Opinió

Rússia i l'islam

La comunitat musulmana viu la seva religió sense conflicte contra l'estat tret de determinades regions, tals com Txetxènia

La relació ve de lluny. En el reg­nat de Cate­rina la Gran (1762-1796), els musul­mans van acon­se­guir el reco­nei­xe­ment ofi­cial per als mul·làs, les mes­qui­tes i el culte. De fet lleis islàmiques en relació amb la família, el matri­moni i la moral van ser reco­ne­gu­des per l'estat com a lleis ofi­ci­als. L'islam va esde­ve­nir un pilar de l'imperi. Es va crear l'Admi­nis­tració Cen­tral dels Musul­mans a Rússia que ha cele­brat el 225 ani­ver­sari amb la presència del pre­si­dent Putin que va decla­rar que “l'islam és una part fona­men­tal del codi cul­tu­ral de Rússia, i això ha con­ver­tit els musul­mans en ver­da­ders patri­o­tes rus­sos”.

Rússia tÉ 143 mili­ons d'habi­tants, dels quals, per religió, 20 mili­ons, 14%, són musul­mans. Si només s'inclo­uen en aquest grup les ètnies naci­o­nals que són per tra­dició islàmiques, baixkirs, txet­xens, kazakhs i tàrtars, el número baixa a 13 mili­ons, 9% de la població. És a Rússia l'islam la segona religió en importància després de l'orto­doxa. La con­fron­tació amb els sepa­ra­tis­tes txet­xens al Cau­cas, amb atemp­tats ter­ro­ris­tes a Mos­cou, ha creat un temor en la població que el govern ha fet esforços per con­cen­trar en certs grups locals, i no amb la comu­ni­tat islàmica en gene­ral, que viu arreu, i no només al Cau­cas. A Mos­cou hi ha teòrica­ment 300.000 musul­mans, però pro­ba­ble­ment n'hi ha 2 o 3 mili­ons més de no cen­sats pro­vi­nents dels seus estats d'ori­gen, immi­grants a Rússia, per les males con­di­ci­ons de vida en aquells, l'Azer­baid­jan, el Tad­jikis­tan, l'Uzbekis­tan, etc. El con­trast és que, així com a les repúbli­ques tra­di­ci­o­nal­ment musul­ma­nes din­tre de Rússia els musul­mans con­tro­len el govern i l'eco­no­mia, tal com passa amb els tàrtars o amb els kazakhs, fora d'aques­tes regi­ons els musul­mans són en gene­ral una classe social baixa i amb escas­sos recur­sos econòmics.

La política del Govern ha estat accep­tar i inte­grar la comu­ni­tat islàmica a través, per una banda, de l'Admi­nis­tració Cen­tral dels Musul­mans, i per una altra, del Con­sell dels Muftís de Rússia. Això crea un cert con­flicte perquè ambdós grups, el pri­mer abso­lu­ta­ment ali­neat amb el govern i el segon amb una relació més allu­nyada, pot supo­sar un poten­cial con­flicte. La situ­ació es com­plica encara més pel fet de l'existència de comu­ni­tats isla­mis­tes dife­rents i en oca­si­ons enfron­ta­des, xiïtes, sun­ni­tes, wah­ha­bi­tes, sal­fi­tes, uns menys radi­cals en què la religió és una cul­tura i un codi de con­ducta, i altres més radi­cals en què la xaria és en prin­cipi i final l'única referència legal cul­tu­ral i reli­gi­osa que aques­tes comu­ni­tats accep­ten.

Hi ha hagut fa un any una crida a tots els musul­mans de Rússia per part del líder, Doku Uma­rov, que es pre­senta a si mateix com el repre­sen­tant del “cali­fat del Cau­cas” per fer impos­si­ble la cele­bració dels Jocs Olímpics d'hivern a Sotxi. El resul­tat ha estat escàs. La comu­ni­tat musul­mana viu la seva religió sense con­flicte con­tra l'estat, tret de deter­mi­na­des regi­ons, tals com Txetxènia, on la religió es bar­reja amb qüesti­ons polítiques i seces­si­o­nis­tes. L'estat ho pre­senta com un ter­ro­risme pro­vi­nent de comu­ni­tats exte­ri­ors a Rússia, i és en part cert.

Els musul­mans han pogut retro­bar la seva religió després de la cai­guda del comu­nisme i han refu­sat unir-se a con­ne­xi­ons exter­nes i en gene­ral extre­mis­tes pro­vi­nents de Tur­quia, l'Aràbia Sau­dita, l'Iran o altres països per man­te­nir-se din­tre de l'estat i apro­fi­tar les lli­ber­tats que en ense­nya­ment o religió aquest els ofe­reix.

A Rússia, la força de l'Isla­misme com a religió, moral, llei i política no té la força d'altres països on s'ha man­tin­gut com a religió única i codi legal sense solució de con­tinuïtat amb el pas­sat. És, de fet, l'islam a Rússia, més una religió pri­vada i refe­ren­cial que mili­tant i fona­men­ta­lista com a molts altres països. És pro­ba­ble que els 70 anys de laïcisme i pro­hi­bició de l'URSS hagin influït en la urgència i la radi­ca­li­tat reli­gi­osa, que fa avui com­pa­ti­ble un credo amb una obediència a les nor­mes i lleis de l'estat. No és fàcil tro­bar-hi una res­posta, però la rea­li­tat dels dar­rers vint anys és con­tun­dent. Si això fos així seria la prova que la laïcitat de l'estat és com­pa­ti­ble amb les reli­gi­ons que expres­sen de fet una rea­li­tat cul­tu­ral, té efec­tes posi­tius, i que una unió d'Església i poder polític, mal­grat que ambdós en tre­guin un bene­fici mutu a curt ter­mini, no és la millor solució per a l'esta­bi­li­tat social i la tolerància d'una soci­e­tat moderna i democràtica. Quan aquesta pugui arri­bar a Rússia –no és el cas encara–, seria pos­si­ble que la religió islàmica, pot­ser també l'orto­doxa, hi con­tribuïssin de manera efec­tiva i posi­tiva.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia