Dos de cada tres accidents mortals el 2009 van ser xocs frontals o sortides de via

Les distraccions i l'excés de velocitat són al darrere d'aquests sinistres, que van causar 169 morts

«Les xifres de l'any 2009 són rao­na­ble­ment posi­ti­ves, però les dades de sinis­tra­li­tat ens par­len de coses que es poden millo­rar, que són fona­men­tal­ment la velo­ci­tat exces­siva i les dis­trac­ci­ons.» Amb aques­tes parau­les, el con­se­ller d'Inte­rior, Joan Saura, indi­cava ahir la importància del deno­mi­nat fac­tor humà en la pro­ducció dels acci­dents mor­tals regis­trats l'any pas­sat. En la pre­sen­tació del balanç de la sinis­tra­li­tat viària del 2009, Saura va des­ta­car que els xocs fron­tals (que van cau­sar 79 morts) i les sor­ti­des de via (que van pro­vo­car 90 morts) són els tipus d'acci­dents en què van morir més per­so­nes l'any pas­sat (van supo­sar el 63% dels sinis­tres mor­tals), si bé una de cada tres vícti­mes regis­tra­des el 2009 (89 dels 269 morts) van morir en un acci­dent en què tan sols es va veure impli­cat el seu vehi­cle. Davant d'aquesta situ­ació, el con­se­ller d'Inte­rior va expli­car que una de les pri­o­ri­tats de la Gene­ra­li­tat aquest any serà com­ba­tre l'excés de velo­ci­tat i les dis­trac­ci­ons al volant amb cam­pa­nyes de cons­ci­en­ci­ació, per tal de reduir aquest tipus d'acci­dents.

Tot recor­dant que «mai no es pot donar la lluita per gua­nyada», Saura va mos­trar una «satis­facció mode­rada» perquè el 2009 la mor­ta­li­tat a les car­re­te­res es va reduir un 6,3% res­pecte al 2008. Con­cre­ta­ment, l'any pas­sat van morir 269 per­so­nes en 231 acci­dents, en relació amb el 2008, que van morir 287 per­so­nes en 251 sinis­tres. En com­pa­ració amb el 2000, l'any pas­sat hi va haver 353 morts menys i, per tant, va morir una per­sona menys cada dia. El 2009, d'altra banda, també es van regis­trar dades posi­ti­ves pel que fa a dos dels pro­ble­mes prin­ci­pals detec­tats el 2008: la impli­cació de vehi­cles pesants en acci­dents mor­tals, que s'ha reduït un 61,3%, i la impli­cació de motos, que ha bai­xat un 15,4%.

Saura també va des­ta­car la dis­mi­nució de la velo­ci­tat mit­jana a la xarxa viària cata­lana –que s'ha reduït gai­rebé en 10 km/h res­pecte al 2003–, fet que es va con­si­de­rar deter­mi­nant en la reducció de la mor­ta­li­tat. És espe­ci­al­ment sig­ni­fi­ca­tiu el cas de la pri­mera corona metro­po­li­tana de Bar­ce­lona on, des del 2007, s'aplica la reducció de la velo­ci­tat a 80 km/h. Des d'ales­ho­res, la velo­ci­tat mit­jana a la zona s'ha reduït en 16 km/h i la mor­ta­li­tat ha bai­xat un 50%. Aquest any el Ser­vei Català de Trànsit manté la pre­visió d'expan­dir la velo­ci­tat vari­a­ble en els acces­sos a Bar­ce­lona des de Mar­to­rell, per Molins de Rei, i també s'aug­men­tarà el nom­bre de radars, que pas­sa­ran dels 140 d'ara a 170.

Pagar el test de drogues, si dóna positiu

En la presentació del balanç de sinistralitat viària, el comissari dels Mossos Sergi Pla va afirmar que cal consolidar el test de drogues a peu de carretera, com s'ha fet amb les proves d'alcoholèmia –de les quals se'n practiquen cap a 280.000 a l'any–, per fer fora de les carreteres els conductors drogats. Pla, però, va dir que la prova del drogotest és molt cara (val 70 euros) i que el seu preu, elevat, és un «handicap» amb vista a generalitzar-ne l'ús. El comissari va explicar que, actualment, els agents es guien pel seu «ull clínic» a l'hora de sotmetre un conductor al test de drogues i va plantejar la possibilitat que els conductors que donin positiu paguin el test. El conseller Joan Saura va recalcar que no s'ha pres cap decisió en aquest sentit.

Sis ferits en un xoc al túnel del Cadí

Sis persones van quedar ferides ahir al matí, dues d'elles greument, després que un cotxe i un tot terreny xoquessin frontalment al túnel del Cadí, concretament al quilòmetre 120 de la C-16. Quatre dotacions dels bombers es van desplaçar al lloc del sinistre per evacuar els ferits i retirar els vehicles accidentats. El túnel es va tallar durant una hora, la qual cosa va provocar fins a nou quilòmetres de retencions a la C-16, al pas per Bagà. Precisament ahir, el conseller Joan Saura va explicar que un dels objectius del Departament d'Interior per al 2010 és dur a terme una campanya amb l'objectiu de reduir el nombre de ferits greument, que s'ha mantingut estable en els últims anys.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.