Opinió

PISA: no ens movem

No és l'alumne immigrant que fa baixar els resultats sinó la desafavorida condició econòmica i cultural de la seva procedència

Aquesta set­mana s'han fet públics els resul­tats de l'informe PISA de l'any 2012. De les tres com­petències que ava­lua (com­prensió lec­tora, matemàtiques i ciències) s'ha apro­fun­dit més en la com­petència matemàtica, igual que al 2003. Per això resulta esca­ient com­pa­rar els resul­tats en matemàtiques entre els infor­mes dels anys 2003 i 2012. En el cas de Cata­lu­nya es pot dir que som on érem. La pun­tu­ació del 2003 va ser de 494 punts (6 punts per sota de la mit­jana de l'OCDE) i la del 2012 ha estat de 493 punts (ara només 1 punt per sota de la mit­jana de l'OCDE). Pel que fa a les altres dues com­petències ava­lu­a­des, Cata­lu­nya ha obtin­gut 501 punts en com­prensió lec­tora (3 més que al 2009 i 5 per sobre de la mit­jana de l'OCDE) i 492 en com­petència científica (aquí 5 punts menys que en l'edició de 2009 i 9 menys en relació amb la mit­jana de l'OCDE).

En com­petència matemàtica Cata­lu­nya té, en els nivells infe­ri­ors que mesura PISA (nivells -1 i 1), el 20% d'alum­nes de 15 anys ava­lu­ats (3 punts per sota de la mit­jana de l'OCDE). El 2003 teníem el 19% (més de 6 punts per sota de la mit­jana de l'OCDE). O sigui que en els nivells més bai­xos, pràcti­ca­ment, també som on érem en com­pa­ració amb nosal­tres matei­xos però ens hem apro­pat més a la mit­jana de l'OCDE la qual cosa, en aquest cas, no resulta posi­tiva. Pel que fa als nivells 5 i 6 supe­ri­ors de PISA, Cata­lu­nya hi té el 8,7% d'alum­nes (quasi 4 punts per sota de la mit­jana de l'OCDE). Aquí també, pràcti­ca­ment, som on érem el 2003 quan teníem el 8,9% d'alum­nes en els nivells alts (i també amb 4 punts per sota de la mit­jana de l'OCDE). Es pot afir­mar que en aquests nou anys no hem gua­nyat posi­ci­ons en excel·lència ni hem reduït alum­nes en els nivells infe­ri­ors. Dis­po­sem, doncs, al 2012 gai­rebé d'una foto fixa de nosal­tres matei­xos en relació amb nou anys enrere.

Què ha succeït durant aquests anys perquè el sis­tema s'hagi man­tin­gut de forma tan estan­cada? Per un cos­tat, si excep­tuem els dar­rers anys, la inversió en edu­cació ha aug­men­tat (a Espa­nya un terç més des del 2003) però també cal tenir en compte que, en el cas de Cata­lu­nya, ha rebut un con­tin­gent molt impor­tant d'alum­nes pro­ce­dents de la immi­gració que ha com­por­tat que els pro­fes­sors, i els cen­tres, hagin hagut de fer un esforç afe­git per poder-los incor­po­rar a les llengües del país i a la plena nor­ma­lit­zació esco­lar. I aquest és un ele­ment a tenir en compte, no perquè es tracti d'alum­nes d'ori­gen immi­grant, sinó perquè gene­ral­ment ha sig­ni­fi­cat l'aug­ment de famílies des­a­fa­vo­ri­des que reque­rei­xen més recur­sos i esforços per part de les admi­nis­tra­ci­ons i dels edu­ca­dors. No és l'alumne immi­grant que fa bai­xar els resul­tats gene­rals sinó la pobresa, la con­dició des­a­fa­vo­rida econòmica­ment i cul­tu­ral de la seva pro­cedència que juga en con­tra de les seves opor­tu­ni­tats edu­ca­ti­ves. I és aquí jus­ta­ment on cal inver­tir molts més esforços per evi­tar la con­so­li­dació de bret­xes edu­ca­ti­ves.

Qui­nes reco­ma­na­ci­ons fa PISA ate­nent als nos­tres resul­tats? En pri­mer lloc, que pri­o­rit­zem la for­mació dels mes­tres. Ens cal millo­rar la seva selecció (per apti­tuds però també per acti­tuds) tot afa­vo­rint que tre­ba­llin en equip i amb més auto­no­mia, que apro­fun­dei­xin en la didàctica del que ense­nyen (en com ense­nyar) per vin­cu­lar més els apre­nen­tat­ges dels alum­nes amb el món real i que, amb unes millors con­di­ci­ons de feina, puguin aug­men­tar les expec­ta­ti­ves sobre els resul­tats dels seus alum­nes. Al mateix temps hau­rien de créixer també les expec­ta­ti­ves de les famílies en relació amb els seus fills tot fent-les més cores­pon­sa­bles de la seva for­mació. I per tot això ens cal un major com­promís de tota la soci­e­tat per forçar l'agenda política a situar l'edu­cació en el cen­tre de les pri­o­ri­tats del país.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia