Opinió

L'Índia

Només el 3% de la població paga impostos, la corrupció és un problema greu i arrelat, les infraestructures són obsoletes i insuficients

Quan el maig pas­sat la Reserva Fede­ral dels EUA va anun­ciar que redui­ria la com­pra de bons del Tre­sor, els mer­cats van ini­ciar un canvi de la seva política cap a una eco­no­mia amb diners més cars. La inversió en els països emer­gents es va reduir i, en con­seqüència, les seves bor­ses i les seves mone­des es van deva­luar sig­ni­fi­ca­ti­va­ment. Aquesta situ­ació s'ha defi­nit com la crisi dels països emer­gents, i ha afec­tat, amb dife­rent inten­si­tat, països com el Bra­sil, Indonèsia o Tailàndia. L'Índia ha estat un pels països més seve­ra­ment afec­tats. Del maig a l'agost, la rupia es va deva­luar un 14% res­pecte del dòlar. La reacció ini­cial del govern, cor­re­gida més tard, va ser limi­tar el movi­ment de capi­tals. Aquesta mesura va pro­duir l'efecte con­trari al desit­jat: va pro­vo­car una reducció de les inver­si­ons pel temor dels inver­sors de no poder repa­triar els divi­dends i, simultània­ment, el seg­ment de població amb més ingres­sos va optar per la com­pra d'or, amb la fina­li­tat de pal·liar els efec­tes de la inflació i de la deva­lu­ació. La deva­lu­ació no ha aju­dat a les expor­ta­ci­ons, l'Índia no és un país emi­nent­ment expor­ta­dor, ni es dis­tin­geix, com la Xina, per la pro­ducció de pro­duc­tes a baix cost, però ha posat tensió a una eco­no­mia oberta amb un dèficit públic alt, del 10%, i ha con­tribuït a fre­nar un crei­xe­ment, del 10% en els dar­rers anys, a escas­sa­ment del 5% el 2013.

La política del Govern cen­tral ha cor­re­git lleu­ge­ra­ment la situ­ació. El 2014 hi ha elec­ci­ons i, ara, és política­ment difícil pren­dre les mesu­res que cal­dria. S'ha inten­tat reduir el dèficit públic, el cost dels sub­si­dis per a les matèries bàsiques (petroli, ali­ments, ener­gia) i con­te­nir la inflació, però la rigi­desa i l'anqui­lo­sa­ment de l'admi­nis­tració pública con­ti­nua sent un llast per a l'eco­no­mia d'un país en el qual les dar­re­res refor­mes van ser dutes a terme com a con­seqüència de la crisi del 1991, i res, des de lla­vors, no ha can­viat sig­ni­fi­ca­ti­va­ment. Només el 3% de la població paga impos­tos, la cor­rupció és un pro­blema greu i arre­lat, les infra­es­truc­tu­res són obso­le­tes i insu­fi­ci­ents, la burocràcia –una herència de la domi­nació britànica– és des­pro­por­ci­o­na­da­ment gran i en excés com­pli­cada i buro­cra­tit­zada... El país no neces­sita un ajust com el que s'ha fet en els dar­rers mesos, neces­sita una pro­funda reforma, que no és impos­si­ble com con­firma la política feta a les províncies. A l'Índia n'hi ha 28, algu­nes, com Uttar Pra­desh, amb més de 200 mili­ons d'habi­tants, i on una nova gene­ració de líders polítics, ele­gits democràtica­ment, han introduït refor­mes que les fan créixer, unes més que d'altres, demos­trant per la via dels fets que noves polítiques, en un país de velles tra­di­ci­ons, són pos­si­bles, i que por­ta­des a la pràctica gene­ren riquesa. L'Índia té 1.200 mili­ons d'habi­tants i 34 llengües ofi­ci­als. Només el 40% de la població parla hindi, la llen­gua majo­ritària, i la diver­si­tat del país no és menor que la de tot Europa. Entre Bihar i Guha­rat hi ha més diferència que entre Grècia i Suècia... com diu Ruc­hir Sharma en un arti­cle al Foreign Affairs.

Quan el país es va inde­pen­dit­zar, el 1947, la mul­ti­pli­ci­tat de governs locals ante­ri­ors a la colo­nit­zació, i que hi van con­viure, va fer témer al nou govern de Gandhi i Nerhu que la secessió de ter­ri­to­ris era un perill real que s'havia d'evi­tar. El país es va estruc­tu­rar, mal­grat la seva diver­si­tat, amb dos grans par­tits d'àmbit esta­tal, el del Congrés, que ha gover­nat quasi de manera inin­ter­rom­puda gràcies al pres­tigi acu­mu­lat en acon­se­guir la inde­pendència, i el Bha­ra­tiya Janata Party. La volun­tat d'esta­blir una política econòmica de pla­ni­fi­cació cen­tra­lit­zada, simi­lar a la de l'URSS, va crear una burocràcia que regu­lava els més petits detalls de l'acti­vi­tat econòmica i difi­cul­tava el crei­xe­ment, a causa de la insu­fi­ci­ent presència del mer­cat i de la com­petència. De fet, el país va man­te­nir-se amb crei­xe­ments del 3% durant les dècades poste­ri­ors a la inde­pendència. Entre la igual­tat i el crei­xe­ment, es va optar per la igual­tat, l'extrema pobresa d'una part impor­tant de la població ho jus­ti­fi­cava. Fa vint anys, fruit d'una pro­funda crisi econòmica, es va pro­duir una pri­mera libe­ra­lit­zació econòmica a l'àmbit de les províncies. Els governs que sur­ten de les elec­ci­ons locals són mes pro­pers als pro­ble­mes dels ciu­ta­dans, i actuen de manera deci­dida per resol­dre qüesti­ons con­cre­tes. Quan la província de Bihar va ele­gir un nou gover­na­dor, Nitish Kumar, l'any 2005, els segrests de per­so­nes per raons econòmiques eren el negoci mes ren­di­ble de la província. El nou gover­na­dor va rees­truc­tu­rar i rege­ne­rar la poli­cia; va esta­blir un camí ràpid per a certs delic­tes cap a la justícia local, i va recons­ti­tuir una segu­re­tat que atrau inver­sors i indústria i con­ver­teix, una província des­crita per V.S. Nai­pul com “el lloc a on la civi­lit­zació acaba”, en la província amb més crei­xe­ment econòmic, supe­rior al 12%. Les coa­li­ci­ons elec­to­rals, que a escala esta­tal es fixa­ven per raons de casta, religió i cos­tum, eren febles, i només un 25% dels gover­nants repe­tien man­dat. Avui, a les províncies, els elec­tors veuen els resul­tats acon­se­guits pels càrrecs elec­tes i els voten repe­ti­da­ment per allò que han fet, no pel que són o repre­sen­ten. Modi, el gover­na­dor de Guja­rat, ha desen­vo­lu­pat econòmica­ment la província en el que es des­criu com la Xina de l'Índia. La pro­ducció indus­trial supera el 40%, quan la mit­jana del país és del 15%, però ha estat acu­sat de ser par­cial i de gover­nar a favor dels indis en detri­ment dels musul­mans. Aquest fet palesa, en part, les carències d'alguns governs locals que pri­o­rit­zen en excés un objec­tiu econòmic con­cret en detri­ment d'un govern més equi­li­brat i neu­tre per la població. El que va decla­rar un cone­gut polític, “el cen­tre (el govern cen­tral) és un mite i les províncies són la rea­li­tat”, és par­ci­al­ment cert. L'absen­tisme elec­to­ral és supe­rior en les elec­ci­ons gene­rals i més baix en les locals. Les dues rea­li­tats con­vi­uen, mal­grat que és pos­si­ble que en les pro­pe­res elec­ci­ons la nova classe política local entri, par­ci­al­ment, a la política naci­o­nal.

Un país com l'Índia només pot ser gover­nat per un règim fede­ral, en el qual el govern cen­tral tin­gui la res­pon­sa­bi­li­tat de la moneda, la coor­di­nació de les polítiques locals i la política exte­rior i de defensa, dei­xant per a les províncies la major part de la recap­tació fis­cal i les polítiques econòmiques i soci­als. La dimensió del país fa que aquesta rea­li­tat sigui ine­vi­ta­ble, però res no impe­deix que el model man­tin­gui la seva eficàcia en geo­gra­fies més peti­tes, sem­pre que les admi­nis­tra­ci­ons actuïn coor­di­na­da­ment, perquè les raons de l'èxit del model no depe­nen de la dimensió de l'Estat, encara que la gestió cen­tra­lit­zada resulta invi­a­ble a par­tir d'un deter­mi­nat nivell de població i d'extensió del ter­ri­tori. És una experiència que no s'ha de menys­te­nir per raó de pre­ju­di­cis.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.