Infraestructures

Taialà rebrà el 40% de cotxes que entren a Girona per l'AP-7

El govern municipal admet que la manca de planificació convertirà Fontajau en un tap de trànsit

Encarreguen un informe per buscar solucions i mesures correctores

El volum de trànsit suposarà un tap per als vehicles de l'AP-7

Un 40% dels vehi­cles que entren a la ciu­tat de Girona pro­ce­dents de l'auto­pista AP-7 ho faran per la nova sor­tida cen­tre que la con­ces­sionària està cons­truint al sec­tor de Domeny i Taialà. Aquesta és la pre­visió dels estu­dis fets fins ara, unes dades que pre­o­cu­pen l'Ajun­ta­ment de Girona.

El regi­dor de Mobi­li­tat, Via pública i Segu­re­tat, Joan Alcalà, explica que la pre­visió, segons els infor­mes que s'han dut a terme, és que “un 40% dels cot­xes que ara sur­ten per la sor­tida de Girona Sud ho facin per la sor­tida de Girona Cen­tre, que desem­boca al sec­tor de Taialà”. Amb aques­tes xifres, el res­pon­sa­ble muni­ci­pal es mos­tra pre­o­cu­pat per les con­seqüències de l'impacte que la nova sor­tida de l'auto­pista com­por­tarà per al sec­tor. “És com­pli­cat poder assu­mir el trànsit perquè no tenim alter­na­ti­ves”, asse­nyala Alcalà. Cal tenir pre­sent que la sor­tida de l'auto­pista desem­bo­carà a la rotonda i els vehi­cles es diri­gi­ran per la car­re­tera de Sant Gre­gori o pel nou vial Roberto Bolaño de la nova urba­nit­zació de Domeny per diri­gir-se cap al cen­tre de la capi­tal giro­nina.

Falta de pla­ni­fi­cació

Alcalà no té cap mena de dubte que el volum de trànsit que ara hau­ran d'assu­mir els bar­ris de Domeny i Taialà “és resul­tat d'una clara falta de pla­ni­fi­cació”. El regi­dor con­si­dera que quan es va pro­jec­tar el nou barri de Domeny s'hau­ria d'haver pre­vist algun vial més ample per assu­mir el nou trànsit, perquè ara això pro­vo­carà que hi hagi un tap de trànsit quan s'arribi a Fon­ta­jau.

El cert és que s'havia pre­vist ini­ci­al­ment un vial que cre­uava per les hor­tes de Santa Eugènia des d'aquest sec­tor, però aquesta pos­si­bi­li­tat es va anul·lar per part de l'actual govern muni­ci­pal per blin­dar així el sec­tor d'hor­tes.

Pri­mer tri­mes­tre de 2013

Les obres de la nova sor­tida Cen­tre de Girona avan­cen a bon ritme, i si la con­ces­sionària Aber­tis com­pleix amb les pre­vi­si­ons estarà ja en fun­ci­o­na­ment durant el pri­mer tri­mes­tre de l'any que ve. En l'actu­a­li­tat, el reme­na­ment en el sec­tor ja per­met veure quins seran els car­rils de sor­tida de l'auto­pista, i ja han arri­bat les car­cas­ses de les taqui­lles de peatge que s'ubi­ca­ran en aquesta nova sor­tida.

L'Ajun­ta­ment de Girona pre­veu expli­car la set­mana que ve als veïns les afec­ta­ci­ons que supo­sarà la nova sor­tida de l'AP-7 a tot el sec­tor i algu­nes de les mesu­res que es poden pren­dre, com per exem­ple, la decisió d'ampliar la rotonda per donar una mobi­li­tat més gran al l'incre­ment de vehi­cles. L'estudi de mobi­li­tat fet l'any 2006 situ­ava el volum de trànsit al sec­tor de Taialà al vol­tant dels 8.100 cot­xes dia­ris entre les sis del matí i les deu de la nit. Alcalà asse­nyala que en aquests anys “la xifra de vehi­cles ha bai­xat una mica per la crisi”, un fet que pot alleu­ge­rir mínima­ment el pro­blema de trànsit al sec­tor.

El mateix passa a la ram­bla Xavier Cugat, on hi pas­sa­ven, segons l'últim estudi fet, uns nou mil vehi­cles cada dia.

Gratuïtat des del 2000

L'any 2000 es va posar en marxa la gratuïtat del tram de l'auto­pista entre Girona Nord i Girona Sud, i a mit­jan de la dècada ja eren prop de deu mil els vehi­cles que apro­fi­ta­ven la gratuïtat del tram. La nova sor­tida Girona Cen­tre també farà que canviïn els hàbits dels con­duc­tors que cir­cu­len per la capi­tal giro­nina i, en bona lògica, pot fer que més con­duc­tors optin per entrar a l'AP-7per diri­gir-se cap a la nova sor­tida. D'aquesta manera s'estal­vi­a­rien els semàfors i els embus­sos que es poden tro­bar si es fa la cir­cu­lació pel cen­tre de la ciu­tat o uti­lit­zant vies que en hora punta van ple­nes, com la fron­tissa del Güell, el pas­seig d'Olot o el car­rer de Bar­ce­lona, entre d'altres.

9.000
vehicles
diaris circulaven per la rambla de Xavier Cugat de Girona, segons l'últim estudi de volum de circulació.

LES XIFRES

8.100
vehicles
passaven pel sector de Taialà en l'estudi fet l'any 2006 dins del pla de mobilitat de Girona.
A causa del context econòmic, pensar ara en la variant definitiva no seria tocar de peus a terra
Mateu Parera-Nieto
alcalde de fornells de la selva
2000
va ser l'any
que el tram de Girona Nord a Girona Sud de l'autopista va esdevenir gratuït.
5
mesos
serà el temps màxim que passarà abans no es posi en marxa la sortida, prevista per al primer trimestre 2013.

Fornells farà ja una minivariant

Jordi Nadal

L'Ajuntament de Fornells de la Selva té el propòsit d'iniciar tan aviat com sigui possible la construcció d'una minivariant, que ha de reduir el pas de vehicles pel centre del poble.

Es tracta de l'adequació del carrer dels Avellaners per darrera l'església, fins anar a trobar el camí del Riu, i, d'aquí, el carrer de Sant Cugat. La construcció d'aquest nou vial permetrà disminuir el nombre de vehicles que passen per l'interior del poble en aquest sector, i que és d'uns tres mil cada dia.

L'obra es farà en dues fases, la primera de les quals consistirà en la construcció de l'ample de la via, l'asfaltatge, la il·luminació i les cunetes d'evacuació. Si els tràmits administratius ho permeten, esperen començar els treballs cap a finals d'any. En una segona fase, s'ampliarà la via, es construiran voreres de dos metres d'amplada a banda i banda, i es farà la instal·lació i soterrament dels serveis bàsics. Tanmateix, aquesta segona fase no té data d'execució de moment. “Es farà quan la situació econòmica ho permeti”, explica l'alcalde, Mateu Parera-Nieto.

Des de fa anys, el municipi reclama la construcció d'una variant que eviti el trànsit per l'interior del poble. Parera-Nieto admet que “aquesta no serà la variant, sinó una solució alternativa al problema de trànsit que es pateix”. En aquest sentit, creu que pensar en la construcció de la variant ara “a causa del context econòmic, no seria tocar de peus a terra”.

El finançament

La fase que s'executarà ara costarà 172.000 euros, que finançaran la Diputació , amb una subvenció de 50.000 euros, i l'Ajuntament, que hi aportarà 122.000 euros provinents de fons propis, és a dir, sense demanar cap crèdit.

Recentment l'Ajuntament ha rebut 265.000 euros de fons europeus per les obres del carrer Nou, i ha pogut amortitzar el crèdit que hi havia obert per aquest motiu. La cancel·lació del préstec ha permès rebaixar el percentatge d'endeutament municipal d'un 29% fins a un 17%.

Encarreguen un estudi del trànsit a l'oest i al nord

L'equip de govern de Girona ha sol·licitat un pressupost a set empreses per fer un estudi sobre el trànsit als sectors oest i nord. El regidor responsable de la mobilitat i la via pública, Joan Alcalà, explica que l'estudi té per objecte “fer un càlcul del trànsit de tot el sector, des de Pont Major i Pedret, l'avinguda de França, l'avinguda de Tarradellas i el Pont de la Barca, així com Taialà i Domeny”. El govern municipal espera que l'informe permeti treure noves conclusions i proposi mesures de millora al sector oest pel nou trànsit que haurà d'absorbir. Tot i així, també s'analitzarà el sector de Pont Major i Pedret, ja que també suposarà canvi d'hàbits dels conductors que entrin per aquest punt a Girona. El canvi principal el provocarà l'entrada en funcionament del nou pont sobre el Ter que unirà el sector del Trueta amb el Pont Major. Els nous fluxos poden variar el trànsit, un fet que també preocupa els veïns del sector del Pont Major, que consideren que ja suporten un alt nombre de vehicles, molts dels quals són camions, que passen pel mig dels edificis de pisos. La solució podria ser una variant que es va projectar per si se soterrava el tren, una proposta ara inviable d'executar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.