Arts escèniques

TEATRE

El 67% dels espectacles per a escolars es van estrenar fa 4 anys o més

Un informe del CoNCA advoca per una xarxa de programació que abraci tot el país

La Mostra d’Igualada, que va arrencar ahir amb un miler de professionals acreditats, s’allargarà fins diumenge

L’informe que ha ela­bo­rat el Con­sell Naci­o­nal de la Cul­tura i les Arts (CoNCA) sobre l’acti­vi­tat escènica per a esco­lars a Cata­lu­nya deter­mina que el 67% de les obres que es poden veure en els cir­cuits esco­lars tenen una anti­gui­tat que es remunta al 2021 (el 34% es van estre­nar entre el 2017 i el 2021, i un 33% en dates més anti­gues). En aquest sec­tor les com­pa­nyies són molt esta­bles (tenen una mit­jana de 17,7 anys de tra­jectòria). Per a l’ela­bo­ració de l’informe s’ha con­sul­tat uns 50 grups pro­fes­si­o­nals per a espec­ta­cles fami­li­ars. El 93% d’aquests grups com­bi­nen fun­ci­ons esco­lars amb altres per a tots els públics: és un mer­cat que tre­ba­llen amb regu­la­ri­tat. Per a l’informe també s’ha entre­vis­tat pro­gra­ma­dors de 249 muni­ci­pis. Una de les evidències és que cal un “desen­vo­lu­pa­ment de la xarxa de pro­gra­mació per a esco­lars arreu del país, perquè encara hi ha muni­ci­pis als quals no arriba”.

La Mos­tra d’Igua­lada va arren­car ahir amb un miler de pro­fes­si­o­nals acre­di­tats. S’allar­garà fins diu­menge. El gruix dels espec­ta­cles es pre­sen­ten en cap de set­mana, quan es mul­ti­pli­quen els pro­gra­ma­dors de grups de Xarxa. Ahir al ves­pre es va inau­gu­rar amb Thauma (premi de la Crítica de noves tendències). Ja al matí, paral·lela­ment a les Jor­na­des­Pro amb un debat sobre Cul­tura i Edu­cació (en el que s’insis­teix a enfor­tir aquest vin­cle per a reforçar l’espe­rit crític dels alum­nes), ja es va poder veure mun­tat­ges com l’estrena en català de La mes­tra (Premi Fetén 2024) al millor espai escènic d’Anita Mara­vi­llas&Por­tal 71.

Fins a 41 com­pa­nyies hi ha pro­gra­ma­des en aquests qua­tre dies de La Mos­tra. A mig matí i a pr tan­car la jor­nada estava pre­vista la funció de La Mecànica, amb Odis­sees, un espec­ta­cle interac­tiu, que ja es va poder veure a Fira Tàrrega: uti­litza l’apli­cació dels telèfons mòbils per encre­uar gene­ra­ci­ons d’espec­ta­dors. És una mena de chill out en el que el joc és la base de la tro­bada en la qual es defi­nei­xen (pot­ser massa esquemàtica­ment) les dife­rents gene­ra­ci­ons de públics.

Molt més direc­tes van ser les fun­ci­ons de la tarda: Quim Giron, d’Ani­mal Reli­gion, par­teix del joc de copiar a l’espec­ta­cle, que repe­teix el nom (Copiar). Amb un sol crit al públic, la cana­lla (de primària, prin­ci­pal­ment) es van sumar a l’eco de crits i ges­ti­cu­la­ci­ons. Giron com a I les idees volen aparca pràcti­ca­ment la seva espe­ci­a­li­tat de les ver­ti­cals i explota al màxim la seva con­nexió amb la cana­lla que li segueix fil per randa, i que pun­tu­al­ment, deixa jugant sola a l’escena sense que res perdi sen­tit.

Aquesta és la dar­rera edició de Ramon Giné a la direcció de la Mos­tra d’Igua­lada. Ell no repe­tirà perquè no s’ha vol­gut pre­sen­tar al con­curs (s’està a l’espera de saber quants equips s’han pre­sen­tat i quan es conei­xerà el vere­dicte). Lea­mok va pre­sen­tar ahir la ter­cera part de la tri­lo­gia sobre clàssics de la lite­ra­tura després de Laza­ri­llo (2021) en la que tras­lla­dava la pica­resca de Laza­ri­llo de Tor­mes a les bote­lla­des actu­als; i de Hanle, on els fan­tas­mes de Ham­let deam­bu­la­ven com si fos­sin ava­tars de vide­o­jocs. Ara, a Don Roberto el pro­ta­go­nista s’eri­geix en la repre­sen­tació de Don Joan, un ésser pagat d’ell mateix i que pot riure amb cinisme a la cara dels matei­xos espec­ta­dors. El con­tracte que signa l’espec­ta­dor abans de començar l’espec­ta­cle és per a emmar­car.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia