Infraestructures

Madrid i València, a només 1 hora i 35 minuts

El nou TAV que uneix les dues ciutats per Conca es posa en marxa avui per al públic

Foment s'ha gastat 6.600 milions, que es duplicaran quan el tren arribe a Alacant, Múrcia i Castelló

La línia substituirà el 55% dels trajectes en avió

Camps: “L'AVE convertirà Madrid i València en el gran eix meridional d'Europa”

En el segle XVIII com­ple­tar el Camí Reial, que unia Madrid i València, cos­tava una set­mana. Des d'avui, el mateix tra­jecte es recorre en només 95 minuts amb la posada en marxa del TAV, inau­gu­rat ofi­ci­al­ment ahir. A bord del tren S-112 Bom­bar­dier no se ser­veix ni l'esmor­zar ni el sopar, encara que es viatge en classe Busi­ness/Pre­fe­rent. Sen­zi­lla­ment, no hi ha temps per men­jar. Si de cas un sand­vitx, però ja en el vagó-res­tau­rant. Aquest par­pe­lleig fer­ro­vi­ari con­trasta amb els llargs anys que els valen­ci­ans van haver d'espe­rar per veure la pri­mera exca­va­dora que s'hi va posar a tre­ba­llar. I és que el Madrid-Levante, com li agrada dir al minis­teri de Foment i a la mateixa Renfe, va ser una de les infra­es­truc­tu­res més espe­ra­des per València, agreu­jada en haver que­dat dar­rere d'unes altres ciu­tats menors —Valla­do­lid, Màlaga, Osca— en la posada en marxa de la con­nexió amb la capi­tal de l'Estat.

El pro­jecte es va apro­var en 2001, quan encara gover­nava Aznar. Però l'expre­si­dent només va col·locar-ne la pri­mera pedra, la pri­mera tra­vessa, en aquest cas. L'obra no va començar a exe­cu­tar-se fins a l'arri­bada dels soci­a­lis­tes a la Mon­cloa (2004). Ha pas­sat gai­rebé una dècada i mol­tes coses han can­viat. Per exem­ple, hem assis­tit a l'assumpció gene­ra­lit­zada des del País Valencià de la neces­si­tat de mirar cap al nord, més que cap a l'oest, si més no pel que fa a les infra­es­truc­tu­res. Però, com també ocorre quan una loco­mo­tora del TAV a més de 300 km/h tracta d'atu­rar-se de sobte, en política hi ha pode­ro­ses inèrcies. I n'hi ha algu­nes que, fins i tot, xer­ri­quen. En aquests dies d'eufòria pre­vis a la inau­gu­ració del ser­vei, s'han pogut escol­tar coses com aques­tes: “L'AVE con­ver­tirà l'eix Madrid-València en el gran eix meri­di­o­nal d'Europa”, frase pro­nun­ci­ada ni més ni menys que pel pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, Fran­cisco Camps, autor intel·lec­tual de l'extint “eix de la pros­pe­ri­tat”, que vin­cu­lava tres dels ter­ri­to­ris on el PP era hegemònic: Madrid, el País Valencià i les Bale­ars.

I men­tre, en l'andana d'enfront han romàs aquells que no li tro­ben sen­tit estratègic a una con­nexió tan estreta amb Madrid i, més enllà, gai­rebé en les antípodes, els que direc­ta­ment no li tro­ben sen­tit a aquest o a qual­se­vol altre TAV. “S'hi han gas­tat 6.600 mili­ons d'euros per estal­viar uns pocs minuts. Si s'haguera millo­rat la línia pre­e­xis­tent per Alba­cete, el temps s'hau­ria reduït a 2 hores i 15 minuts, un poc més que l'hora i 35 minuts del TAV, però amb un cost econòmic molt menor i amb menys impacte ambi­en­tal”, van apun­tar des d'Eco­lo­gis­tes en Acció, una de les múlti­ples enti­tats que ahir van pro­tes­tar con­tra l'“eli­tisme” de la fórmula AVE.

Ahir es va inau­gu­rar el TAV entre Madrid i València —amb para­des a Requena o Conca, i sub­sidiària­ment a Cas­telló, en ample ibèric— però, en paral·lel, també es va posar en marxa el Madrid-Alba­cete, pas previ a la con­nexió en alta velo­ci­tat de la capi­tal de l'Estat amb Ala­cant, anun­ci­ada per al 2012. El cost glo­bal del pro­jecte, que inclou ramals a Múrcia i a Cas­telló, serà de 12.410 mili­ons.

Renfe ja ha venut anti­ci­pa­da­ment 75.000 bit­llets per un iti­ne­rari que serà cobert a diari per 30 trens. Segons les pre­vi­si­ons de la com­pa­nyia, el TAV subs­ti­tuirà el 55% dels tra­jec­tes en avió i el 25% dels des­plaçaments en cotxe. Un estudi de Foment indica que l'explo­tació gene­rarà 136.000 nous llocs de tre­balls a diver­sos sec­tors, espe­ci­al­ment al de l'hos­ta­le­ria.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.