Política

Miquel Berga

Professor d’humanitats a la UPF. Amb en Salvador Sunyer van encapçalar com a independents la candidatura del PSC de Salt durant 8 anys

Una vida plena

Una vida plena que va trans­cen­dir l’àmbit pri­vat per esde­ve­nir una font d’estímul i d’ins­pi­ració per a molts. Sense estridències i per pur efecte exem­plar. En ocasió dels seus 90 anys es va fer una tro­bada amb tots els tre­ba­lla­dors de l’Ajun­ta­ment de Salt de la seva època. No n’hi va fal­tar cap. Va resul­tar un acte insòlit en el món de la política: fun­ci­o­na­ris de tota classe i con­dició mani­fes­tant la influència deci­siva que va tenir per a ells tenir-lo com a alcalde. En Sunyer, a banda de les seves vir­tuts per­so­nals, feia d’alcalde amb sen­tit “ins­ti­tu­ci­o­nal”, un rol indis­pen­sa­ble en l’arti­cu­lació de la soci­e­tat que està des­a­pa­rei­xent, de manera alar­mant, en els lide­rat­ges actu­als.

Quan un parla de l’avi Sunyer, com li solíem dir, pla­neja en l’ambi­ent un pen­sa­ment de san­te­dat, però, com que jo subs­cric allò que tots els sants són sos­pi­to­sos men­tre no es demos­tri el con­trari, puc cer­ti­fi­car que en Sal­va­dor era per­fec­ta­ment humà. Acla­rit aquest punt no m’estaré de fer-ne elo­gis. Amb ell es podien fer bro­mes que apli­ca­des a un altre sona­rien gro­tes­ques. Per exem­ple la que m’agra­dava repe­tir de tant en tant: a Girona tenen cate­dral, però a Salt tenim en Sal­va­dor Sunyer. No es trac­tava de min­var el valor grandiós de la Girona gòtica ni tam­poc d’insi­nuar que en Sunyer fos un monu­ment. Era una excusa per remar­car una certa dialèctica entre gran i petit, entre cen­tre i perifèria, que ha mar­cat la repre­sen­tació del món que ens hem fet els que som de Salt i, suposo, els de Girona. La figura i la tra­jectòria d’en Sal­va­dor ens donava ele­ments per enten­dre la vàlua –final­ment supe­rior– dels homes sobre les pedres. En el cas d’en Sal­va­dor l’assumpció dels orígens humils de la seva família, del seu poble i de la seva gent va ser clau en el seu pro­jecte lite­rari i en la seva pràctica política. La poètica de Sunyer és lluny dels grans cen­tres monu­men­tals: habita, dis­creta, entre les ombres aco­lli­do­res de les Deve­ses o els entorns recòndits del Reremús, aquell petit braç del Ter que és, en parau­les del poeta, “amb prou fei­nes un modest tor­rent”. “Tu i jo” –escriu el poeta adreçant-se a aquell rie­rol “que cur­teja de tots can­tons”–, “tu i jo tenim abso­luta iden­ti­tat de destí”.

En Sal­va­dor era, en essència, poeta. Un poeta que esti­mava i tre­ba­llava la seva llen­gua i que por­tava a dins un mes­tre natu­ral. Amb l’empenta de la Tran­sició aquell home, com tants altres, va ser arros­se­gat a la política, al ser­vei públic i ins­ti­tu­ci­o­nal, i en aquell àmbit va fer apor­ta­ci­ons dig­nes i subs­tan­ci­als. Va ser, però, un inter­ludi. Ell va viure fins al final essent poeta. Un poeta que no vivia en cap torre d’ivori ni habi­tava cap illa ima­ginària. El poeta con­vi­via amb un home de caràcter dili­gent i tenaç (pot­ser tos­sut) que va viure a l’empara de tres con­vic­ci­ons: la fe cris­ti­ana, l’amor a la família i la lle­ial­tat al seu poble. Va tenir una ali­ada impa­ga­ble en la seva esposa, la Carme Bover. Aquests dar­rers temps, amb més de 90 anys, era espec­ta­cu­lar veure les interac­ci­ons de la pare­lla en la seva vida diària. La sen­sació que pro­jec­ta­ven era la d’una pare­lleta d’ena­mo­rats emba­da­lits en la com­pli­ci­tat, la ten­dresa i l’admi­ració mútua.

En els anys que vam tre­ba­llar junts a l’Ajun­ta­ment vaig enten­dre que el seu ide­ari d’esquer­res bevia més del Sermó de la mun­ta­nya de Jesús de Nat­za­ret que no pas d’El capi­tal de Karl Marx. La justícia social i el cata­la­nisme eren els motors de la seva acció política. La seva visió del món, però, estava arre­lada en el que els mar­xis­tes en dirien “consciència de classe”, una consciència que en Sal­va­dor va adqui­rir de ben petit gràcies al fet d’haver nas­cut en un poble que tenia cen­te­nars de tre­ba­lla­dors i un sol marquès, el marquès de Camps. Les seves memòries (A la vora del camí, un lli­bre indis­pen­sa­ble) per­me­ten enten­dre com es va for­jar l’edu­cació sen­ti­men­tal dels nens de la seva gene­ració. En Sal­va­dor hi evoca, de manera memo­ra­ble, la visió del nen Sunyer veient el seu pare ate­mo­rit davant del pas del senyor Marquès. En aque­lla visió hi havia la cons­ta­tació de qui era qui en el seu món, i a par­tir d’aque­lla empremta fun­da­ci­o­nal es va arti­cu­lar el seu com­promís amb la causa de la justícia social.

Durant dècades en Sunyer es va lliu­rar –dis­cret i tos­sut com sem­pre– a fer família, a gua­nyar-se la vida des­pat­xant a la farmàcia, però també i, efec­ti­va­ment, a seguir el dic­tum del seu poeta de capçalera, Sal­va­dor Espriu, és a dir, a “sal­var-nos els mots”. Els anys d’en Sunyer mes­tre de català van ser d’una pro­duc­ti­vi­tat extra­or­dinària i se’n van bene­fi­ciar una llista inter­mi­na­ble d’alum­nes de totes les edats i con­di­ci­ons de les comar­ques giro­ni­nes. Durant aquells anys, en Sal­va­dor va fer un ser­vei a la recons­trucció d’aquest país d’un valor incal­cu­la­ble, un acte de volun­ta­riat que va mar­car unes quan­tes gene­ra­ci­ons i que va aju­dar cen­te­nars de giro­nins a saber qui eren i d’on venien.

Poques vega­des un home sol ha fet tant per la llen­gua de molts. Poques vega­des un auto­di­dacte ha ins­truït amb auto­ri­tat tanta gent amb estu­dis. No tots els pobles de Cata­lu­nya han pogut tenir, com Salt, el seu Sunyer, és a dir, el vin­cle prim però deci­siu que esta­blia ponts entre pas­sat i pre­sent, la veu indòmita de qui vivia per man­te­nir viva una llen­gua i una cul­tura amenaçades d’extinció per un règim bru­tal i bar­roer.

Per a molts ciu­ta­dans de Salt i les comar­ques giro­ni­nes la veu poètica, didàctica i política d’en Sal­va­dor Sunyer ha estat un refe­rent i un estímul. Amb la pers­pec­tiva que dona el temps s’engran­deix la figura d’un home que va ser clau en la con­fi­gu­ració d’un cata­la­nisme trans­ver­sal que posa sem­pre al davant la justícia social i l’ajut als des­val­guts, d’una acció política que posa sem­pre –fins on és pos­si­ble– la volun­tat de con­sens i la de sumar ener­gies.

Ara que ens deixa cal recor­dar que va dei­xar arrels, que va viure ell mateix arre­lat a la terra i al seu entorn imme­diat. Són arrels de bona mena, són d’una estirp d’autèntics aristòcra­tes (i que em dis­culpi el senyor Marquès): les arrels de l’alta noblesa que carac­te­ritza la gent que no ha enve­jat mai res.

Poques vega­des, d’una manera tan clara, en l’hora de la seva mort sen­tim les ganes de cele­brar la seva vida i de dir: gràcies per tot, Sal­va­dor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia