barcelona
La Generalitat espera reactivar la tuneladora de L9 a la tardor
La Generalitat espera reactivar a partir de la tardor la tuneladora de l’L9, que va haver d’aturar la seva activitat a Mandri per sotmetre’s a tasques de manteniment. Concretament, s’està substituint el canvi de la roda de tall pel desgast dels treballs fins l’any passat. El manteniment hauria d’estar acabat a l’agost, però es preveu que s’endarrereixi alguns dies o setmanes. L’entrada en funcionament del tram entre la Sagrera-TAV i Guinardó-Hospital de Sant Pau continua prevista per a finals del 2027, segons ha confirmat la consellera de Territori, Sílvia Paneque, en una visita d’obres a l’estació de Plaça de Maragall.
La nova peça de la tuneladora arribarà al voltant de l’estiu, segons els responsables de l’obra. Aleshores caldrà muntar-la i provar-la perquè pugui reprendre els treballs amb normalitat i acabar de perforar el tram pendent d’1,6 quilòmetres entre Mandri i Lesseps.
Per altra banda,Paneque preveu que el tram entre la Sagrera-TAV, la Sagrera, Plaça de Maragall i Guinardó Hospital de Sant Pau entri en funcionament a finals del 2027, tal com ja s’havia anunciat. El tram consta de 3,6 quilòmetres i suposarà obrir quatre estacions més. La tinenta d’alcaldia i presidenta de TMB, Laia Bonet, ha destacat que les estacions es posaran en marxa a mesura que vagin finalitzant les obres i no s’esperarà a tenir la totalitat del tram. Es preveu que el tram aculli uns 200.000 usuaris diaris.
L’obra civil a l’estació de Plaça de Maragall ja ha arribat al 98% i ara continuarà amb les obres d’arquitectura i instal·lacions. S’ha perforat ja la connexió entre el pou, d’uns 60 metres de profunditat i les futures vies i andanes.Aquesta estació, igual que moltes altres de la línia 9 i 10, tindrà una llosa intermitja que separarà les andanes. L'estació de Plaça de Maragall disposarà de sis ascensors de gran capacitat per arribar a un distribuïdor on els viatgers escolliran andana en funció de la seva destinació. Per les persones amb mobilitat reduïda, hi haurà un ascensor que deixarà l’usuari directament a l’andana.
La Generalitat preveu que amb el nou tram, la demanda total de l’L9 i L10 augmenti per quatre fins als 113 milions de passatgers l’any. Actualment, ja hi ha en servei 34,4 quilòmetres de túnel (78%), n’hi ha 7,8 més de construïts (18%) i els 1,6 quilòmetres pendents (4%) entre Mandri i Lesseps. Pel que fa a les estacions, n’hi ha 35 en funcionament i en resten 15.