Societat

estats units

Troben les caixes negres de l’avió accidentat a Washington

Els inves­ti­ga­dors han recu­pe­rat les cai­xes negres de l’avió d’Ame­ri­can Air­li­nes que va xocar dime­cres al ves­pre hora local (mati­nada de dijous, hora cata­lana) amb un helicòpter de l’exèrcit nord-ame­ricà sobre el riu Poto­mac a prop de l’aero­port Ronald Rea­gan de Was­hing­ton. Es con­ti­nua bus­cant la de l’helicòpter. S’espera que les dades que con­te­nen les cai­xes de l’avió –la gra­va­dora de veu de la cabina i la gra­va­dora de dades vol– i que s’han dut a ana­lit­zar i pro­ces­sar al labo­ra­tori puguin donar pis­tes sobre què va pas­sar en aquest acci­dent mor­tal, en què es creu que no hi ha hagut super­vi­vents entre els 60 pas­sat­gers i 4 tri­pu­lants de l’avió ni tam­poc entre els 3 mili­tars de l’helicòpter. Caldrà espe­rar, però, 30 dies per l’informe pre­li­mi­nar, segons ha expli­cat la Junta Naci­o­nal de Segu­re­tat en el Trans­port, l’agència inde­pen­dent que inves­tiga els acci­dents de trans­port civil.

Només un con­tro­la­dor

El que sí que ja hi ha és un informe pre­li­mi­nar de l’Admi­nis­tració Fede­ral d’Avi­ació (FAA), que asse­nyala que en el moment del xoc la dotació de con­tro­la­dors aeris “no era nor­mal”. En con­cret, un sol tre­ba­lla­dor estava fent dues tas­ques alhora, el con­trol aeri del trànsit d’avi­ons i el con­trol aeri del trànsit d’helicòpters, quan per l’hora i el volum de trànsit hi hau­ria hagut d’haver-hi una per­sona per con­tro­lar cada cosa.

Fa anys que experts i els pro­pis tre­ba­lla­dors es quei­xen de l’escas­se­tat crònica de per­so­nal i les pobres con­di­ci­ons de tre­ball dels con­tro­la­dors aeris als EUA. Una situ­ació espe­ci­al­ment pre­o­cu­pant a la capi­tal nord-ame­ri­cana, per les carac­terísti­ques del seu espai aeri: molt reduït i amb un trànsit molt ele­vat entre els avi­ons comer­ci­als i el dis­po­si­tiu de segu­re­tat que sobre­vola Was­hing­ton, que es cal­cula que supera els 100 helicòpters al dia. Segons The Was­hing­ton Post, els avi­sos de segu­re­tat i els esce­na­ris d’inci­dents són freqüents al cel de Was­hing­ton i just el dia abans del xoc “es va haver d’avor­tar un ater­ratge a l’aero­port per evi­tar una col·lisió amb un helicòpter”.

Revisió dels pro­to­cols

El pre­si­dent nord-ame­ricà, Donald Trump, ha orde­nat reno­var els pro­to­cols de con­trac­tació de con­tro­la­dors aeris, però no per aug­men­tar les dota­ci­ons, sinó per revi­sar els can­vis introduïts pels pro­gra­mes de diver­si­tat, equi­tat i inclusió pro­mo­guts pel seu pre­de­ces­sor, Joe Biden. L’ordre de Trump –que dijous va asse­gu­rar que aquests can­vis van reduir els estàndards en la con­trac­tació de con­tro­la­dors, apun­tant que això va ser un fac­tor en l’acci­dent de l’avió d’Ame­ri­can Air­li­nes i l’helicòpter mili­tar– demana “pren­dre les mesu­res cor­rec­ti­ves necessàries per acon­se­guir una segu­re­tat aèria sense con­ces­si­ons, inclòs el reem­plaçament de qual­se­vol per­sona que no com­pleixi els estàndards de qua­li­fi­cació”.

14 des­a­pa­re­guts encara

Men­tres­tant aquest matí es repren­dran les tas­ques per tro­bar els 14 des­a­pa­re­guts que encara falta loca­lit­zar, després de res­ca­tar dese­nes de cos­sos del riu Poto­mac. Les auto­ri­tats van des­car­tar ahir tro­bar super­vi­vents en el que és l’acci­dent aeri més mortífer als EUA del 2001. Entre les vícti­mes de l’avió hi havia 14 pati­na­dors i entre­na­dors, inclo­sos una pare­lla d’ori­gen rus que havien estat cam­pi­ons del món.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia