Patrimoni

la crònica

Museu del Disseny, una decepció més

‘Matter Matters’ desnaturalitza la col·lecció i li fa parlar una llengua que no és la seva

He sor­tit sen­tint-me esta­fat d’un cinema, d’un res­tau­rant o d’un con­cert, però mai m’havia pas­sat en un museu. Ara ja no podré dir el mateix perquè ho vaig expe­ri­men­tar fa uns dies després de visi­tar l’expo­sició Mat­ter Mat­ters. Dis­se­nyar amb el món, comis­sa­ri­ada per l’arqui­tecta Olga Subirós al Museu del Dis­seny. He lle­git alguna crítica en què es mani­festa que la mos­tra és magnífica i amb un tre­ball molt acu­rat per part de la comissària. És inne­ga­ble que Subirós s’hi ha dei­xat la pell, que és allò que s’espera d’algú que tre­ba­lla i cobra per fer-ho, però una altra cosa és que el resul­tat sigui excel·lent. No és el cas, penso. I la res­pon­sa­bi­li­tat del fiasco cal tras­lla­dar-la al direc­tor del Dis­seny Hub, José Luis de Vicente, i al res­pon­sa­ble de la deriva museològica de la ins­ti­tució, que és l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona.

L’expo­sició tra­eix l’espe­rit del museu, des­na­tu­ra­litza el pro­jecte museològic i va en con­tra de la lògica dis­ci­plinària inhe­rent a mol­tes de les peces que s’hi mos­tren, en con­cret, les d’èpoques pretèrites. Es tracta d’un pro­blema ins­ti­tu­ci­o­nal i polític del qual se n’ha par­lat prou els dar­rers mesos i en el qual no insis­tiré. L’error és haver trans­for­mat un museu amb col·lec­ci­ons històriques en una cosa que ni els actu­als res­pon­sa­bles saben què vol ser. Hi veig des­co­nei­xe­ment i manca de res­pecte no només per les per­so­nes que havien cons­truït aques­tes col·lec­ci­ons i els qua­tre museus que les hos­tat­ja­ven, sinó també per la dis­ci­plina que s’encar­rega en major mesura del seu estudi, que és la història de l’art.

Entre els aspec­tes posi­tius de l’expo­sició hi ha els temes dels quals s’ocupa, l’extrac­ti­visme, l’explo­tació abu­siva de recur­sos natu­rals, la con­ta­mi­nació i els rep­tes que el dis­seny té davant aquests pro­ble­mes que afec­ten el pla­neta. És una mos­tra de tesi política i això és de valo­rar, perquè els museus també són espais de com­bat polític, mal­grat que molts pen­sin que no és així. El dis­curs que pot lle­gir-se als tex­tos de sala és clar i nítid, i s’hi veuen reflec­tits els ide­a­ris polítics de l’entorn dels Comuns, fins i tot amb cites explícites a alguns dels seus refe­rents ideològics, com Paul B. Pre­ci­ado. Hi apa­rei­xen també esments a l’escla­visme i el colo­ni­a­lisme, recur­rents sem­pre en aquest espai polític.

Un altre tema és si el museu està en con­di­ci­ons d’abor­dar dis­cur­sos d’aquest tipus. Convé recor­dar que el seu fons està inte­grat per uns 80.000 objec­tes, men­tre que l’expo­sició en mos­tra 709 (el con­junt del museu n’exhi­beix uns 2.000). El pro­blema rau en el fet que no dis­posa d’una expo­sició per­ma­nent, un mal que s’arros­sega des de la inau­gu­ració del 2014. Des d’ales­ho­res fa expo­si­ci­ons tem­po­rals de llarga durada que, a la vista de la trans­cendència i importància de les col·lec­ci­ons, no és la millor tria des del punt de vista museològic. Amb un edi­fici que va cos­tar 100 mili­ons d’euros i que té metres i més metres des­a­pro­fi­tats i sense uti­li­tat, l’opció tra­di­ci­o­nal d’un museu d’arts deco­ra­ti­ves a la manera del Vic­to­ria & Albert Museum de Lon­dres hau­ria estat més ren­di­ble. Avui el que tenim no és només un museu amb 78.000 peces ama­ga­des, sinó un museu que no explica temes bàsics que hau­ria d’expli­car a par­tir de les seves col·lec­ci­ons. Perquè aquesta és una pre­missa fona­men­tal de qual­se­vol museu, par­lar d’allò que té i fer-ho a l’expo­sició per­ma­nent des d’un punt de vista gene­ral per, després, poder ence­tar dis­cur­sos més foca­lit­zats a les tem­po­rals. El dilema apa­reix quan no tens una expo­sició per­ma­nent i et sal­tes tota la tra­dició museològica del país, com si cada dia pogues­sin des­co­brir-se medi­terrànies.

Un dels prin­ci­pals pro­ble­mes de l’expo­sició Mat­ter Mat­ters és que el museu des­na­tu­ra­litza la col·lecció i li fa par­lar una llen­gua que no és la seva. Les arque­tes d’època gòtica no diuen res d’elles matei­xes, dels seus usos o dels ritu­als nup­ci­als que ama­guen algu­nes. Els tei­xits medi­e­vals tam­poc i, fins i tot, ens per­me­tem el luxe de tenir peces de rellevància inter­na­ci­o­nal dor­mint al magat­zem, com el Penó romànic de sant Ot. La llista de greu­ges seria inter­mi­na­ble perquè, de fet, gai­rebé la tota­li­tat dels objec­tes històrics es pre­sen­ten de manera des­con­tex­tu­a­lit­zada i es fan ser­vir, sem­pre en nega­tiu i cri­mi­na­lit­zant-los, per par­lar de l’explo­tació indis­cri­mi­nada de recur­sos natu­rals. En canvi, les peces de dis­seny actual es posen com a exem­ple de bones pràcti­ques. El cri­teri s’aplica, a més, a par­tir d’anàlisis pre­sen­tis­tes, sem­pre poc reco­ma­na­bles en l’estudi del pas­sat.

Ho veiem també en el cas dels ivo­ris i el carei, que s’empren (només) per par­lar de colo­ni­a­lisme i escla­vi­tud, o les fus­tes nobles del mobi­li­ari, que ser­vei­xen (només) per intro­duir dis­cur­sos d’explo­tació natu­ral. No em sem­bla­rien pas mala­ment aquests relats si prèvia­ment el museu fes el que ha de fer a l’expo­sició per­ma­nent, cosa que no fa perquè no en té. El tracte que han rebut els objec­tes històrics recorda aquells lli­bres d’història en què el text va per una banda i les imat­ges, nor­mal­ment obres d’art, per una altra, perquè s’agafa un dis­curs pre­con­ce­but i es mira d’il·lus­trar-lo amb allò que es té a l’abast. El resul­tat és una dis­so­ci­ació en què la història de l’art és uti­lit­zada només com a recurs gràfic, una mena de síndrome de l’àlbum de cro­mos. A l’expo­sició vaig tenir aquesta sen­sació contínua­ment, amb casos fla­grants com quan s’empren tres sal­se­res ceràmiques d’Alcora del XVIII amb repre­sen­ta­ci­ons de xais per par­lar de la pro­ducció actual de llana ecològica a Coll­se­rola i de la col·labo­ració entre humans i ove­lles. En canvi, enlloc queda expli­cat que la d’Alcora va ser una de les manu­fac­tu­res ceràmiques més relle­vants del seu temps. És un mer exer­cici for­ma­lista i super­fi­cial que evi­den­cia la difi­cul­tat de lli­gar les col·lec­ci­ons històriques amb deter­mi­nats dis­cur­sos actu­als. En defi­ni­tiva, les peces que­den sub­ju­ga­des, escla­vit­za­des, per la tesi expo­si­tiva de la comissària.

Es detec­ten també errors greus que qüesti­o­nen la tesi de l’expo­sició, com quan es parla de l’explo­tació de l’ala­bas­tre en la soci­e­tat actual i s’explica el gran impacte ambi­en­tal de no apro­fi­tar les pedre­res locals. Es posa com a exem­ple de bones pràcti­ques el llum de taula Zeleste de San­ti­ago Roqueta i Àngel Jové, del 1973, però no es té en compte que a Cata­lu­nya s’explota ala­bas­tre del país des del segle XIV, amb la qual cosa se’ns vol fer pas­sar bou per bèstia grossa amb l’argu­ment que la con­tem­po­raneïtat i el dis­seny estan sem­pre per sobre dels segles pretèrits.

El punt màxim d’indig­nació vaig expe­ri­men­tar-lo en l’àmbit en què s’exposa la ceràmica. El text que l’encapçala parla d’explo­tació sense con­trol dels recur­sos natu­rals i del “pen­sa­ment binari que separa els sub­jec­tes de la natura, els objec­tes dels sub­jec­tes, allò ani­mat d’allò ina­ni­mat, allò natu­ral d’allò arti­fi­cial”. En un pany de paret de forma acu­mu­la­tiva i poc raci­o­nal s’expo­sen 150 peces cata­la­nes, valen­ci­a­nes, cas­te­lla­nes, euro­pees i ori­en­tals que van des del segle XIII fins al XX, i l’única infor­mació que se’n dona és una breu fitxa tècnica de cadas­cuna. Res es comenta sobre les soci­e­tats o els cen­tres pro­duc­tors que les van crear, ni del seu ús. En canvi, es pretén evi­den­ciar que “Tot està fet de matèria i tot està intra­con­nec­tat”, a la vegada que mos­trar la repre­sen­tació del medi ambi­ent en la ceràmica “per con­tras­tar amb la pre­sen­tació de l’entorn urbà en emergència climàtica, can­vi­ant en temps real, des del balcó del museu”. Vaig estar temp­tat de llençar-me per aquest balcó simbòlic, perquè no em podia creure que una de les prin­ci­pals col·lec­ci­ons de ceràmica del món, amb 22.000 peces i que no fa tants anys tenia a la ciu­tat un museu per a ella sola, hagi que­dat reduïda a unes poques peces en una paret i a un dis­curs tan pobre i buit. En resum, tot ple­gat, una gran decepció.

*Uni­ver­si­tat de Lleida. Reial Acadèmia Cata­lana de Belles Arts de Sant Jordi.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia