Infraestructures

Infraestructures

Primeres multes a l'N-II

Els serveis de trànsit van començar a sancionar ahir camions que circulaven per l'N-II a pocs quilòmetres de Bàscara

Els restaurants a peu de carretera veuen com cau en picat la clientela dels camioners que paraven per menjar

Camioners i restauradors es queixen de falta d'informació en el procés engegat

On s'observa mésel canvi és a l'hora de dinar als pàrquings dels restaurants a peu de carretera

Només dos dies després de l'entrada en vigor de la pro­hi­bició de cir­cu­lar per l'N-II per als cami­ons de gran tonatge, els ser­veis de trànsit van dei­xar clar ahir que la zona de Bàscara queda blin­dada. En sen­tit sud, ahir al matí, al terme de Pontós i a pocs quilòmetres de Bàscara, els Mos­sos van començar a mul­tar cami­ons que s'havien avançat per l'N-II. Multa i obli­gació de girar cua fins al peatge més pro­per. En sen­tit nord, a Orri­ols, els Mos­sos es limi­ta­ven a pro­hi­bir el pas als cami­ons que cir­cu­la­ven per l'N-II per diri­gir-los cap al peatge de l'auto­pista.

Recurs dels trans­por­tis­tes

També ahir, i en el mateix moment que es començava a mul­tar els pri­mers cami­ons, la Fede­ració Cata­lana dels Trans­por­tis­tes va for­ma­lit­zar un recurs con­tra l'obli­gació per als cami­ons de cir­cu­lar per l'AP-7.

Tot i con­fir­mar que s'ha començat a san­ci­o­nar, els ser­veis de trànsit no infor­ma­ran del nom­bre de vehi­cles mul­tats fins que es faci un pri­mer balanç del dis­po­si­tiu, d'aquí a un mes. Aquests pri­mers dies, però, els con­trols seran més inten­sius. A la part nord de l'N-II, a banda de punts con­crets com ara la Jon­quera i Orri­ols, on les patru­lles seran fixes durant uns dies, també hi haurà punts de con­trol iti­ne­rants. Però men­tre que a la Jon­quera i a Orri­ols els con­trols de poli­cia per ara infor­men i des­vien els trans­por­tis­tes cap a l'auto­pista, per als cami­o­ners inter­cep­tats ahir a la gaso­li­nera de Pontós que ana­ven en sen­tit sud ja no hi havia esca­patòria. Tal com s'indica en els fulls infor­ma­tius que s'han anat repar­tint, entre els peat­ges 4 (Figue­res Sud) i 5 (l'Escala), la res­tricció per als vehi­cles pesants és total i l'incom­pli­ment d'aquesta mesura es qua­li­fica d'infracció molt greu i com­porta una sanció de 500 euros. La majo­ria dels afec­tats ahir eren d'ori­gen estran­ger i expli­ca­ven que des­co­nei­xien la nova situ­ació. Però, tot i això, si es tracta d'estran­gers, la sanció és exi­gi­ble imme­di­a­ta­ment; per això, al pàrquing de la gaso­li­nera de Pontós es comen­tava ahir que algun dels xofers havia hagut d'anar a peu fins a Bàscara per treure diners d'un cai­xer automàtic i poder girar cua. Fonts dels ser­veis dels Mos­sos d'Esqua­dra expli­quen que només l'evo­lució de la situ­ació en les pròximes set­ma­nes per­metrà deter­mi­nar durant quant de temps caldrà man­te­nir aquests con­trols inten­sius.

Pàrquings i res­tau­rants buits

A banda i banda del punt on ahir es feien aquests con­trols, els tre­ba­lla­dors de les gaso­li­ne­res i els res­tau­rants a peu de car­re­tera obser­va­ven resig­nats –però força empre­nyats– com ja s'ha començat a reduir dràsti­ca­ment la seva cli­en­tela. En aquests trams de l'N-II, els cami­ons poden repre­sen­tar fins a un noranta per cent dels vehi­cles que paren a les esta­ci­ons de ser­vei per omplir el dipòsit.

On s'observa més el canvi des de diven­dres pas­sat és a l'hora de dinar als pàrquings dels res­tau­rants que tre­ba­llen prin­ci­pal­ment amb aquest tipus de cli­en­tela. Ahir a Medinyà les sales dels res­tau­rants gai­rebé bui­des eren la imatge més explícita de la nova situ­ació. “Vull creure que d'aquí a uns dies, quan ja no hi hagi tants con­trols de poli­cia, tor­na­ran a pas­sar els cami­ons”, explica la Mari, encar­re­gada de l'hotel Medinyà. En zones com ara el pas de Medinyà, als res­tau­rants ente­nen que els cami­ons poden pas­sar per l'N-II, tal com s'espe­ci­fica en els fulls infor­ma­tius, “per motius de proveïment o avi­tu­a­lla­ment” abans de tor­nar-se a inte­grar a l'auto­pista. Però l'efecte dis­su­a­siu dels con­trols de poli­cia i l'amenaça d'una multa són fac­tors inne­ga­bles.

A l'altra banda de la car­re­tera, Ave­lino Balles­te­ros és un dels pocs cami­o­ners que ahir dina­ven a l'Snack Medinyà. Ell té dos cami­ons que cada dia fan el tra­jecte des de Bar­ce­lona fins al Voló. Cal­cula que pas­sar per l'auto­pista li repre­sen­tarà un sobre­cost d'uns 60 euros al dia pels peat­ges. Ha parat a Medinyà per dinar i, sor­tint, entrarà a l'AP-7 a Orri­ols con­fi­ant que no el cacin els Mos­sos. Però ja diu que pot­ser no pararà tan sovint aquí. No està gens d'acord amb el des­vi­a­ment impo­sat i creu que pas­sar per l'auto­pista en el tram d'Orri­ols a Figue­res, com s'ha fet aques­tes set­ma­nes per evi­tar Bàscara, hau­ria estat sufi­ci­ent.

“Ara només paren els que s'hi atre­vei­xen i al ves­pre ho nota­rem encara més”, diu la Maria Àngels, l'encar­re­gada d'aquest res­tau­rant, men­tre observa la sala amb mol­tes tau­les bui­des en una hora en què acos­tuma a ser plena. Aquí tre­ba­llen nou per­so­nes, dubta que pugui man­te­nir tot el per­so­nal i lamenta que ningú se n'hagi pre­o­cu­pat. A banda de l'impacte con­cret en aquests esta­bli­ments, els res­tau­rants també es pro­ve­ei­xen de pa, ver­du­res i altres pro­duc­tes en el comerç local. “Nosal­tres no ens vam adhe­rir al mani­fest de Bàscara perquè aquesta no és una bona solució i perquè sabíem que per­ju­di­carà l'acti­vi­tat comer­cial; cal el des­do­bla­ment”, diu l'alcalde del muni­cipi, Narcís Casassa. L'Ajun­ta­ment va dir que ava­luarà els per­ju­di­cis i estu­diarà si es pot aju­dar aquests comerços, i va avi­sar que el muni­cipi té pocs recur­sos i que aquesta situ­ació l'han pro­vo­cada les admi­nis­tra­ci­ons i no pas l'Ajun­ta­ment.

Divendres, 19 d'abril
Des de divendres passat ha entrat en vigor la prohibició de circular per l'N-II per als camions. Ahir es van començar a multar camions.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.