Opinió

Mirades

Una bogeria que arriba als 25 anys

‘Bonart’ celebra 25 anys dedicats a divulgar el món de les arts en la revista, el diari digital i la gestoria cultural

“Una boge­ria, què vols que et digui!” És prou con­tun­dent l’edi­tor i direc­tor de la revista Bonart, Ricard Pla­nas i Camps, a l’hora d’expli­car aquest pro­jecte, que cele­bra el seu 25è ani­ver­sari. Demà, 25 anys després de pre­sen­tar-se a Girona el número 1 de la revista, ho cele­bren amb un acte a l’Espai Fun­dació La Caixa, a la plaça Poeta Mar­quina de Girona, i, diven­dres, al Cai­xa­Fo­rum Bar­ce­lona, a l’avin­guda de Fran­cesc Fer­rer i Guàrdia. Una boge­ria, com diu Ricard Pla­nas, va ser tirar enda­vant una revista d’art en aque­lla Cata­lu­nya del 1999. Una revista que par­lava del món de les arts, en català, i que era una boge­ria que s’ha con­so­li­dat com un mira­cle. Avui, 25 anys després, el Grup Bonart Cul­tu­ral és també una ges­to­ria cul­tu­ral que ha tirat enda­vant pro­jec­tes molt potents en col·labo­ració amb museus i fun­da­ci­ons del país i que és al dar­rere de mul­ti­tud d’ini­ci­a­ti­ves cul­tu­rals.

El 25è ani­ver­sari ha coin­ci­dit amb la publi­cació de la revista número 200. Bia­nual i inno­va­dora, des de fa unes quan­tes revis­tes Bonart es pre­senta con­jun­ta­ment amb Malart. 304 pla­nes far­ci­des de cre­a­ti­vi­tat, “una rara avis qui­xo­tesca de resistència envers tot el que és digi­tal”, ho defi­neix el seu edi­tor i direc­tor. Però Bonart és molt més que això. És també un actiu diari digi­tal i una ges­to­ria cul­tu­ral. I, a més, Ricard Pla­nas, jun­ta­ment amb David Esca­mi­lla, ha tirat enda­vant Inclas­si­fi­ca­bles, un pòdcast que va començar explo­rant els límits de la cre­a­ti­vi­tat hete­ro­doxa d’Albert Serra i que, en con­versa tran­quil·la i des del mateix lloc de tre­ball dels pro­ta­go­nis­tes, hi ha por­tat les refle­xi­ons de Mar­cel·lí Antúnez Roca, els uni­ver­sos visu­als onírics de Franc Aleu, pas­sant per Cabo­san­ro­que, RCR Arqui­tec­tes, el cinema d’Isaki Lacu­esta i la revo­lució artística de la cuina de Fer­ran Adrià, entre d’altres.

La revista va ser una ini­ci­a­tiva con­junta de Ricard Pla­nas, lla­vors de 21 anys, i de l’artista i col·lec­ci­o­nista Anna Maria Camps, ara pre­si­denta d’honor, jun­ta­ment amb el peri­o­dista Narcís Pla­nas i l’empre­sari Josep Pla­nas, que també han tin­gut un paper deci­siu en l’evo­lució de la revista. Des d’aquell número 1, amb una por­tada blanca, con­cep­tual, amb el logo­tip cen­tral i els noms dels col·labo­ra­dors i espónsors, on s’entre­vista Ric­hard Hamil­ton i on Modest Cui­xart par­lava de l’herència de Dau al Set, per Bonart hi han pas­sat les millors fir­mes del món de la crítica i els grans artis­tes mun­di­als. “Donar veu a molta gent amb conei­xe­ment i talent, de dife­rents gene­ra­ci­ons, de dife­rents tendències, d’arreu del país i també de fora, ha esde­vin­gut la clau de volta per anar afi­nant la mirada, el relat”, escriu en l’edi­to­rial del número 200 Ricard Pla­nas. Ara el grup és potent, diri­geix un pro­jecte nuclear com a la Fun­dació Lluís Coro­mina Isern. La revista 200, que es pot lle­gir mit­jançant un codi QR en anglès, francès, cas­tellà i basc, és una radi­o­gra­fia del que ha succeït en el món de l’art a Cata­lu­nya i un espe­cial sobre l’art al País Basc. Ricard Pla­nas escriu que Bonart va sor­gir “en un mal moment exis­ten­cial, cen­su­rats una tem­po­rada i eti­que­tats amb pre­ju­di­cis, però també amb un munt de com­pli­ci­tats”. Ara, 25 anys després, només cal dir: enho­ra­bona i per molts i bons anys més.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia