Infraestructures i serveis

Superar fronteres amb bicis

L’itinerari pedalable Bicitranscat unirà Figueres i Perpinyà per la costa

Ho impulsen cinc administracions de banda i banda de la frontera amb finançament europeu

Un nou iti­ne­rari peda­la­ble de prop de 150 km unirà Figue­res i Per­pinyà pas­sant pel lito­ral empor­danès i ros­se­llonès. El pro­jecte Bici­trans­cat s’emmarca en les polítiques i pro­gra­mes euro­peus que poten­cien el desen­vo­lu­pa­ment de nous iti­ne­ra­ris peda­la­bles i enllaços mul­ti­mo­dals trans­fron­te­rers per a la pro­moció d’una mobi­li­tat sos­te­ni­ble. El traçat defi­ni­tiu encara s’està pla­ni­fi­cant amb els dife­rents ajun­ta­ments però la pre­visió és que l’iti­ne­rari surti de Figue­res en direcció al lito­ral empor­danès pas­sant per Cas­telló d’Empúries i Roses, passi la fron­tera a Port­bou per seguir cap a Arge­lers i Canet de Ros­selló, fins a Per­pinyà.

Un model d’èxit

Bici­trans­cat com­ple­tarà la ruta peda­la­ble trans­fron­te­rera Piri­n­e­xus cre­ada el 2013 i que en aquell cas superava l’Albera pel coll del Pertús i entre les comar­ques del Ripollès i el Valles­pir. L’èxit d’aque­lla experiència ha impul­sat els socis (ajun­ta­ments i enti­tats supra­mu­ni­ci­pals a cada banda de la rat­lla, vegeu peça) a col·labo­rar de nou i a pre­sen­tar-se a una nova con­vo­catòria d’ajuts euro­peus per a pro­jec­tes trans­fron­te­rers. Seguint el model de Piri­n­e­xus, Bici­trans­cat no es plan­teja només com una pro­posta turística, sinó que vol pro­moure una mobi­li­tat sos­te­ni­ble a les àrees on trans­corre: inter­na­ment a cada comarca (per exem­ple poten­ci­ant l’ús de la bici­cleta entre Roses i Cas­telló d’Empúries, o entre Per­pinyà i Canet al Ros­selló); també entre els dos ter­ri­to­ris admi­nis­tra­tius de la Cata­lu­nya del Nord i les comar­ques Giro­ni­nes, i fins a l’àmbit supra­es­ta­tal, ja que s’emmarca en la xarxa Euro­velo 8, que tei­xeix un iti­ne­rari peda­la­ble euro­peu al llarg dels països del Medi­ter­rani.

En aquest sen­tit, Bici­trans­cat reforça l’aposta per la inter­mo­da­li­tat: els dos prin­ci­pals punts de sor­tida del recor­re­gut són les esta­ci­ons de Figue­res i Per­pinyà i al llarg de l’iti­ne­rari s’habi­li­ta­ran con­ne­xi­ons a dife­rents opci­ons de trans­port públic per poder fer els enllaços amb les prin­ci­pals des­ti­na­ci­ons turísti­ques del traçat, a través de línies de bus i trens.

Per poder fer aquesta con­nexió amb el trans­port públic, s’ins­tal·laran por­ta­bi­cis als busos, i apar­ca­bi­cis a les prin­ci­pals esta­ci­ons de bus o tren. També es crearà una apli­cació i un web on es podrà con­sul­tar la ruta peda­la­ble, les esta­ci­ons de busos i trens exis­tents dins la ruta i els hora­ris d’aquests trans­ports.

LA XIFRA

4.6
milions d’euros.
Bicitranscat és cofinançat al 65% pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder).
ALBERT GÓMEZ PRESIDENT DEL CONSORCI DE LES VIES VERDES DE GIRONA

“No és només cicloturisme, també pensem en la mobilitat quotidiana”

El Consorci de les Vies Verdes és l’ens cap de files del projecte Bicitranscat i s’encarregarà de coordinar l’execució d’aquest nou itinerari.

Bicitranscat és un nou tram de vies verdes?
Hi ha un matís important; la via verda té com a principal característica que es tracta d’una via segregada, només per a bicicletes i vianants, i amb desnivells suaus; això independentment del ferm de la via, que pot ser de terra, sauló o en alguns trams quitrà. En els grans circuits com Pirinexus i ara Bicitranscat això no es compleix sempre, s’aprofita al màxim trams de carreteres pacificades, amb poc trànsit, carrils bici.
Que aporta aquest nou itinerari?
Estem desdoblant Pirinexus, que va ser el primer gran circuit per a bicicletes transfronterer; ens ha anat molt bé a cada banda del Pirineu, ens ha situat en l’àmbit europeu, i és el producte que genera més interès quan ens presentem en fires internacionals. Una altra característica de Bicitranscat és que connecta tres espais naturals: els Aiguamolls, el cap de Creus i l’Albera, i això obre moltes possibilitats. També és important recalcar que generem sinergies econòmiques, entre els territoris i a cada banda de la frontera.
Turisme transfronterer?
Sí, però no és només una aposta pel cicloturisme -que també-; és també una aposta important per influir en la mobilitat quotidiana de la ciutadania d’aquestes àrees.
La intermodalitat és bàsica en aquest sentit?
Sempre s’ha tingut en compte però es reforça, perquè l’objectiu és poder utilitzar aquestes vies sense recórrer al vehicle personal. Ja hi ha empreses professionals que es dediquen a la logística de portar les bicicletes, però també es potencia el transport de la bici al tren i autobús. En el cas de l’autobús hi ha una problema d’espai, les bodegues dels vehicles tenen l’espai que tenen; però la voluntat hi és, fem convenis per exemple amb Sarfa, i s’estan fent proves pilot per col·locar un portaequipatge al bus per a bicicletes.

Col·laboració entre cinc administracions i amb finançament europeu

Bicitranscat és una iniciativa promoguda conjuntament per cinc socis: al sud de l’Albera, el Consorci de les Vies Verdes de Girona (que és el cap de files i coordinador del projecte), l’Ajuntament de Figueres i el Consell Comarcal de l’Alt Empordà. Al nord, el Consell Departamental dels Pirineus Orientals i la Comunitat Urbana Perpinyà Mediterrània. El projecte té un pressupost total de 4.689.269,25 euros cofinançats al 65% pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder) mitjançant el Programa Interreg V-A Espanya-França-Andorra (Poctefa 2014-2020); un 25% és a càrrec de la Diputació de Girona, com a soci associat al projecte dels socis catalans; un 10% d’autofinançament correspon a cada soci gironí, i un 30-35% d’autofinançament, per part dels socis de la Catalunya del Nord. En concret el Consell Departamental dels Pirineus Orientals aportarà 1.431.500 euros; la Comunitat Urbana de Perpinyà, 1.239.500 euros; l’Ajuntament de Figueres, 571.046,25 euros; el Consell Comarcal de l’Alt Empordà, 269.477 euros, i el Consorci de les Vies Verdes de Girona, 1.177.746 euros. Representants dels cinc ens van presentar conjuntament el projecte aquest mes passat a Figueres. Durant l’acte es va avançar que, per donar a conèixer aquesta nova ruta i fer-ne difusió, es presentarà a les principals fires internacionals i nacionals de senderisme i ciclisme. L’any vinent ja hi ha previst presentar Bicitranscat a Utrecht, Tolosa i Stuttgart. De cara al 2020 es faran presentacions a premsa i operadors turístics, i per promocionar-ho entre usuaris i habitants del territori també s’organitzaran concursos i trobades d’instagramers. Tenint en compte que Bicitranscat s’emmarca en un programa europeu 2014-2020, la previsió és que l’any 2019 es dediqui a la definició final del projecte. Un cop consensuat el recorregut, la fase executiva es completarà al llarg de l’any 2020, adaptant el traçat a la ruta pedalable i col·locant la senyalització corresponent i unificada a cada tram.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia