Infraestructures i serveis

El dèficit al transport públic s’enfilarà fins als 750 milions

La caiguda de viatgers a gairebé la meitat a causa de la crisi sanitària ha empitjorat la situació econòmica dels diferents operadors

TMB reclama un fons de rescat Covid per a l’any vinent

La cai­guda del nom­bre d’usu­a­ris al trans­port públic a causa de la crisi sanitària s’està dei­xant notar a les arques dels dife­rents ope­ra­dors. L’Auto­ri­tat del Trans­port Metro­po­lità de Bar­ce­lona (ATM) xifra en 442 mili­ons d’euros el dèficit que s’acu­mu­larà aquest any i pre­veu que arribi fins als 308 mili­ons durant el 2021, ja que la recu­pe­ració d’usu­a­ris s’està fent de forma molt gra­dual. La por al con­tagi, l’incre­ment de l’atur i el foment del tele­tre­ball i de les clas­ses a distància –asse­nya­len– són algu­nes de les cau­ses d’aquesta dava­llada de pas­sat­gers, que s’espera que es man­tin­gui l’any vinent almenys fins que la vacu­nació esti­gui avançada. L’ATM compta amb una pre­visió de com­pen­sació de 215 mili­ons d’euros per a aquest any, una xifra que con­si­de­ren que que­da­ria molt curta per poder fer front a la com­pli­cada situ­ació finan­cera pro­vo­cada per la pandèmia. En aquest sen­tit, aler­ten de la neces­si­tat que s’ampliï el fons creat a aquest efecte pel govern espa­nyol, en la quan­ti­tat i també en el temps d’apli­cació.

La pre­si­denta de Trans­ports Metro­po­li­tans de Bar­ce­lona (TMB), Rosa Alarcón, va recla­mar dime­cres la neces­si­tat d’un fons de res­cat Covid al trans­port públic per al 2021. “La mobi­li­tat amb trans­port públic és obli­gada i les admi­nis­tra­ci­ons hem de fer front al dèficit”, manté. Alarcón va expli­car durant la pre­sen­tació del balanç de l’any que la suma del dèficit al metro i els auto­bu­sos que ges­ti­ona TMB s’enfila aquest any fins a prop de 180 mili­ons d’euros tot i l’estalvi en des­pesa cor­rent, xifrat en més de 80 mili­ons d’euros. D’aquests, 23,8 mili­ons s’han gene­rat opti­mit­zant cos­tos i 58,4 ajor­nant inver­si­ons pre­vis­tes.

“És evi­dent que el fons Covid no és sufi­ci­ent”, va lamen­tar-se Alarcón. Les xifres per a l’any vinent, que situen la recu­pe­ració de viat­gers a final del 2021 a l’entorn del 80% de les xifres del 2019, evi­den­cien la neces­si­tat de més recur­sos addi­ci­o­nals, ja que, com va expli­car la pre­si­dent de TMB, tot i la cai­guda de pas­sat­gers, el ser­vei no s’ha reduït i, en alguns casos al metro, fins i tot s’ha incre­men­tat per evi­tar aglo­me­ra­ci­ons a les hores punta. Els ingres­sos també han cai­gut per la dis­mi­nució dràstica del nom­bre d’usu­a­ris oca­si­o­nals, que abo­nen tari­fes més altes que els viat­gers habi­tu­als, que, amb la posada en fun­ci­o­na­ment d’abo­na­ments com ara la T-Usual, han vist com el preu dels seus des­plaçaments dia­ris es reduïa aquest any.

Dilluns està pre­vist que hi hagi la reunió del con­sell d’admi­nis­tració de l’ATM que ha de fixar les tari­fes del trans­port públic per a l’any vinent, i pro­ba­ble­ment el mateix dia es farà públic si els preus es con­ge­len, s’apu­gen o bé s’abai­xen. L’alcal­dessa de Bar­ce­lona, Ada Colau, ha fet arri­bar una carta al vice­pre­si­dent amb fun­ci­ons de pre­si­dent, Pere Ara­gonès, i al con­se­ller de Ter­ri­tori, Damià Cal­vet, per recla­mar la con­ge­lació de les tari­fes, tot i el dèficit acu­mu­lat, ja que asse­gura que, en el con­text social actual, els usu­a­ris del trans­port públic “no enten­drien que per evi­tar el dèficit s’aug­men­tes­sin les tari­fes”.

LA XIFRA

180
milions d’euros
és el dèficit que preveu TMB per a aquest any, tot i la reducció de la despesa corrent.

LA FRASE

La mobilitat amb transport públic és obligada i les administracions hem de fer front al dèficit
Rosa Alarcón
Presidenta de tmb

Renfe no té prou maquinistes

Renfe va anunciar ahir que la falta puntual de maquinistes estava provocant retards i cancel·lacions d’alguns trens de rodalies durant tot el dia que es poden repetir avui. De fet, al llarg de la setmana alguns usuaris ja havien alertat a les xarxes socials de la desaparició d’alguns trens sense que s’hagués anunciat prèviament. La companyia va assegurar que tenen previst incorporar un centenar de nous maquinistes al servei de rodalies, però que la pandèmia ho ha endarrerit i que a això se sumen les baixes relacionades amb la Covid-19, i reconeix que aquesta situació ha causat alteracions puntuals i la supressió selectiva d’alguns trens de rodalies. El conseller de Territori, Damià Calvet, va anunciar ahir que estudiaran “possibles sancions” per la reducció de trens i va criticar la “deslleialtat” de Renfe perquè no va informar del problema i incompleix la circular de l’ATM, que estableix que si un operador no pot garantir el servei per baixes laborals s’ha de comunicar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia