Infraestructures

Vaga i caos

Els treballadors de FGC incompleixen els serveis mínims i col·lapsen en hora punta les línies del Vallès i el Baix Llobregat

Ferrocarrils denunciarà el vandalisme dels piquets

Els viat­gers dels Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat van que­dar ahir sor­pre­sos per la dimensió que va arri­bar a adqui­rir la vaga dels tre­ba­lla­dors de la com­pa­nyia. El que havia de ser una pro­testa aco­tada per uns ser­veis mínims que garan­tien el dret a la mobi­li­tat, es va aca­bar con­ver­tint en una mena d'assaig de la vaga gene­ral con­vo­cada per al 29 de setem­bre.

La sus­pensió de deter­mi­nats ser­veis va con­ver­tir-se en para­lit­zació total de la línia del Vallès des de dos quarts de vuit fins a les nou del matí. L'atu­rada en hora punta va pro­vo­car des­con­cert entre la majo­ria d'usu­a­ris, que ni tan sols esta­ven assa­ben­tats de la vaga. Tre­ba­lla­dors i estu­di­ants van que­dar atra­pats a les esta­ci­ons, sense gai­res pos­si­bi­li­tats de tro­bar trans­port alter­na­tiu entre Saba­dell, Ter­rassa i Bar­ce­lona. La situ­ació no va ser gaire dife­rent a la línia del Baix Llo­bre­gat, on es van sus­pen­dre gai­rebé tots els trens. En aquest cas, però, els usu­a­ris del ser­vei de pobla­ci­ons com ara Cor­nellà i l'Hos­pi­ta­let van poder optar per les línies 1 i 5 de metro.

La situ­ació va ser espe­ci­al­ment com­pli­cada al Vallès. De fet, la vaga va fer que alguns usu­a­ris optes­sin per arri­bar a Bar­ce­lona amb cotxe, fet que va pro­vo­car més reten­ci­ons de les habi­tu­als. La resta es van haver de resig­nar a espe­rar que els piquets dei­xes­sin d'actuar a les nou del matí, quan s'aca­bava l'atu­rada pro­gra­mada per al matí. La parada de la tarda, en canvi, no va tenir tan­tes con­seqüències.

El caos produït és direc­ta­ment atribuïble als piquets, que van impe­dir el com­pli­ment dels ser­veis mínims decre­tats diven­dres pas­sat per la Gene­ra­li­tat. A banda d'impe­dir el pas als tre­ba­lla­dors que volien tre­ba­llar, Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat també va denun­ciar que s'havien produït actes de van­da­lisme per evi­tar l'arren­cada de trens. “Hem tro­bat vagons pin­tats i cabi­nes blo­que­ja­des, i han parat trens que esta­ven cir­cu­lant”, va expli­car el direc­tor gene­ral d'ope­ra­ci­ons, Ramon Bor­rell. La com­pa­nyia revi­sarà les imat­ges de les càmeres de segu­re­tat per iden­ti­fi­car els tre­ba­lla­dors que han pin­tat vagons, que han blo­que­jat cabi­nes o que han parat trens que esta­ven cir­cu­lant. Els sin­di­cats van aca­bar des­bor­dats per jus­ti­fi­car la des­pro­por­ci­o­nada acció dels piquets. La pre­si­denta del comitè d'empresa de FGC, Luisa Pri­eto, va lamen­tar les afec­ta­ci­ons, però va con­si­de­rar que ente­nia “els com­panys, perquè no s'està com­plint el con­veni de l'empresa”. Els tre­ba­lla­dors de FGC van deci­dir anar a la vaga arran de la reta­llada del 5% dels sous dels tre­ba­lla­dors del sec­tor públic decre­tada pel govern. Les reac­ci­ons polítiques no es van fer espe­rar. El con­se­ller Nadal va adver­tir que els ser­veis mínims s'han de com­plir, i que FGC “prendrà les mesu­res que hagi de pren­dre”, com ara san­ci­ons. Per la seva banda, el dipu­tat de CiU Josep Rull va denun­ciar que FGC té una part impor­tant de res­pon­sa­bi­li­tat en aquesta situ­ació, ja que era rao­na­ble pre­veure l'existència de piquets.

100.000
persones transporten els trens de les línies de Ferrocarrils de la Generalitat al Vallès els dies feiners.
7
quilòmetresde cua es van acumular als túnels de Vallvidrera per culpa de la vaga a Ferrocarrils.

Problemes a Vallvidrera

La paralització del servei dels Ferrocarrils de la Generalitat en hora punta va tenir conseqüències per al trànsit rodat als accessos de Barcelona. La via més perjudicada va ser la dels túnels de Vallvidrera, on es van registrar retencions de fins a set quilòmetres en direcció a Barcelona durant més de dues hores, molt més del que és habitual. També hi va haver dos quilòmetres de retenció en sentit contrari, cosa que també és poc habitual. A la C-58, en canvi, la circulació va ser l'habitual, amb tres quilòmetres de retencions entre Ripollet i Montcada a les 9 del matí. En sentit contrari, la retenció va ser d'uns dos quilòmetres. A les vies que connecten Barcelona amb el Baix Llobregat tampoc no es van notar gaire els problemes que hi va haver a la línia de FGC a la comarca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.