TantXTant
Hi ha boicot a Tesla?
La guerra comercial que ha decidit lliurar el president del Estats Units a tot el món és, per ara, fonamentalment gesticulació d’un bocamoll del tipus muntanyes russes de centre d’atraccions. Avui dic blanc i demà dic negre, ja es veurà en què acaba l’obra de teatre, si és que ho és. Una altra cosa són els fets en els mercats que es poden exemplificar amb un dels personatges de Trump, com ara Elon Musk, empresari fundador i màxim accionista de Tesla (en té un 20%), una de les deu empreses més valuoses del món en capitalització borsària. Més enllà de les gesticulacions que fa el Sr. Musk (braç alçat, serra mecànica, entre altres), la seva empresa podria resultar en el futur un exemple de manual de boicot comercial. Té l’atribut de ser actual, viu i real. La marca Tesla no és la marca Apple, que compta amb legions de clients fidels que any rere any van a la cerca de la darrera versió de l’iPhone. Per bé que Tesla deu tenir una part de clients fidels, hi ha indicadors que podria haver-n’hi molts de reals i potencials que no volen col·laborar en el negoci d’un personatge que s’ha guanyat força antipaties, de manera que passin a comprar altres marques de vehicle elèctric, que n’hi ha, i cada vegada més.
Quina sigui la raó, hi ha realitats que s’estan produint i que el temps dirà si ha estat efecte d’un boicot silent. El primer és que les vendes de Tesla arreu del món han caigut un terç aquest primer trimestre del 2025, comparades amb les del quart trimestre del 2024. El segon és que el dia de presa de possessió de Trump com a president dels Estats Units, les accions de Tesla cotitzaven a 421 dòlars l’acció, i al tancar aquest article el 24 d’abril, una acció de Tesla val 259 dòlars, per tant un 38% menys. No és que hi hagi hagut grans crides a boicotejar la seva empresa de vehicles elèctrics, però tot fa indicar que l’home s’ha guanyat l’animositat a pràcticament tot el planeta, incloent-hi casa seva, els Estats Units.