Societat

Barcelona, 1895 - Londres, 1936 //

Cantant

Conxita Supervia, una estrella dels escenaris

AMB UN REGISTRE VOCAL ESPECTACULAR, CADA VEGADA QUE CANTAVA DEMOSTRAVA TENIR UNA SENSIBILITAT ÚNICA PER TRANSMETRE EMOCIONS. PER AIXÒ, TOTS ELS GRANS TEATRES DE L’ÒPERA DEL MÓN FEIEN EL QUE CALGUÉS PER PROGRAMAR-LA

Car­men canta, orgu­llosa i coqueta: “L’amor és un ocell sal­vatge que ningú no pot domes­ti­car...”. A l’esce­nari l’acom­boia el cor. I entre el públic, homes i dones de vint-i-un botó sen­ten la màgia que desprèn la jove cigar­rera. El Liceu es ren­deix a la mez­zo­so­prano que posa art i passió a la pro­ta­go­nista de l’òpera de Geor­ges Bizet. Ho fa tan bé que el direc­tor escènic i artístic dirà més tard que té “una gola pro­di­gi­osa” i que la seva inter­pre­tació tea­tral “fa que un enten­gui els mil i un dis­ba­rats que per ella va come­tre el pobre Don José”.

UNA CAR­RERA PRO­ME­TE­DORA

Dar­rere d’aque­lla Car­men que es posava l’audiència a la but­xaca hi ha Con­xita Super­via, que tenia una car­rera molt pro­me­te­dora al davant. De fet, tenia una habi­li­tat vocal extra­or­dinària —abas­tava més de tres octa­ves—, un gran domini de la musi­ca­li­tat i sabia trans­me­tre emo­ci­ons d’una manera espe­cial. Nas­cuda a Bar­ce­lona el 1895 en una família benes­tant, Con­xita va estu­diar música al Con­ser­va­tori del Liceu, i abans dels quinze anys va debu­tar al tea­tre Colón de Bue­nos Aires.

L’èxit d’aque­lles pri­me­res actu­a­ci­ons va fer que, en tor­nar a Europa, l’esco­llis­sin per estre­nar a Roma El cava­ller de la rosa, de Ric­hard Strauss. Els èxits, ja des d’aquesta pri­mera etapa, van ser cons­tants, encara que a alguns crítics els cos­tava limi­tar-se en les apti­tuds musi­cals, i aca­ba­ven fent referència a la seva remar­ca­ble bellesa física. Ho tenia tot per con­ver­tir-se en una estre­lla de l’època, i la recla­ma­ven a les prin­ci­pals meques de l’òpera.

UNA DIVA COM CAL

Va can­tar als Estats Units, a Amèrica del Sud i va pas­sar una tem­po­rada vivint a Itàlia, on es va casar amb l’alcalde de Nàpols. Van tenir un fill, però el matri­moni es va aca­bar molt aviat, i Con­xita va tor­nar a viat­jar. Com passa amb totes les dives de cate­go­ria, l’envol­ta­ven mites i se n’expli­ca­ven excen­tri­ci­tats, com que feia col·lecció de figu­re­tes en forma de tor­tuga. L’any 1931 la can­tant va tor­nar a tro­bar l’amor: aquest cop a Lon­dres, on estava actu­ant als espais més pres­ti­gi­o­sos de la ciu­tat. Es va inte­grar a l’entorn social del seu nou marit, que era empre­sari, i va arri­bar a ser accep­tada mal­grat el seu anglès pre­cari. I en aque­lla ciu­tat va morir, amb només qua­ranta anys, durant el part de la seva filla, que tam­poc no va sobre­viure.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia