Lletra petita
Anem perdent el partit
En la generació dels meus pares, molts van optar per fer cursos d’escriptura en català, ja en edat adulta o fins i tot quan van accedir a la jubilació, perquè en la seva etapa escolar, en plena dictadura franquista, els imposaven el castellà. Era una decisió personal per cobrir allò que sentien com una mancança, com una necessitat en el seu dia a dia. L’expressió oral s’havia intentat mantenir en la clandestinitat, malgrat la repressió, camuflada en la intimitat de les llars, com un acte de resistència i de militància patriòtica. I, dècades després, ja en plena democràcia, molts van voler recuperar aquell aprenentatge de què havien estat privats. Eren els anys posteriors a campanyes institucionals com “El català, cosa de tots” (1982) o “Que es parli català... depèn de vostè” (1985-86), en què es posava èmfasi especialment a recuperar i potenciar l’ús social del català però que també va propiciar que els que ja eren catalanoparlants volguessin fer un pas més per poder escriure també en la llengua pròpia.
Avui, el català és la llengua habitual de menys d’un terç de la població. Estem parlant només d’ús social: d’anar al bar i demanar el cafè en català, de trobar-te el veí a l’ascensor i parlar del temps en català, de conversar amb els pares i mares de l’escola en català, d’anar al metge i parlar en català... Menys d’un terç. Una situació que no es pot maquillar amb eufemismes i que cal definir d’alarmant i crítica. I així ho denuncien una trentena d’entitats de la societat civil, liderades per Òmnium. “Hi ha partit”, diu el president de la Generalitat, Salvador Illa. Però ja estem en el temps de descompte. I anem perdent. Amb l’agreujant que no estem en procés de remuntada, com en aquells anys en què els nostres pares s’apuntaven a cursos d’escriptura en català. En aquella època, estàvem sota mínims però anàvem en dinàmica ascendent. Ara la tendència és indefectiblement a la baixa. És la gran diferència. I reconèixer que estem en aquest punt és el primer pas per afrontar de cara el problema.