Art

Imatges del que no es veu

El Palau Solterra proposa una teoria de la visió en tres mostres sobre el retrat, el passat revolt i la cerca de l’ànima

Els defen­sors d’una certa teo­ria trans­pa­rent de la visió sos­te­nen que el millor fotògraf és el que sap pas­sar des­a­per­ce­but, infil­trat en l’espec­ta­cle de la vida com l’ull d’un falcó. És una idea temp­ta­dora, excepte que la sola existència del tes­ti­moni, per dis­cret i sigil·lós que sigui, ja cons­ti­tu­eix una presència i una mirada. Ho sabia per­fec­ta­ment Pilar Ayme­rich el 8 de febrer de 1976, quan per foto­gra­fiar les càrre­gues poli­ci­als durant la mani­fes­tació a favor de l’amnis­tia i l’Esta­tut a Bar­ce­lona, va dis­si­mu­lar la càmera sota els fulls del diari que por­tava: són aque­lla ombra, com un batre d’ales, que ha que­dat fixada en un angle borrós de l’enqua­dra­ment, la prova que l’ocul­tació no només és una marca que es trans­met a la imatge, sinó que forma part del seu mateix dis­curs, com el subrat­llat del perill que supo­sava expres­sar-se al car­rer en una època revolta.

Les tres expo­si­ci­ons que la Fun­dació Vila Casas ha orga­nit­zat per aquest estiu al Palau Sol­terra , el Museu de la Foto­gra­fia de Tor­ro­e­lla de Montgrí, plan­te­gen de fet un acos­ta­ment al llen­guatge fotogràfic com a cap­tació d’allò que es resis­teix a ser mos­trat: l’acte cre­a­tiu, en els retrats d’artis­tes de Lluc Que­ralt; el procés de cons­trucció d’un relat històric en el mateix moment que era vis­cut com una explosió en desor­dre, en els repor­tat­ges de l’agi­tació social del post­fran­quisme de Pilar Ayme­rich i Manel Armen­gol, o la recerca de l’ànima en el viatge cap a la trans­cendència a què se sot­met l’artista Sole­dad Córdoba, en pele­gri­natge pels pai­sat­ges desèrtics més deso­lats de l’Oest ame­ricà. En tots tres casos, la imatge mos­trada per­se­gueix alguna cosa que no forma part de la repre­sen­tació si no és com a vela­dura, pre­mo­nició o anhel.

La setan­tena de retrats de Lluc Que­ralt, rea­lit­zats els dar­rers deu anys, no hau­rien tin­gut el mateix poder de reve­lació sense la dis­po­sició del fotògraf a fer-se pre­sent davant els seus models (Pere­jaume, Font­cu­berta, Plensa, Abelló), com­par­tint hores de taller amb ells, movent-se entre les seves obres, perquè és en aquest for­mar-ne part que emer­geix la com­pli­ci­tat reque­rida per acos­tar-se, per ana­lo­gies, per intuïcions, a la relació ine­nar­ra­ble de l’artista amb el seu tre­ball. No hi ha aquí el grau d’intrusió res­pec­tu­osa d’un pro­jecte seu ante­rior, del 2019, quan va foto­gra­fiar la vida de clau­sura de les Car­me­li­tes Des­cal­ces de Tar­ra­gona, però també ha arri­bat a pene­trar en “la inti­mi­tat d’allò mínim, la bellesa del reco­lli­ment i l’espera de la mort (o de la cre­ació) com a camí”, com va expres­sar-ho ales­ho­res.

Pilar Ayme­rich i Manel Armen­gol van foto­gra­fiar als anys setanta les matei­xes pro­tes­tes, les matei­xes vagues, els matei­xos con­flic­tes polítics i soci­als, a vega­des a pocs car­rers de distància, sense saber-se tan a prop. Con­fron­ta­des les unes amb les altres, les seves imat­ges, algu­nes eri­gi­des en símbols d’una època, com la foto­gra­fia de la mani­fes­tant car­re­gant una cri­a­tura a les espat­lles i un rètol al pit amb la con­fessió “Jo també soc adúltera”, esde­ve­nen la seqüència orde­nada i fins espe­rançadora d’un temps que era tan incert i con­vuls com el nos­tre. Ende­vi­nar el futur enmig dels ender­rocs del pre­sent, encara que hagis d’ama­gar la càmera amb papers de diari, és una de les capa­ci­tats més il·lumi­na­do­res del tes­ti­moni fotogràfic.

L’artista Sole­dad Córdoba se ser­veix també de la foto­gra­fia a la seva Tri­lo­gia de l’ànima, que exposa per pri­mera vegada sen­cera al Palau Sol­terra. És un tre­ball extre­ma­da­ment sen­si­ble, a mig camí de la per­for­mance, la ins­tal·lació, la pin­tura i la foto­gra­fia, que ella mateixa com­para amb un viatge iniciàtic, no només pels més de 26.000 quilòmetres de desert que va recórrer bus­cant els pai­sat­ges més ade­quats per acom­pa­nyar el seu ritual de des­pu­lla­ment, puri­fi­cació i renai­xe­ment, sinó per la poten­ci­a­li­tat trans­for­ma­dora del pro­jecte, al final del qual, i aquest és també un dels dons d’anti­ci­pació que a vega­des regala l’art, va néixer el seu fill.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia