Infraestructures

L'arrencada definitiva de l'A-27

El govern anuncia un acord amb participació d'Abertis per acabar l'autovia entre Tarragona i Montblanc i desdoblar l'N-240 entre les Borges Blanques i Lleida

Es restringiran els camions a la nacional i es bonificarà l'autopista AP-2

Vila espera que l'acord definitiu s'assoleixi abans de finals d'any

L'auto­via A-27 entre Tar­ra­gona i Lleida està a punt de sor­tir defi­ni­ti­va­ment del calaix dels pro­jec­tes frus­trats. El con­se­ller de Ter­ri­tori, Santi Vila, va anun­ciar ahir que s'ha asso­lit un prin­cipi d'acord que per­metrà des­en­ca­llar una infra­es­truc­tura clau per al desen­vo­lu­pa­ment econòmic tant del Camp de Tar­ra­gona com de les comar­ques de Lleida, ja que ha de per­me­tre una alter­na­tiva a l'N-240 en la con­nexió entre la zona portuària i indus­trial de Tar­ra­gona amb la plana llei­da­tana i l'inte­rior penin­su­lar.

L'entesa, de la qual la Gene­ra­li­tat i el Minis­teri de Foment estan aca­bant de per­fi­lar els ser­rells, afecta en pri­mer lloc el tram de més difícil exe­cució de l'auto­via entre Tar­ra­gona i Mont­blanc, el que ha d'unir Valls i la capi­tal de la Conca de Bar­berà i per­me­tre, per tant, la con­nexió de la nova via d'altes pres­ta­ci­ons amb l'auto­pista AP-2. L'ele­vat cost del tram, que se situa en els 136 mili­ons i inclou l'exe­cució de 17 quilòmetres i el com­plex túnel sota el coll de Lilla, havia enca­llat el pro­jecte, que en prin­cipi Foment havia anun­ciat que es revi­sa­ria a la baixa.

La prin­ci­pal nove­tat se cen­tra ara en l'entrada de capi­tal pri­vat a l'obra, a través bàsica­ment de la con­ces­sionària d'auto­pista Aber­tis, que per­metrà exe­cu­tar ara aquest tram final en les con­di­ci­ons pre­vis­tes ini­ci­al­ment. Amb aquest pas, es podria aca­bar tot el traçat dins de la demar­cació de Tar­ra­gona, on ja està en fun­ci­o­na­ment el tram entre Tar­ra­gona i el Morell (Tar­ra­gonès), i les obres ja estan en marxa fins a Valls.

La mateixa col·labo­ració publi­co­pri­vada es plan­teja per a l'únic tram entre la Conca de Bar­berà i Lleida que s'ha acor­dat que s'exe­cuti, el que es farà entre les Bor­ges Blan­ques i la capi­tal del Segrià, inclo­ent-hi la vari­ant de Juneda, i que cos­tarà 100 mili­ons d'euros. “L'alta sinis­tra­li­tat d'aquest tram en fa necessària l'exe­cució, men­tre que la resta no es plan­teja a curt ter­mini per l'existència d'una auto­pista infrau­ti­lit­zada en paral·lel”, va asse­nya­lar Santi Vila.

A canvi d'avançar part del cost de l'obra, Aber­tis es veurà com­pen­sada o bé per l'aug­ment de trànsit a l'AP-2, o bé per un retorn de l'import en el moment de la liqui­dació de la con­cessió, o bé, final­ment, per un allar­ga­ment d'aquesta con­cessió, pròrroga que també afec­ta­ria l'AP-7. La nova auto­via A-27, però, serà lliure de peat­ges.

Per fer pos­si­ble, pre­ci­sa­ment, una redis­tri­bució del trànsit i una reducció de la sinis­tra­li­tat de l'N-240, l'entesa inclou una sèrie de mesu­res paral·leles, espe­ci­al­ment en el tram entre Mont­blanc i les Bor­ges Blan­ques, que serà l'únic en què, de moment, no es plan­teja la cons­trucció de la nova auto­via. Igual que es va fer a l'N-II a Girona, es res­trin­girà el trànsit de cami­ons en aquest mateix tram de l'N-240, i se'ls obli­garà, per tant, a cir­cu­lar per l'AP-2. A canvi, s'intro­dui­ran una sèrie de boni­fi­ca­ci­ons per a aquells vehi­cles que cir­cu­lin per la via de paga­ment que afec­ta­ran tres peat­ges de l'AP-2 (Lleida, Mont­blanc i el Ven­drell), i que se situ­a­ran, en el cas dels cami­ons, en el 35% per al trànsit de pas i en el 50% per als movi­ments interns. Els vehi­cles lleu­gers també tin­dran boni­fi­ca­ci­ons, però encara estan pen­dents de defi­nir dins de les nego­ci­a­ci­ons amb Aber­tis i Foment. Aques­tes rebai­xes, jun­ta­ment amb les res­tric­ci­ons, s'apli­ca­rien de manera imme­di­ata al tan­ca­ment de l'acord, fet que Vila espera que es pro­du­eixi abans de finals d'any. El govern també estu­diarà boni­fi­ca­ci­ons a l'AP-7 al seu pas pel Tar­ra­gonès i el Baix Penedès.

El con­se­ller de Ter­ri­tori va des­ta­car espe­ci­al­ment la importància estratègica per a l'eco­no­mia de l'A-27, ja que ha de per­me­tre con­nec­tar la zona portuària amb la pro­ducció agrària llei­da­tana.

LA FRASE

L'A-27 és una infraestructura bàsica per al progrés de Tarragona i la plana de Lleida
Santi Vila
Conseller de Territori i sostenibilitat

LA XIFRA

136
milions
costa el tram de l'A-27 entre Valls i Montblanc, que es finançarà amb col·laboració publicoprivada.

Entre la celebració i la condemna

Malgrat que l'A-27 és una de les infraestructures que fa més anys que el territori reclama (tant a Tarragona com a Lleida), l'anunci del principi d'acord va quedar lluny d'aconseguir una celebració unànime. La que més satisfeta es va mostrar va ser la Cambra de Tarragona, que va recordar la seva importància en la connexió del port tarragoní amb el cantàbric i l'interior peninsular. Tot i això, va remarcar la necessitat que el túnel del coll de Lilla sigui apte per a mercaderies perilloses i que se sigui curós amb el “sobrecost” que les restriccions a l'N-240 suposaran per als transportistes. En aquest sentit es va expressar la Federació d'Autotransport de Tarragona (Feat), que es va oposar a la limitació de pas dels camions al tram de la nacional entre Montblanc i les Borges Blanques.

Per la seva banda, els col·lectius Conca 22 i Ateneu Popular Garriguenc van lamentar que no s'hagi optat per alliberar el peatge de l'AP-2, opció que, recorden, tindria el mateix cost que l'execució del tram d'autovia entre Lleida i les Borges Blanques.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia