es fa ser­vir més la força que la paraula? ¿Per què costa tant el diàleg que ve de la reflexió? I no només a aquests alts nivells, sinó en el quo­tidià. I és que fa temps, des de la meva pers­pec­tiva –pot­ser d’una gene­ració del pas­sat–, trobo a fal­tar cada dia més la riquesa de la paraula. Des de bon començament, a les esco­les sovint es dona més importància a ele­ments tècnics que a l’ús ade­quat de la paraula. Es parla actu­al­ment, com un pro­blema edu­ca­tiu, de la falta de “com­prensió lec­tora”, men­tre que si a un nen o a un ado­les­cent el tro­bes immers en la “lec­tura” d’un What­sApp ple d’emo­ti­co­nes i de mit­ges parau­les no tindrà cap difi­cul­tat a des­xi­frar-ho. Em crida l’atenció que actu­al­ment la majo­ria de les con­ferències o xer­ra­des s’han de donar “il·lus­tra­des” amb dibui­xos, fotos, en defi­ni­tiva, imatge. Sí, és veri­tat que una imatge val més que cent parau­les en deter­mi­nats àmbits, però la força de la paraula en si ens ajuda a refle­xi­o­nar per­so­nal­ment sense mit­jans externs.

Quan unes noies uni­ver­sitàries gua­nya­do­res d’uns pre­mis de cinema són inca­pa­ces de dir unes parau­les en el lliu­ra­ment d’aquests guar­dons, per exem­ple, vol dir que han dei­xat de cos­tat la riquesa més gran del pen­sa­ment humà, la paraula, ins­tru­ment de reflexió que s’enri­queix, sens dubte, amb la bona i freqüent lec­tura.

“En el prin­cipi fou la Paraula”... I l’únic ésser de la cre­ació que té aquest do mera­vellós com a ins­tru­ment fona­men­tal per al desen­vo­lu­pa­ment de la intel·ligència és una llàstima que no el sàpiga fer ser­vir...



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia