Opinió

De reüll

El crit

Símbol d’ahir i d’avui: la ‘Montserrat’ desesperada de Juli González

L’escul­tor Juli (i no Julio, com ho veu­ran escrit sovint amb malícia) González va expo­sar el 1937 al Pavelló de la República de París una figura feme­nina de nom Mont­ser­rat que, amb una falç a la mà esquerra i un nadó a la mà dreta, rei­vin­di­cava la resistència del poble català durant la Guerra Civil. L’obra de González, que a par­tir del 1936 havia començat a fer dibui­xos per expres­sar la des­es­pe­ració humana a través del ros­tre d’una dona ten­dra i irada a parts iguals, va com­par­tir espai expo­si­tiu amb l’icònic Ger­nika de Picasso. Després de la guerra, va per­sis­tir en aquesta idea i el 1942, quan ja havia mort, es va fon­dre una màscara que irra­di­ava tota la força de les clas­ses popu­lars que es rebel·len con­tra la repressió, la injustícia i la barbàrie. És la Mont­ser­rat cri­dant, una peça de bronze que la filla de l’artista va donar al MNAC als anys setanta. Els res­pon­sa­bles del museu, davant de la situ­ació que viu el país, han deci­dit ins­tal·lar la potent escul­tura al Saló Oval, el més noble del Palau Naci­o­nal. Sem­pre és un bon moment per visi­tar el museu de capçalera de l’art català, però aquests dies més i tot per com­pe­ne­trar-se amb el cap insur­recte de la Mont­ser­rat. En el seu crit, hi ha el sen­ti­ment d’impotència, dolor i, sobre­tot, valen­tia, dels cata­lans que aquesta freda tar­dor del 2017 han optat per no callar. I, venint de tan lluny, segui­ran cri­dant.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia