Opinió

És analògic

El que pot semblar
digital és sempre analògic encara que
el que sembla “sí” estigui realment a prop del 99% i el que sembla “no” a prop de l'1%

Fa uns dies el pro­fes­sor Anton Cos­tas feia referència al fet que la situ­ació política actual a Cata­lu­nya en relació amb la inde­pendència era de “sí” o “no”, és a dir, digi­tal, més que de “més” o “menys”, és a dir, analògica. Con­si­de­rava que el “més” o el “menys” està més en línia amb el que ens convé a tots, cata­lans i espa­nyols, per acon­se­guir el que es vol a Cata­lu­nya i evi­tar el con­flicte amb Espa­nya.

La ciència, la soci­e­tat, la política i l'eco­no­mia són per natu­ra­lesa analògiques. La trans­for­mació del que és analògic en digi­tal no és més que un meca­nisme per resol­dre pro­ble­mes com­ple­xos dels quals no es pot tro­bar la solució per càlcul directe però sí per des­com­po­sició i ite­ració. És això el que ha permès resol­dre les inte­grals el·lípti­ques, sis­te­mes de cen­te­nars d'equa­ci­ons amb cen­te­nars d'incògni­tes, deter­mi­nar la interacció d'un sòlid i el fluid que l'envolta, quan­ti­fi­car les ten­si­ons d'una peca sol·lici­tada per for­ces exter­nes, càlcul per ele­ments finits o incre­men­tar de manera radi­cal la capa­ci­tat i la qua­li­tat de la trans­missió de dades. El que pot sem­blar digi­tal és sem­pre analògic encara que el que sem­bla “sí” esti­gui real­ment a prop del 99% i el que sem­bla “no” a prop de l'1%.

Els Pres­su­pos­tos Gene­rals de l'Estat per al 2013 han estat pre­sen­tats pel govern cen­tral al Congrés dels Dipu­tats. Són aquests l'eina de gestió política més impor­tant de l'exer­cici. No resul­ten creïbles per raons objec­ti­ves. L'entorn econòmic que plan­te­gen dife­reix sig­ni­fi­ca­ti­va­ment del que esti­men que es pro­duirà auto­ri­tats econòmiques inde­pen­dents com el Fons Mone­tari Inter­na­ci­o­nal, FMI, el con­junt dels 18 ser­veis d'estu­dis pri­vats espa­nyols, Fun­cas, o els 27 ser­veis d'estu­dis pri­vats inter­na­ci­o­nals de més pres­tigi, Focus Eco­no­mics. El govern pre­veu per al 2013 un decrei­xe­ment del PIB, renda naci­o­nal, de 0,5%, una taxa d'atur que es reduirà del 24,6% fins al 24,3% i una cai­guda de la demanda interna del 2,9%. L'esti­mació mit­jana d'aques­tes tres auto­ri­tats inde­pen­dents és un decrei­xe­ment del PIB de l'1,3%, una taxa d'atur que crei­xerà un 1% fins al 25,3% i una cai­guda de la demanda interna més pro­funda, del 3,4%. L'opti­misme del govern espa­nyol és tan des­me­su­rat com injus­ti­fi­cat.

El sis­tema de recap­tació de l'Estat no fun­ci­ona, ho demos­tra el fet que els ingres­sos han cai­gut durant la crisi del 41% al 35% del PIB, no ha pas­sat a cap altre estat de la UE. S'estima que l'endar­re­ri­ment de recap­tació del 2012 redu­eixi l'ingrés de l'Estat entre 12.000 i 14.000M€ res­pecte del pres­su­post i això farà pujar el dèficit un 1,5% res­pecte de l'esti­mació ofi­cial. El pres­su­post 2013 s'ha fet sobre el pres­su­post 2012, no sobre la rea­li­tat, per tant sobre una base falsa. Els ingres­sos per cotit­za­ci­ons de la Segu­re­tat Social estima el govern que al 2013 només bai­xa­ran un 0,4% quan l'ocu­pació caurà encara un 1% més i la cai­guda de les cotit­za­ci­ons soci­als ha estat fins a l'agost del 2012 del 2,6%; és impos­si­ble. La des­pesa en pen­si­ons creix un 4,4% quan el pres­su­post del 2012 pre­veia un crei­xe­ment del 2,4%; al 2013 aquest dèficit es repe­tirà per la iden­ti­tat de la situ­ació. Les inver­si­ons s'han reduït un 60% des del 2008 i per al 2013 es redui­ran un 15% més, amb efec­tes greus sobre l'ocu­pació i l'acti­vi­tat econòmica. Els fun­ci­o­na­ris han per­dut un 25% de poder adqui­si­tiu en els tres dar­rers anys, però al 2013 la des­pesa de per­so­nal encara pujarà un 0,4% a causa de les pen­si­ons dels matei­xos fun­ci­o­na­ris...

La con­clusió no pot ser altra que els pres­su­pos­tos del 2013 no es podran com­plir perquè els comp­tes no sur­ten. Espa­nya per raons polítiques no demana el res­cat. Europa sem­bla que ara no vol tam­poc que Espa­nya el demani per raons de política naci­o­nal i par­ro­quial. Això man­tindrà la prima de risc en nivells que seran la causa que la reno­vació dels ven­ci­ments espa­nyols dels préstecs a l'octu­bre de 24.000M€ es refi­nan­cin a un preu supe­rior, que a mitjà ter­mini esde­vindrà insu­por­ta­ble. Al 2013 el cost del deute, 38.000M€, serà el 10% del pres­su­post i superarà la inversió dels minis­te­ris i el cost dels fun­ci­o­na­ris públics... No és exa­ge­rat dir que això, així, no té pos­si­ble sor­tida i que aquesta, en cas que es canviï la política econòmica, en cap cas és fàcil. El deute públic espa­nyol està en gran part en bancs espa­nyols i si hi ha una qui­tança les pèrdues que això supo­sarà per al sis­tema finan­cer agreu­ja­ran la crisi.

Cata­lu­nya, que forma part d'aquest Estat en situ­ació d'esqui­zofrènia finan­cera, rep unes inver­si­ons públi­ques al 2013 de l'11% quan repre­senta el 19% del PIB espa­nyol. No es com­pleix l'Esta­tut ni es rep un trac­ta­ment equi­ta­tiu. Les raons que jus­ti­fi­quen, segons el govern cen­tral, aquesta actu­ació són que en cas de difi­cul­tat econòmica el com­promís esta­tu­tari perd vigència, la qual cosa porta a pre­gun­tar-se per la uti­li­tat de pac­tes que una part pot uni­la­te­ral­ment incom­plir.

La situ­ació de des­pe­ses i ingres­sos de la Gene­ra­li­tat és encara més crítica a causa del dèficit crònic d'11.500M€ (base cost bene­fici) que pateix i per la impos­si­bi­li­tat de finançar-se direc­ta­ment en els mer­cats de capi­tals per manca de sobi­ra­nia fis­cal i econòmica. Això porta a una tensió extrema de liqui­di­tat de la Gene­ra­li­tat que es repe­teix cada mes i que impe­deix aten­dre els paga­ments deguts amb temps i forma i pro­jecta una imatge de la funció pública de medi­o­cri­tat i incom­petència que és injusta perquè té cau­ses ali­e­nes i ine­vi­ta­bles.

Aquells que pen­sen que la millor solució per a Cata­lu­nya i Espa­nya és un nou encaix i un nou finançament poden lògica­ment con­cloure que entre la situ­ació actual i una inde­pendència encara incerta per l'efecte sobre l'eco­no­mia, pot ser millor aquesta dar­rera si efec­ti­va­ment la solució intermèdia que depèn de la volun­tat de pacte de les dues parts no és asso­li­ble. És aquí on la solució esdevé analògica i depèn del cost que tin­gui cada alter­na­tiva, perquè qui refu­sa­ria una solució que evités la incer­tesa i el con­flicte de l'inde­pendència si la majo­ria d'aquests pro­ble­mes, econòmics i com­pe­ten­ci­als, es pogues­sin resol­dre de manera rao­na­ble espe­ci­al­ment en una època de crisi econòmica? S'acusa la Gene­ra­li­tat de no mani­fes­tar clara­ment què vol, si la inde­pendència, plan­te­ja­ment digi­tal perquè suposa un canvi radi­cal d'esta­tus polític, o la millora del finançament, que és per natu­ra­lesa incre­men­tal i, per tant, analògica. La rea­li­tat analògica sem­pre s'imposa excepte en casos d'absurd i pas­si­o­nal con­flicte.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.