El xàfec desgavella el metro, rodalies i la circulació viària

Cauen fins a 76 l/m² i s'activa l'alerta per falta de drenatge a la via pública

Un xàfec intens i regu­lar, el més fort del país, va escom­brar len­ta­ment ahir al mig­dia el Bar­ce­lonès des del Baix Llo­bre­gat fins al Maresme i en dues hores es van regis­trar fins a 76 l/m² a l'hos­pi­tal de la Vall d'Hebron i mit­ja­nes d'entre 60 i 70 a tota la ciu­tat. Fins a les cinc de la tarda con­ti­nu­ava plo­vent de manera més suau, però a un quart i mig de qua­tre de la tarda, l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona ja havia acti­vat el pla d'emergència muni­ci­pal per insu­ficiència de dre­natge, és a dir, per la inca­pa­ci­tat dels embor­nals i de les cla­ve­gue­res d'engo­lir tota l'aigua i des­guas­sar-la cap als grans col·lec­tors, en la majo­ria de casos perquè s'hi for­mava un embós per l'arros­se­ga­ment de fulles i dei­xa­lles acu­mu­la­des. L'aiguat va escom­brar la ciu­tat de mar cap a mun­ta­nya, afec­tant sobre­tot Ciu­tat Vella i el front lito­ral i des­plaçant-se cap a Nou Bar­ris. Fins a les cinc de la tarda s'havien atès 865 tru­ca­des d'emergència i fins a les sis els bom­bers de la ciu­tat havien fet 49 ser­veis per treure aigua de soter­ra­nis i ter­ras­ses i per reconèixer façanes en risc d'eslla­vis­sa­ment, el més des­ta­cat dels quals va ser el del camí de la Foi­xarda, que es va haver de tallar al trànsit. En la mobi­li­tat, el des­ga­vell va ser gene­ral. Pel que fa al trànsit, la Guàrdia Urbana va haver de regu­lar la cir­cu­lació als car­rers on es van apa­gar els semàfors –dotze cruïlles de 1.700– i va haver de tallar l'accés a la ronda Lito­ral des de la C-31 per la for­mació de grans bas­sals d'aigua al límit entre Bar­ce­lona i Sant Adrià de Besòs. Les cues fins a Can Tunis van arri­bar als tretze quilòmetres perquè es va haver de res­trin­gir el pas per la via a un únic car­ril i es va haver de tan­car la sor­tida 27 a esto­nes. A la ronda de Dalt es talla­ven les entra­des 2, 3 i 7 en moments pun­tu­als. A dos quarts de sis de la tarda, el pla d'emergència s'acti­vava en fase d'alerta. Inu­su­al­ment, el metro va ser un dels ser­veis des­ga­ve­llats per l'aigua.

Metro afec­tat com mai

A l'L2 es va haver d'inter­rom­pre el pas de com­bois a un quart i mig de qua­tre per pas­sar a fun­ci­o­nar només des d'Uni­ver­si­tat fins a Pep Ven­tura –les fil­tra­ci­ons d'aigua des del car­rer van obli­gar a tan­car Sant Antoni i les del cla­ve­gue­ram, Paral·lel–. A les cinc es va repren­dre el ser­vei des de Paral·lel sense que els com­bois pares­sin a Sant Antoni. Tam­poc els trens de l'L3 para­ven a Paral·lel pel mateix motiu. A l'L1 els trens no s'atu­ra­ven a Tri­ni­tat Vella en direcció a Bell­vitge i a Ram­bla Just Oli­ve­ras en direcció Fondo. A l'L5, cap a les qua­tre es tan­cava el vestíbul de l'estació de Ver­da­guer pels danys en murs peri­me­trals, que van cedir i van afec­tar lleu­ment uns pas­sat­gers. També es van haver de res­trin­gir tem­po­ral­ment alguns dels acces­sos a les esta­ci­ons d'Espa­nya, Santa Eulàlia, Fabra i Puig, Sagrera i Urgell de l'L1, del Poble Sec a l'L3 i de Coll­blanc de l'L5. A la xarxa de busos hi va haver alte­ra­ci­ons d'una hora en les línies 79 i 110, des­vi­a­des a l'Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat, i a les línies 96, 155 i 156 a Mont­cada i Rei­xac.

Montjuïc, sense telefèric

El telefèric de Montjuïc va inter­rom­pre el ser­vei a tres quarts de tres per pre­caució, davant la inten­si­tat de la pluja i el vent.

Roda­lies va tor­nar a rebre les con­seqüències de l'aiguat. L'aigua es va embas­sar al túnel entre l'estació de França i la de Pas­seig de Gràcia i, per segu­re­tat, es va res­trin­gir la cir­cu­lació de trens des de tres quarts de qua­tre fins a les cinc, quan els trens de la C2 sud pro­vi­nents del Baix Penedès i el Gar­raf van aca­bar i començar el seu recor­re­gut a Sants. Segons Adif, es va cir­cu­lar amb pre­caució i reduint la velo­ci­tat al tram entre Sants i Pas­seig de Gràcia durant una hora i vint minuts, i el mateix es va fer al tram entre la Sagrera i Bada­lona durant dues hores per l'afec­tació d'un cir­cuit. A més de les ron­des, la pluja també va cau­sar reten­ci­ons a la sor­tida sud de l'auto­via A-2 a Sant Joan Despí i a la C-17 en sen­tit sud, on es va haver de tallar la sor­tida de la Lla­gosta. També es tallava la calçada en tots dos sen­tits a la mateixa via a la Gar­riga.

A la resta del país

La forta pluja de pri­mera hora de la tarda va des­car­re­gar fins a 47 l/m² a Ale­lla, on la riera va bai­xar d'ample a ample, com la d'Argen­tona, que també es va poder veure ahir ben plena. La poli­cia local també va tallar al trànsit la car­re­tera BV-6001, en totes dues direc­ci­ons, en un pas inun­da­ble que hi ha al pont d'en Pit­xota, entre Mal­grat de Mar i Pala­folls.

El tem­po­ral es va empor­tar un tram de pas­seig a la platja de s'Aba­nell de Bla­nes; va ori­gi­nar un forat d'uns 15 metres qua­drats en un lloc on el pas­seig reposa sobre una llosa de for­migó aixe­cada sobre la sorra, sense fona­ment ni escu­llera pro­tec­tora.

Al Camp de Tar­ra­gona i a les Ter­res de l'Ebre, els bom­bers també van haver de fer diver­ses sor­ti­des.

Al Piri­neu hi va caure la pri­mera nevada de la tar­dor.

Fins aquest matí, el Ser­vei Mete­o­rològic pre­veia risc per rat­xes de vent de fins a 90 km/h arreu.

Aigües fecals a Cubelles

m.l

Les fortes pluges d'ahir van produir abocaments d'aigües fecals a la desembocadura del riu Foix –que baixava amb molta força– a Cubelles, segons va denunciar l'entitat ecologista Fauna i va reconèixer l'Ajuntament. Les bombes encarregades de recollir l'aigua de pluja del carrer juntament amb les aigües del clavegueram i enviar-les a la depuradora són insuficients quan hi ha pluges importants, segons el govern local. El regidor de Serveis Viaris, Joan Albet (CiU), sosté que els vessaments van ser «un 90% d'aigües pluvials i un 10% de fecals», i recalca que aquest problema en la xarxa és responsabilitat de l'Agència Catalana de l'Aigua.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.