Infraestructures i serveis

L’aeroport gironí reprèn el vol

La terminal de Vilobí ha tingut, de gener a abril, la millor arrencada d’any des del 2014 i s’arribarà de sobres als dos milions anuals

Ryanair hi perd pes, però encara acapara el 91,5% dels viatgers, amb Brussel·les, Weeze, Londres i Pisa com a rutes principals

Les administracions s’han fixat ara com a objectiu arribar el 2028 als 2,5 milions de viatgers

Un estudi de la Generalitat va fixar el 2015 en dos milions de passatgers el llindar perquè el descens de viatgers que estava llavors vivint l’aeroport de Girona no tingués un impacte negatiu en el territori. I el 2015 va ser el primer any, des de l’arribada de Ryanair el 2004, que es va tancar per sota dels dos milions. De fet, en va quedar lluny (1.664.856). Tampoc s’hi va arribar el 2016 (1.664.856) ni el 2017 (1.946.694). El 2018 es va aconseguir per poc (2.020.138) i el 2019 es va tornar a caure just per sota (1.933.049). Llavors va venir la pandèmia i, després, la lenta recuperació. L’any passat semblava que s’hi arribaria, però van faltar poc més de 2.000 viatgers (1.997.857).

Les primeres dades d’aquest 2025, però, ja indiquen que aquest any sí que se superarà de sobres aquest llindar, tant pel creixement que hi ha hagut en la temporada d’hivern –que ja es va notar en les dades dels últims mesos del 2024– com per l’inici de la temporada d’estiu més ambiciosa dels últims anys. L’arrencada de l’any ha estat la millor des del 2014, amb 340.310 passatgers el primer quadrimestre. Aquesta dada suposa que el nombre de viatgers s’ha més que doblat respecte a fa dos i tres anys, quan de gener a abril se’n van registrar al voltant de 150.000. En comparació amb l’any passat (278.151), l’augment ha estat del 22,3%. Mirant-ho mes a mes, els increments percentuals més forts van ser al febrer (51,8%) i al gener (37,2%), perquè es provenia de xifres molt baixes. Així, per exemple, al febrer es va passar de 25.597 viatgers el 2024 a 38.847 el 2025. A finals de març va arrencar la temporada d’estiu, però el fet que enguany Setmana Santa hagi estat a l’abril va fer que l’augment del nombre de viatgers al març fos menor, un 7%. A l’abril és quan hi va haver el gran salt en nombres absoluts: dels 170.688 passatgers del 2024 a 205.330, cosa que suposa un guany de gairebé 35.000 viatgers. Percentualment, l’increment a l’abril ha estat del 20,3%.

Encara més notori ha estat l’augment del nombre d’operacions. En els primers quatre mesos del 2025 s’han enlairat i aterrat 6.475 avions a les pistes de Vilobí, la millor xifra des del 2012 i un 40,6% més que en el mateix període de l’any passat. L’increment d’operacions és més gran que el de passatgers pel fort creixement que hi ha hagut dels vols no comercials (un 60%, de 2.132 a 3.411), que han superat de molt l’auge dels vols comercials (un 23,9%, de 2.472 a 3.064). La gran majoria de vols no comercials a Vilobí de gener a abril han estat vols d’escoles d’aviació i clubs aeris (més de 2.700 operacions). També cal destacar 250 vols d’aviació privada.

Pel que fa a les dades per companyies, Ryanair continua sent el principal motor de l’aeroport amb diferència: acapara el 91,5% de passatgers de gener a abril (311.421) i totes les rutes per sobre dels 10.000 viatgers: Brussel·les-Charleroi (37.116), Weeze (30.116), Londres Stansted (29.968), Pisa (28.925), Karlsruhe Baden-Baden (24.032), Breslau (17.927), Cracòvia (17.013) i Eindhoven (14.061).

Tot i que el nombre de passatgers de la companyia irlandesa suposa un creixement del 20,4% respecte al primer quadrimestre del 2024 (258.624), el pes de Ryanair s’ha reduït –llavors acaparava el 93%– per l’increment d’altres companyies. Destaca la irrupció d’Air Arabia, que va aterrar a Girona l’octubre passat i que de gener a abril ha tingut 7.028 passatgers, i el fort increment de l’hongaresa WizzAir, que el primer quadrimestre ha passat de 448 a 3.073 viatgers. També ha crescut en viatgers l’holandesa Transavia (amb 7.487, un 11,8% més), mentre que la britànica Jet2.com per ara registra un 15,2% menys de viatgers (ha passat de 9.069 a 7.691). Cal tenir en compte que la majoria no han començat a operar fins a l’abril i, per tant, és aviat per treure conclusions i caldrà esperar a veure com es desenvolupa la temporada d’estiu.

Una temporada d’estiu que d’entrada és la més ambiciosa dels últims anys: s’arribarà a tenir 59 rutes –sis més que l’estiu passat i dotze més que fa dos anys – a setze països, operades per sis companyies de vols regulars i quatre de vols xàrter. Les administracions agrupades en la Taula Estratègica de l’Aeroport de Girona –Generalitat, Diputació i Cambra de Comerç– van destacar al febrer en el congrés internacional d’aviació Connect, que es va fer a Girona i ha de servir també per donar més impuls a la terminal de Vilobí, les bones perspectives de cara a aquest estiu i la feina que s’estava fent per “diversificar” l’oferta. També es va remarcar la importància de la futura estació del TAV a l’aeroport i es va marcar una nova fita a assolir, ja per sobre dels dos milions de l’estudi del 2015. Ara l’objectiu és arribar als 2,5 milions de viatgers el 2028.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia