Opinió

Tribuna

L’orgia de la decadència

“Aquesta crisi de conductes personals proveeix d’escepticisme una societat farta de paraules i famolenca de fets

L’època és d’abso­luta con­fusió, diguin els necis el que els agradi men­tir. El pro­blema avui és la difícil sos­te­ni­bi­li­tat de la veri­tat, atès que el dis­curs s’ha implan­tat com la màxima expressió dels governs, i ja no són els fets els que deter­mi­nen el cri­teri de la rea­li­tat. El màrque­ting polític ha mutat el sis­tema de les democràcies, a l’extrem que ja no s’ele­geix els millors, com exi­gien els clàssics ate­ne­sos, sinó els pit­jors, els medi­o­cres, els que fal­se­gen les cose­samb la per­versió del llen­guatge i del dis­curs. És a dir, la veri­tat es mesura des de l’interès, no des de la pròpia per­cepció de si mateixa. Per això avui, en lloc d’estoics, ens fas­ti­gue­gen els sofis­tes.aquells que cre­a­ven la seva veri­tat segons les seves exclu­si­ves con­veniències. A això s’ha arri­bat per la via del rela­ti­visme moral, el pit­jor càncer del segle XXI, en el qual s’ha implan­tat la mort de tota moral i l’ofec de les cate­go­ries de con­ducta per­so­nal i social.

El resul­tat no podia ser cap altre que el dete­ri­o­ra­ment de la legi­ti­mi­tat del poder, la fallida de l’auto­ri­tat segons la seva pròpia natu­ra­lesa i el des­bor­da­ment de les con­vic­ci­ons huma­nes segons l’objec­tiu ego­ista del poder i dels estats, en con­seqüència. Només així s’explica –no dic que ho jus­ti­fi­qui– l’afir­mació ter­rorífica de Goeb­bels: “La veri­tat és el màxim ene­mic de l’Estat.” Una des­in­te­gració bru­tal de les cate­go­ries morals dels governs i dels senyors que es ser­vei­xen de l’Estat. Es pot asso­lir cre­di­bi­li­tat en aitals gover­nants? Els esde­ve­ni­ments que vivim demos­tren que la seva cre­di­bi­li­tat és igual a zero. Serà la rec­ti­tud de les actu­a­ci­ons, la justícia de les deci­si­ons, el res­pecte escru­polós de la llei, el que faci arre­lar els fona­ments de l’auto­ri­tat res­pec­ta­ble. La dar­rera con­clusió hau­ria de ser: Són legítims uns gover­nants que per­ver­tei­xen les cate­go­ries morals segons les seves con­veniències? És admis­si­ble un dic­tat abso­lut en el per­vers sis­tema antitètic comu­nista-capi­ta­lista de la República de la Xina? Cal creure’s una sola de les seves asse­ve­ra­ci­ons en vista de la per­versió de les nor­mes morals i del res­pecte als seus ciu­ta­dans? I, en un altre ordre de coses, pot legi­ti­mar-se un sis­tema elec­to­ral fal­si­fi­cat en naci­ons com Veneçuela, on impe­ren els per­ver­sos interes­sos del nar­co­co­mu­nisme? Dos anys vaig dedi­car la dècada dels vui­tanta a estu­diar les revo­lu­ci­ons cen­tre­a­me­ri­ca­nes (El Sal­va­dor, Nica­ra­gua, Cuba…) i la meva con­clusió –amb mate­ri­als i tes­ti­mo­ni­at­ges de pri­mera mà– va ser que es trac­tava d’una gran men­tida. Igual que men­tei­xen els de Pode­mos, pre­di­cant l’opo­sat al que prac­ti­quen. Res de bo pot suc­ceir-se del bra­cet de Chávez, Maduro i Veneçuela. I entre nosal­tres no fal­ten els idi­o­tit­zats per aquesta ingent men­tida social i política.​No és que Trump sigui exem­ple de res en l’ordre moral, ni la seva con­ducta pre­ce­dent va ser un exem­ple d’empre­sari. Ni l’Argen­tina post­pe­ro­nista que tant vene­ren alguns de la ven­trada pode­mita. Què se’n deriva, d’aquesta dis­so­lució de cate­go­ries? La con­fusió, les llui­tes soci­als, la violència i, final­ment, en casos extrems, la guerra. Perquè els man­da­ta­ris són els qui van vio­lar les regles, els qui van con­fon­dre les nor­mes, els qui van men­tir els ciu­ta­dans i els van con­duir al mise­ra­ble engany “democràtic”, del qual només se seguei­xen mal­dats i desgràcies. En aquest ordre de coses, qui escla­rirà i quan l’ori­gen de la Covid-19, la raó del seu tardà avís per la Xina; l’actu­ació poc defi­nida de l’OMS; l’ús que alguns han fet de mesu­res extre­mes de con­fi­na­ment, fins i tot sabent l’heca­tombe econòmic i social que aitals mesu­res pro­dui­rien. Les garan­ties morals en les deci­si­ons dels governs, com l’espa­nyol, man­quen de tot fona­ment, atès el recurs sis­temàtic a la men­tida, que àmpli­a­ment van acre­di­tar en una infame cam­pa­nya elec­to­ral última.​Metafísica­ment és impos­si­ble que ningú ator­gui allò del que manca. Pur Aristòtil, pur Ciceró. Qui­nes garan­ties Pedro Sánchez, o Pablo Igle­sias, o deter­mi­nats insu­fi­ci­ents i impre­pa­rats gover­nants i “minis­tri­llos”? Aquesta crisi de con­duc­tes per­so­nals pro­ve­eix d’escep­ti­cisme una soci­e­tat farta de parau­les i famo­lenca de fets. Facta, non verba, cal­dria ins­tal·lar en el vestíbul de les ins­ti­tu­ci­ons de l’Estat, en la seu par­la­mentària de la Democràcia, o en la por­tal dòric de la Mon­cloa Sense cre­di­bi­li­tat no es pot seguir, és inútil gover­nar.

Malau­ra­da­ment, la pandèmia del coro­na­vi­rus ha posat en clar mol­tes coses, fins al punt de forçar la Cons­ti­tució, la demo­lició en marxa de la monar­quia, la fanfàrria mediàtica sanc­hista d’ego­la­tria des­me­su­rada, la per­versa uti­lit­zació dels òrgans de govern i legis­la­tius, la cru­el­tat de tan­tes men­ti­des d’ús comú. En par­ti­cu­lar dues coses m’han alar­mat: l’ús per­vers del llen­guatge i dels par­tits polítics que acci­o­nen la mani­pu­lació del dis­curs, i la pràctica evidència que fis­cal­ment exis­tei­xen tres Espa­nyes: la pri­vi­le­gi­ada (País Basc i Navarra), la millo­rada (aquest Madrid cap de polp empo­bri­dor del ter­ri­tori penin­su­lar i paradís fis­cal per a ruïna de les comu­ni­tats autònomes) i l’ordinària, en la qual queda con­sig­nada la resta, i molt par­ti­cu­lar­ment els ter­ri­to­ris de l’antiga corona cata­la­no­a­ra­go­nesa. Els que apor­ten gai­rebé la mei­tat del PIB naci­o­nal, al furgó de la cua. Algú s’ha inter­ro­gat sobre la sos­te­ni­bi­li­tat d’aquest acla­pa­ra­dor dese­qui­li­bri? Julián Marías a par­tir de 1939 postu­lava ja la “ter­cera Espa­nya”, la síntesi de les altres dues del con­flicte. Lluny d’aquesta solució, avui està nai­xent para­do­xal­ment aquesta ter­cera Espa­nya dese­qui­li­brant i dese­qui­li­brada.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia