Infraestructures i serveis

Infraestructures

La desconnexió de l'Ebre

Un documental reivindica la importància del corredor mediterrani per a les Terres de l'Ebre i el conjunt del país

Les línies R-15 i R-16 tenen una fiabilitat del 28%, el que implica retards en la majoria de combois

El tren con­necta. El tren fa país. No per­dem el tren. Aquest és el tri­ple lema del docu­men­tal Des­con­nec­tats, que impul­sen un equip de pro­fes­si­o­nals ebrencs, diri­gits per Toni Royo, i que té com a fil con­duc­tor una con­ferència de l'expert en infra­es­truc­tu­res i pro­fes­sor d'eco­no­mia de la UB Germà Bel. “El trans­port en fer­ro­car­ril no millora a les Ter­res de l'Ebre i és evi­dent que la baula més feble del cor­re­dor medi­ter­rani és en aquest tram: som a l'epi­cen­tre de la des­con­nexió”, ha expli­cat el direc­tor del docu­men­tal, que recorda el col·lapse que implica el tram de via única entre Van­dellòs i Tar­ra­gona. També par­ti­ci­pen en el docu­men­tal usu­a­ris, tre­ba­lla­dors i mem­bres de la Pla­ta­forma Trens Dig­nes. “Rei­vin­di­quem l'ús social del tren”, ha comen­tat Royo.

Qui­nes raons econòmiques i polítiques hi ha al dar­rere de la des­con­nexió en infra­es­truc­tu­res fer­roviàries entre Cata­lu­nya i el País Valencià? L'eix medi­ter­rani con­nec­tat entre si i amb Europa pot dis­pu­tar a Madrid i Cas­te­lla el lide­ratge econòmic de l'Estat? Aques­tes són algu­nes de les qüesti­ons que intenta res­pon­dre Des­con­nec­tats. Així, a par­tir de les línies de tren de les Ter­res de l'Ebre el docu­men­tal recu­pera la història del fer­ro­car­ril per rei­vin­di­car-ne els dife­rents usos i plan­te­jar els rep­tes del cor­re­dor medi­ter­rani. “S'han pri­vi­le­giat altres línies en detri­ment de la línia del Medi­ter­rani”, ha comen­tat el direc­tor del docu­men­tal. El tre­ball encara està en fase de pro­ducció i l'objec­tiu dels pro­mo­tors és estre­nar-lo el 2017, quan farà 90 anys del pri­mer viatge del car­ri­let de Tor­tosa a la Cava (Del­te­bre) i 150 anys de l'arri­bada del fer­ro­car­ril a Tor­tosa. “En aquell moment es va fer pressió a Madrid perquè el tren passés per Tor­tosa, ara cal fer pressió perquè l'estació de l'Aldea sigui cen­tral”, ha dit Royo. Fa anys que, sense èxit, els polítics i la soci­e­tat civil ebrenca recla­men l'atu­rada de l'Euro­med en aquesta estació, on els trens de llarg recor­re­gut pas­sen de llarg.

Les línies de mit­jana distància que tra­ves­sen les Ter­res de l'Ebre, l'R-15 i l'R-16, tenen una fia­bi­li­tat de només del 28%, és a dir, que més d'un 70% dels com­bois són impun­tu­als. De fet, són les línies que acu­mu­len més retards de tot el país i on es loca­lit­zen 35 limi­ta­ci­ons tem­po­rals de velo­ci­tat, d'un total de 126 que hi ha al país, que con­tri­bu­ei­xen a alen­tir el ser­vei. Una situ­ació que s'ha agreu­jat per l'ava­ria elèctrica que va tenir lloc a l'estació de Mont-roig fa vint dies. “La Gene­ra­li­tat ja fa sis anys que té les com­petències dele­ga­des, cal que millore els com­bois, les freqüències i les tari­fes”, ha asse­nya­lat Royo. Els pro­mo­tors del docu­men­tal han llançat una cam­pa­nya de micro­me­ce­natge a través de Verkami per poder assu­mir les des­pe­ses d'ela­bo­ració i s'hi pot col·labo­rar fins aquest diven­dres (www.​vkm.​is/​des​conn​ecta​ts). També hi col·labo­ren la Dipu­tació i diver­sos ajun­ta­ments ebrencs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia