Opinió

Keep calm

El cambrer

És aquella feina que sembla que tothom es veu amb cor de fer però que no la pot fer tothom. Malgrat que qualsevol s'hi atreveixi, cal ofici, traça, sensibilitat i professionalitat

L'altre dia al dinar de ben­vin­guda de la tem­po­rada dels calçots que orga­nitza cada any en Jordi Jacas al Molí de l'Escala li vaig sen­tir fer una reflexió que trobo molt encer­tada. Una opinió que s'hau­ria d'esten­dre a tot el col·lec­tiu que es dedica a la res­tau­ració en tant que és una feina d'equip, de grup amb un full de ruta i un objec­tiu comuns: arri­bar al cor del cli­ent a través del pala­dar. Diu en Jacas que troba neces­sari i de justícia que després d'haver dig­ni­fi­cat el cui­ner i el som­me­lier, cal rei­vin­di­car la feina poc valo­rada fins ara –i mai prou reco­ne­guda– d'una peça clau en l'engra­natge de qual­se­vol bon res­tau­rant. No en va con­si­dero que és el cordó umbi­li­cal entre la cuina i el men­ja­dor. Creu que s'ha de poten­ciar aquesta figura que fins ara s'ha menys­tin­gut però que en canvi és la que ha d'acon­se­guir fer sen­tir com a casa el cli­ent i amb un tracte pro­per però sense abas­se­gar convèncer-lo per què s'ha de beure un vi i no un altre, per què s'ha de tas­tar aquell plat i no un altre. En Jacas par­lava de l'ofici de cam­brer. Sí, aque­lla feina que sem­bla que tot­hom es veu amb cor de fer però que no la pot fer tot­hom. Mal­grat que qual­se­vol s'hi atre­veixi, cal ofici, traça, sen­si­bi­li­tat i pro­fes­si­o­na­li­tat. Així com el pri­mer violí  és pro­vi­den­cial per al bon fun­ci­o­na­ment d'una orques­tra, la feina del maître o cap de sala, que no deixa de ser el pri­mer cam­brer, és cab­dal a l'hora d'acon­se­guir que no gri­nyoli el que s'ha com­post des de dar­rere dels fogons. Cal saber expli­car i trans­me­tre les emo­ci­ons que atre­so­ren aquells plats amb aquells vins. S'ha de saber comu­ni­car per convèncer els comen­sals que viu­ran un moment únic i irre­pe­ti­ble, que estan a punt d'expe­ri­men­tar la mateixa sen­sació que es té en gau­dir d'una obra d'art efímera, feta només per a ells. Tal com deia el pare d'en Jacas, “manar és molt fàcil, el que és difícil és que et facin cas”. El men­jar ha de ser bo i el ser­vei també, però segur que tor­na­rem o can­ta­rem les excel·lències d'un res­tau­rant si fem cas de qui mana real­ment, del cam­brer.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia