Opinió

Tribuna

El canvi de tots els canvis

“El conjunt de la política –i de l'economia– mundial reposa sobre el principi que jo sóc el bo i qui no pensa com jo és el dolent

Pot­ser la frase més cèlebre del fla­mant premi Nobel d'enguany, i que ha fet una sin­gla­dura més sarcàstica con­tra el sen­tit ori­gi­nal, és aque­lla que “els temps estan can­vi­ant”. I tant que estan can­vi­ant, però en la direcció contrària a la pre­co­nit­zada per Mr. Zim­mer­man, a qui ja John Len­non incloïa en la lle­ta­nia de coses i per­so­nes en què no creia, i que aca­bava en els Beat­les matei­xos.

Apro­fito per acla­rir un tòpic que les gene­ra­ci­ons poste­ri­ors han posat en cir­cu­lació per agra­dar-s'hi, o qui sap per què. Al vol­tant del maig del 68, i a remolc de la con­tra­cul­tura dels sei­xan­tes i els setan­tes, els joves –i alguns de no tan joves– no eren una massa informe, empor­rada i ali­e­nada d'inge­nus. Per des­comp­tat, d'idi­o­tes n'hi ha en totes les èpoques, però els qui deli­ra­ven per un món lliure i millor, amb túniques amb colo­rai­nes i flors als cabells llargs, eren força vis­to­sos, però una mino­ria. El que aquest cro­nista recorda no era el ramat de bens il·lusos que les jove­na­lles vinents s'ima­gi­nen, sinó grans dis­cus­si­ons sobre les for­mes i, sobre­tot, els fons de la qüestió, domi­na­des per escep­ti­cis­mes més o menys viru­lents, i on les cre­du­li­tats irre­fle­xi­ves eren ràpida­ment escla­fa­des. Nosal­tres també ens en fotíem dels qui vint anys enrere ana­ven a missa diu­menge al matí amb la clenxa aca­bada d'engo­mi­nar. M'agra­darà veure d'aquí vint anys –amb permís de la Parca, i si encara hi ha món– com se'n fotrà el jovent d'ales­ho­res dels actu­als vin­ta­nyers que es pas­sen el dia fent anar els dits gros­sos de la mà sobre un telèfon.

quins són els grans can­vis apre­ci­ats per la ciu­ta­da­nia en gene­ral, els que han can­viat de debò la vida de les per­so­nes i, el que és tan o més impor­tant encara, la seva manera d'apre­ciar i de jut­jar aquesta vida? No és el meu propòsit entrar en filo­so­fies pro­fun­des, atès a més que n'hi ha –no sé fins a quin punt sor­to­sa­ment– per a tots els gus­tos. La lli­ber­tat, els drets i les garan­ties civils són el mateix que fa trenta anys? És incon­tro­ver­ti­ble que no, però pot­ser encara ha can­viat més la idea de les majo­ries sobre aquests con­cep­tes, dels quals cada cop sona més estrany dir-ne valors.

De la democràcia, sense anar més lluny, aquest cro­nista en seria un pèssim defen­sor tal com està plan­te­jada en els països occi­den­tals, amb un pes escla­fa­dor d'ele­ments i aspec­tes mediàtics i econòmics que en des­vir­tuen els prin­ci­pis d'una forma massa difi­cul­to­sa­ment rever­si­ble, per no dir irre­ver­si­ble.

En els temps de furor mediàtic, la democràcia ha dei­xat de ser el menys dolent dels sis­te­mes polítics, segons defi­nició de Churc­hill. De fet, en essència no seria impropi dir que ha des­a­pa­re­gut. Ara és més mode­latge i màrque­ting que par­ti­ci­pació ciu­ta­dana. Fins i tot aquesta expressió ha dei­xat de tenir sen­tit. En un món on ja fa anys que abans que el millor polític gua­nya el més guapo, el qui té millors con­tac­tes i més diners cal enyo­rar anti­gues for­mes de militància, antics prin­ci­pis gene­ra­dors d'edi­fi­cants vir­tuts col·lec­ti­ves?

No esta­ria de més recor­dar que les dues democràcies uni­ver­sal­ment modèliques, la grega en el món antic i la nord-ame­ri­cana en el món modern, es van edi­fi­car amb esclaus. Els grecs tenien encara un valor que ha estat més tard anor­reat pel cris­ti­a­nisme: la huma­ni­tat no es divi­deix entre vir­tu­o­sos que seran pre­mi­ats i mal­vats que seran cas­ti­gats, la guerra dels prin­ci­pis ètics no és entre indi­vi­dus –i molt menys entre ètnies–, sinó dins d'un mateix. En Homer i en els grans tràgics –Èsquil, Sòfocles, Eurípides– no hi ha bons i dolents, perquè el bé i el mal són dins de cadascú, i és dins de cadascú on es diri­meix el con­flicte.

Tal finor de con­cep­tes amb prou fei­nes arriba a Shakes­pe­are –on sovint són tots dolents, i molt–, i en la moder­ni­tat és una excepció d'hete­ro­do­xos que no sur­ten a la foto. Quants segles hem retro­ce­dit en aquest aspecte en l'actu­a­li­tat? No cal anar als Ber­lus­co­nis, Orbans, Le Pens i, final­ment al cim, Trumps per apre­ciar-ho, perquè aquests ja en són la cari­ca­tura, l'epígon que anun­cia i pre­para el des­as­tre final. El con­junt de la política –i de l'eco­no­mia– mun­dial reposa sobre el prin­cipi que jo sóc el bo i qui no pensa com jo és el dolent.

No em queda espai per par­lar del que ens espera, o pot­ser en sobra i tot, i en aquest cas val més no dir-ho. Per aca­bar, dues per­les de George Ber­nard Shaw: “La democràcia és el procés que garan­teix que no siguem gover­nats millor del que ens merei­xem.” “La democràcia subs­ti­tu­eix el nome­na­ment fet per una mino­ria cor­rom­puda per l'elecció a càrrec d'una majo­ria incom­pe­tent.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia