Infraestructures

Foment es nega a pagar 4,6 milions a Fornells pel TAV

import És el que l'Estat ha de pagar per les expropiacions que s'han fet per construir el tren t arbitri El consistori ho ha dut al jurat d'expropiacions perquè decideixi

La quantitat és per l'afectació de les obres en dotze finques municipals

El Minis­teri de Foment es nega a pagar els gai­rebé 4,6 mili­ons d'euros –en con­cret són 4.566.907,44 d'euros– que deu a For­nells de la Selva en con­cepte d'expro­pi­a­ci­ons pel pas del TAV pel muni­cipi. Per aquest motiu, l'Ajun­ta­ment ha por­tat a la junta d'expro­pi­a­ci­ons el des­a­cord amb el minis­teri, a fi que els pèrits de la junta deci­dei­xin qui té raó.

La quan­ti­tat que reclama l'Ajun­ta­ment és per l'afec­tació que les obres han cau­sat en dotze fin­ques muni­ci­pals del polígon indus­trial Pla de la Seva, i que són de sòl per a usos via­ris, zones d'equi­pa­ments i també zones ver­des. L'import l'ha deter­mi­nat un peri­tatge extern encar­re­gat pel con­sis­tori, seguint les indi­ca­ci­ons que li va donar el mateix minis­teri.

A part d'aques­tes dotze fin­ques de pro­pi­e­tat muni­ci­pal, i per les quals es demana la com­pen­sació dels 4,6 mili­ons d'euros, hi ha diver­sos pro­pi­e­ta­ris pri­vats que es tro­ben en la mateixa situ­ació, i que també han recla­mat, per la seva banda, l' arbi­tri de la junta d'expro­pi­a­ci­ons.

Segons l'alcalde de For­nells de la Selva, Mateu Parera-Nieto, l'argu­men­tació de Foment és que “no escau el paga­ment de les indem­nit­za­ci­ons perquè els ter­renys es van obte­nir com a apro­fi­ta­ment mitjà del sec­tor indus­trial”. Parera-Nieto con­si­dera que aquesta argu­men­tació és irre­lle­vant: “És inde­pen­dent la manera com s'obtin­gui, perquè la finca té un pro­pi­e­tari i, si el minis­teri l'ocupa, ha d'indem­nit­zar-lo per l'ocu­pació”.

Un pre­a­cord de 2 mili­ons

L'any 1989 la Gene­ra­li­tat va ela­bo­rar un pla espe­cial que reser­vava una franja de 300 metres d'amplada per a usos fer­ro­vi­a­ris entre els muni­ci­pis de For­nells i Vila­bla­reix.

Al cap de deu anys, el con­sis­tori for­ne­llenc va ela­bo­rar el seu pla gene­ral, en el qual es va res­pec­tar la reserva i es va pla­ne­jar –i poste­ri­or­ment desen­vo­lu­par– el polígon indus­trial. El pla­ne­ja­ment va ser vali­dat al seu moment per la Gene­ra­li­tat i també pel minis­teri cor­res­po­nent.

Però, en ini­ciar-se les obres del TAV al muni­cipi, al vol­tant del 2008, les neces­si­tats tècni­ques de l'obra van fer que la via final­ment sortís de la franja de reserva i ocupés ter­renys de titu­la­ri­tat pública i pri­vada de For­nells.

En aquell moment, en con­cret l'abril del 2008, es van aixe­car les actes d'ocu­pació d'aquests ter­renys, i el minis­teri va fer un dipòsit d'indem­nit­za­ci­ons de 450.000 euros. Segons el punt de vista de l'alcalde, aquest dipòsit implica que es reco­nei­xia l'obli­gació d'indem­nit­zar els pro­pi­e­ta­ris per les expro­pi­a­ci­ons.

El següent pas va ser ence­tar les nego­ci­a­ci­ons sobre les indem­nit­za­ci­ons que Foment hau­ria de pagar. Els pèrits muni­ci­pals i els que va desig­nar el minis­teri van arri­bar a un acord genèric, una mena de capmàs que situ­ava la indem­nit­zació en uns dos mili­ons d'euros. Madrid, però, no va vali­dar l'acord, i va recla­mar al con­sis­tori que fes un peri­tatge indi­vi­du­a­lit­zat per a cada finca a fi de saber l'import exacte que per­to­cava.

En com­pli­ment de les ins­truc­ci­ons del minis­teri, es van fer uns fulls de pre­ua­ment perquè els pèrits del con­sis­tori valo­res­sin finca per finca quin era el preu d'indem­nit­zació que hi cor­res­po­nia real­ment. La valo­ració és del 2011. El resul­tat són els 4,6 mili­ons d'euros que el minis­teri ara no vol pagar.

L'alcalde està molest amb el minis­teri: “Pri­mer hipo­te­quen durant anys uns ter­renys que, a l'hora de la veri­tat, no fan ser­vir; n'ocu­pen uns altres de sòl indus­trial; no fan cas de les al·lega­ci­ons per inten­tar reduir l'impacte de l'obra en el ter­ri­tori [van dema­nar que en comp­tes de fer una gran trin­xera el tren passés per fal­sos túnels, per donar con­tinuïtat al ter­reny], i ara, a sobre, no volen pagar.”

LES DATES

2
milions
d'euros va ser el preacord de les indemnitzacions. El recàlcul detallat ordenat per Foment va duplicar-lo.

LES XIFRES

300
metres
d'ample feia la franja que es va reservar per al tren. Vint anys després, en fer la via, va envair altres terrenys.
Les obres a l'enllaç de l'autopista tindran afectacions en el trànsit. Caldrà tenir paciència
Mateu Parera-Nieto
alcalde de fornells de la selva
1989
Es va ordenar
la reserva dels terrenys arran d'un pla especial que va fer el govern de la Generalitat.
2011
Es van fer els peritatges
detallats de les dotze finques municipals que havia envaït el pas del TAV per Fornells.

L'enllaç a l'AP-7, bombers i clínica

Jordi Nadal

A part del tren d'alta velocitat, hi ha altres infraestructures i equipaments que sobrepassen l'àmbit estrictament local i s'estan fent, o s'han previst, a Fornells de la Selva.

Paral·lelament a les obres del TAV, s'està construint l'enllaç a l'autopista AP-7 al municipi. Segons l'alcalde fornellenc, Mateu Parera-Nieto, “les obres van a bon ritme i progressen adequadament”. Es preveuen, però, algunes afectacions per al trànsit abans no acabin les obres. L'enllaç sud de l'AP-7, que de fet acabarà convertint-se en la ronda oest de circumval·lació de l'àrea urbana de Girona, provocarà afectacions a l'enllaç de l'A-2 en algunes fases de l'obra: “S'hauran de desmuntar algunes estructures, la més important de les quals serà el pont que connecta l'A-2 amb la zona industrial.” “Haurem de tenir paciència”, conclou Parera-Nieto.

Els bombers

D'altra banda, Fornells té cedida fa temps al govern de la Generalitat una parcel·la per a la construcció del nou parc de bombers de la regió de Girona. Es dóna el cas que la parcel·la és una de les dotze afectades per les obres del TAV. Tot i aquesta afectació, la construcció de l'equipament a la finca continua sent tècnicament possible. L'alcalde de Fornells afirma que no té notícies de la Generalitat sobre quan, ni com, es podria executar l'obra. Mentrestant, els bombers es continuen queixant que el parc que tenen actualment, a Mas Xirgu de Girona, ha quedat obsolet.

Un altre gran equipament que podria estar a punt d'execució és la clínica Girona, que es traslladaria del centre de Girona a uns terrenys de Fornells. Quant al procés administratiu, els tràmits ja estan fets, i actualment falta només la publicació dels acords al DOGC. Un cop fet, estarà en mans de la direcció de la clínica decidir quan comencen els treballs. Pel que fa a aquest trasllat, Parera-Nieto, destaca la “bona sintonia i complicitat” que hi ha hagut entre els governs de Girona i Fornells en aquesta qüestió, la qual, segons l'alcalde, “ha facilitat molt la feina”.

Una altra de les deslleialtats del govern de l'Estat

Des del consistori fornellenc hi ha la impressió que les intencions del ministeri en tot l'afer no són honestes: “Fa la sensació que retarden la resolució de la junta d'expropiacions expressament, perquè no acaben de presentar la documentació que han d'aportar”. En aquest aspecte, l'Ajuntament va presentar els peritatges i els expedients de les dotze finques. Segons consta a l'alcalde, de moment, Foment només n'ha presentat un d'expedient, d'una de les finques. Parera-Nieto creu que el ministeri té la intenció d'alentir tot el procés i, per tant, la seva resolució. L'alcalde creu que aquest “és un altre més dels molts greuges que s'estan cometent amb les comarques gironines i amb el país en general”. Recorda, a més, que l'import que esperen cobrar “és molt important”. De fet, l'import que els pèrits “independents, de solvència contrastada i especialistes en aquesta mena de peritatges”, donen per just, els 4,6 milions d'euros, duplica el pressupost anual de l'Ajuntament de Fornells de la Selva d'aquest any, que és gairebé 2,3 milions d'euros. L'alcalde expressa la seva “confiança” en la justícia, i conclou: “No reclamem res que no ens pertoqui “.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.