Urbanisme

Urbanisme

Un mur singular

Ceràmica contra el caos

A la Riera de la Salut de Sant Feliu s'ha construït un parc que incorpora un mur de ceràmica per unificar les parets de darrere de les cases

El projecte ha rebut diversos premis que valoren la solució econòmica i decorativa

Els bar­ris de la Salut i Can Cal­ders,a Sant Feliu de Llo­bre­gat, con­for­men aquell pai­satge típic dels anys setanta: un urba­nisme dens i caòtic, fruit de la manca de pla­ni­fi­cació i de l'auto­cons­trucció. Car­rers estrets, poques pla­ces i edi­fi­cis desi­guals sense cap interès arqui­tectònic. L'Ajun­ta­ment es va posar com a repte espon­jar el barri i com a pri­mer pas va com­prar, el 2002, la fàbrica tèxtil de les Tova­llo­les. La llei de bar­ris va pro­por­ci­o­nar la injecció econòmica necessària per afron­tar l'ender­roc de la fàbrica i la trans­for­mació del solar en un equi­pa­ment i un pas­seig enjar­di­nat que aportés una mica de verd a la zona. “La Salut i Can Cal­ders no tenien ni un metre qua­drat de gespa”, explica la regi­dora de Pla­ne­ja­ment de Sant Feliu, Lidia Muñoz, que hi afe­geix que el parc es va crear “com a nexe d'unió de dos bar­ris sense espais oberts ni relació”.

Per aquest motiu, una part del solar que va que­dar alli­be­rat s'ha trans­for­mat en un parc de 7.000 m² que s'ha dotat d'un ele­ment sin­gu­lar: un mur de ceràmica fet amb peces en forma de cubs i de rom­bes que ser­veix per embe­llir les parets de dar­rere de les cases que van que­dar al des­co­bert quan es va tirar la fàbrica a terra, cadas­cuna d'una apa­rença i alçària dife­rent. Es va esco­llir la ceràmica esmal­tada i cuita a alta tem­pe­ra­tura perquè és econòmica i resis­tent. S'ha tre­ba­llat amb vuit colors en què pre­do­mi­nen gri­sos, blancs i mar­rons en con­sonància amb les parets de l'entorn. Cubs i rom­bes es com­bi­nen de manera que en algu­nes parts s'obren com a gelo­sia i en altres actuen com a mur, depe­nent del que hi hagi al dar­rere. Per exem­ple, una tàpia de canyís o una heura que es cola pels forats.

El res­pon­sa­ble del pro­jecte és l'arqui­tecte Pol Feme­nias, tot i que al cap del depar­ta­ment de Pro­jec­tes de l'Ajun­ta­ment, Isi­dre Viñas, li agrada dir que “és un tre­ball que ha bus­cat les com­pli­ci­tats dels dife­rents agents impli­cats, com el cons­truc­tor, el cera­mista i l'indus­trial”. El dis­seny recorda fites de l'ús de la ceràmica en l'espai públic com ara el sos­tre del mer­cat de Santa Cate­rina, a Bar­ce­lona, i ha estat merei­xe­dor de dos pre­mis. D'una banda, el que atorga l'Asso­ci­ació Espa­nyola de Fabri­cants de Rajo­les i Pavi­ments Ceràmics, que ha valo­rat la solució econòmica i cre­a­tiva que ha repre­sen­tat el mur. De l'altra, s'ha endut el pri­mer premi en la cate­go­ria inter­na­ci­o­nal dels Cove­rings Ins­ta­lla­tion and Design Awards, un dels més impor­tants de ceràmica als Estats Units.

El parc és a la Riera de la Salut, un car­rer que res­se­gueix l'antiga tor­ren­tera. Es va cons­truir fa un any com a coberta d'un pàrquing sub­ter­rani de tres plan­tes i 420 pla­ces i, a banda del mur, inclou una pèrgola que cobreix una estació trans­for­ma­dora deco­rada amb buguenvíl·lees. També hi ha petits punts ele­vats enjar­di­nats “amb els quals es vol tan­car visu­al­ment l'espai per sor­tir del ciment”, asse­nyala Viñas. El pro­jecte ha cos­tat 1,4 mili­ons i es com­ple­menta amb la cons­trucció d'un nou equi­pa­ment on hi haurà un cen­tre cívic i d'enti­tats i que estarà aca­bat pas­sat l'estiu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia