Opinió

Caiguda lliure

Domingo, entre roques

“No tots es reconeixien en les formes cantelludes de l’avantguarda

Dins la cate­go­ria d’artis­tes cata­lans obli­dats que, només de tant en tant, són des­em­pol­sats per com­ple­tar algun àlbum d’època, el pin­tor Fran­cesc Domingo (Cal­des de Mont­bui, 1893-São Paulo, 1974) hi té plaça fixa. Com un cromo d’aquells que es poden posar i treure, la seva obra ser­veix indis­tin­ta­ment per abo­car-se als caba­rets del pro­le­ta­riat, per encen­dre l’últim coet del nou­cen­tisme, per expli­car la febrosa mania de retra­tar-se de la bur­ge­sia durant la República, per res­se­guir la línia abrup­ta­ment tren­cada del rea­lisme d’entre­guer­res, per par­lar de dibuix, de rocams i gar­ro­fers, de vin­cles pari­sencs i bre­tons, de la fonda empremta de Cézanne a casa nos­tra, de cotit­za­ci­ons i fra­cas­sos, d’exi­lis ina­ca­ba­bles, de com ficar la pena dins la pin­tura i pro­cu­rar que no s’hi noti, que no hi faci lleig ni la retre­guin. En l’obra de Domingo hi caben totes aques­tes face­tes, i encara un lirisme místic d’arrel bizan­tina, endu­rit pel pri­mi­ti­visme, endol­cit per una paleta sie­nesa, d’una tona­li­tat “tor­rada com una fulla seca”, diria Just Cabot. Dei­xar-lo en mans de les cases de sub­has­tes i gale­ries que mer­ca­de­gen amb les ram­poi­nes d’una bur­ge­sia arruïnada, de les quals només apre­cien els retrats de dones ja mor­tes que havien estat lleu­ge­ra­ment vives men­tre Domingo les pin­tava, priva la història de l’art de fer un bon ser­vei a la memòria. No tots els artis­tes es reco­nei­xien en les for­mes can­te­llu­des de l’avant­guarda més tre­pi­dant, però molts en van saber extreure magnífiques lliçons per cons­truir els seus qua­dres, per des­bros­sar el pai­satge de matolls super­flus, per des­car­nar els per­so­nat­ges i donar-los vida ben bé com si a la pupil·la els cremés la fla­meta titil·lant d’una llàntia d’oli. Tot això ve al cas perquè coin­ci­dei­xen en ter­res giro­ni­nes dues expo­si­ci­ons que se ser­vei­xen d’algu­nes de les millors obres de Domingo per des­cab­de­llar el seu dis­curs. Una és Rea­lisme(s) a Cata­lu­nya, aquest mera­vellós espec­ta­cle de boníssima i ama­gada pin­tura que Mari­ona Segu­ra­nyes ha por­tat de gira per Sit­ges, Valls i, ara, Olot. L’altra és la pros­pecció alhora penosa i emo­ci­o­nant per la col·lecció del peda­gog Abe­lard Fàbrega i el Fons Josep Narro amb què Enric Pujol rei­vin­dica els artis­tes de l’exili al Museu de l’Empordà i al Mume de la Jon­quera. Però la veri­ta­ble sor­presa ha estat des­co­brir-lo també en un dels fulls de con­tac­tes de Mar­cel Giró, a l’espai Vila Casas de Tor­ro­e­lla de Montgrí, tan prim i poca cosa, lite­ral­ment enfon­sat en una selva rocosa, gai­rebé mar­ci­ana, amb la punta afi­lada del lla­pis que li surt de la but­xaca de la camisa. El matri­moni Giró se l’esti­mava molt, Domingo, em va comen­tar el nebot davant aquesta foto­gra­fia que, no sé per què, em fa venir ganes de plo­rar. Tan bon­dadós, tan sol, amb tant de pedre­got al vol­tant...



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia