Infraestructures i serveis

Europa exigeix més entesa per al corredor mediterrani

Iveta Radicová, coordinadora de la UE de la infraestructura, demana més cooperació entre els governs de la Generalitat i l’Estat

Censura el poc rendiment que s’ha donat al túnel del Pertús

Més coor­di­nació i coo­pe­ració entre els governs català i espa­nyol per no enca­llar-se amb el cor­re­dor medi­ter­rani i impul­sar les infra­es­truc­tu­res necessàries. Aquest va ser el mis­satge que va expres­sar ahir la coor­di­na­dora de la UE per al cor­re­dor medi­ter­rani, Iveta Radi­cová, nome­nada recent­ment, després de la tro­bada amb més de 130 repre­sen­tants del món econòmic, polític, social i acadèmic, aple­gats en la vui­tena Taula Estratègica del Cor­re­dor Medi­ter­rani, després de con­si­de­rar que el des­ple­ga­ment de la infra­es­truc­tura a l’Estat s’està fent amb més len­ti­tud de la vol­guda des d’Europa, que pri­o­ritza una con­nexió ràpida de mer­ca­de­ries, però també la cir­cu­lació de per­so­nes a través de cor­re­dors per tot el ter­ri­tori, com el que ha d’enllaçar amb França per poder reba­tre els euro­escèptics.

Radi­cová va reco­llir la demanda d’“ajuda” que li havia fet el con­se­ller de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, Damià Cal­vet, perquè inter­ce­deixi con­vo­cant una reunió entre els dos governs per posar calen­dari i xifres d’inversió per tal que, així, es doni “l’empenta exe­cu­tiva a aquest pro­jecte que durant anys no li ha donat el govern espa­nyol”. En aquest punt van coin­ci­dir, després d’una visita feta al túnel del Pertús diu­menge, que era un gran dèficit que només hi cir­cu­lin dos trens al dia, dada que sig­ni­fica que, de la pla­ni­fi­cació de 34.000 ini­cial per al 2018, tan sols n’hi hau­ran cir­cu­lat 4.800, i això repre­senta un 7,5% d’uti­lit­zació de la infra­es­truc­tura en mer­ca­de­ries i un 20% en pas­sat­gers. Per això, Radi­cová va asse­gu­rar que és pri­o­ritària la coor­di­nació, també amb tots els sec­tors econòmics, soci­als i ter­ri­to­ri­als impli­cats, per tirar enda­vant el cor­re­dor. “No podem dir: «Ho sento, tenim vies, però no tenim ener­gia; no tenim rutes ni loco­mo­to­res.» És de bojos. En tea­tre seria una comèdia, però a la vida real és un drama”, asse­nya­lava.

També va assis­tir a l’acte el coor­di­na­dor esta­tal del cor­re­dor, Vicent Boira, que es va mos­trar d’acord amb l’agenda de pri­o­ri­tats fixada pel govern i va donar per bones les dates que el minis­tre de Foment, José Luis Ábalos, va donar el setem­bre pas­sat perquè la con­nexió de via d’ample euro­peu entre Alge­si­res i la fron­tera sigui una rea­li­tat el 2021. També es va fer seves part de les pri­o­ri­tats de la Gene­ra­li­tat: la con­nexió amb el port de Bar­ce­lona; la fina­lit­zació de l’estació de la Sagrera; la vari­ant de Van­dellòs, pla­ni­fi­cant-la perquè esti­gui amb ample ibèric, però també inter­na­ci­o­nal, i el tram entre Cas­tell­bis­bal i Mar­to­rell, que va qua­li­fi­car de “fona­men­tal” i que s’adju­di­carà en breu.

Cal­vet també va anun­ciar que, a la pro­pera con­vo­catòria de la Taula Estratègica, s’hi con­vi­da­ran els governs del País Valencià, Anda­lu­sia, Múrcia, Aragó, les Illes Bale­ars i la regió d’Occitània.

LES FRASES

Brussel·les no hi pot fer res. Vostès han de posar-se d’acord, coordinar-se i cooperar
Iveta Radicová
Coordinadora europea del Corredor MEDITERRANI
Durant anys s’han prioritzat altres infraestructures en lloc de donar l’impuls que calia al corredor
Damià Calvet
Conseller de Territori i Sostenibilitat
És un projecte que té consens, pràcticament amb unanimitat de les forces polítiques
Vicent Boira
Coordinador del Corredor MEDITERRANI del Govern espanyol


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia