Opinió

Keep calm

Lliure

L’ensenyament era la vida d’Antoni Benaiges. Entusiasme, passió i dedicació per ensenyar una nova manera de veure i viure

El curs pas­sat el govern del Par­tit Popu­lar va ata­car l’escola cata­lana. La repressió i les acu­sa­ci­ons d’adoc­tri­na­ment con­tra alguns docents i cen­tres després del que va pas­sar l’1-O van mar­car el calen­dari esco­lar fins al juny. Ara que comença el nou curs, els volia recor­dar la figura d’un mes­tre repu­blicà, Antoni Benai­ges, cone­gut com el mes­tre que va pro­me­tre el mar. El Museu Marítim de Bar­ce­lona ha resolt de manera poètica la pro­mesa que el mes­tre Antoni Benai­ges va fer als seus alum­nes i que els falan­gis­tes no li van per­me­tre de dur a terme perquè el van assas­si­nar, a finals de juliol del 36. Ara, 82 anys després, una expo­sició al museu del mar recrea la classe de Benai­ges. La poden veure fins al març que ve. L’edu­cació era un dels pilars de la Segona República perquè volia for­mar ciu­ta­dans lliu­res i per això els mes­tres, com Benai­ges, eren peces pro­vi­den­ci­als. Nas­cut a Mont-roig del Camp el 1903, Benai­ges va ser des­ti­nat el 1934 al poble bur­galès de Bañuelos de Bureba dis­po­sat a apli­car a la seva petita escola rural la tècnica Frei­net, una inno­va­dora meto­do­lo­gia pedagògica basada en la par­ti­ci­pació dels alum­nes i l’ús de la impremta. Més que un ofici, l’ense­nya­ment era la vida d’Antoni Benai­ges. Entu­si­asme, passió i dedi­cació per ense­nyar una nova manera de veure i viure la vida però des de la pers­pec­tiva infan­til. Davant l’afany de la memo­rit­zació, aque­lles tècni­ques revo­lu­cionàries esti­mu­la­ven l’apre­nen­tatge, es poten­ci­ava la cre­ació, l’acció i l’expressió lliure per donar el pro­ta­go­nisme als alum­nes. També s’afa­vo­rien les fei­nes en equip i l’apre­nen­tatge coo­pe­ra­tiu dels nens. El pro­fes­sor es con­ver­tia en el seu col·labo­ra­dor. Els mes­tres eren aquells que els ense­nya­ven res­pecte i lli­ber­tat. “Que pen­sin, que sen­tin i que esti­min. Dei­xem-los ser nens. Res­pec­tem-los.” Actu­al­ment, hi ha molts pro­fes­si­o­nals de la docència que cre­uen i volen posar en pràctica sense coac­ci­ons el que ja va dei­xar escrit Benai­ges: “El nen, per ser edu­cat, neces­sita el camí lliure.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia