Opinió

El factor humà

Els xuixos no són xurros

La Gisela, tercera generació de família pastissera al Poblenou, celebra que el seu avi importés el xuixo après a Figueres

És temps de mones, pollets, ous de Pas­qua i xoco­lata a cabas­sos, però vet aquí que toca par­lar de xui­xos (dolç que és ban­dera de la mare pàtria giro­nina d’aquest diari, encara que l’arti­cle en qüestió apa­re­gui només a l’edició Naci­o­nal de paper, i pot­ser serà millor així, que si s’escapa alguna incor­recció sobre el pro­ducte –que la pas­tis­se­ria és molt punye­tera– encara seria rebuda com una ofensa o una pro­vo­cació bar­ce­lo­nina a aquesta deli­ca­desa gas­tronòmica i, amb el que és sagrat, no s’hi juga, i amb les coses de men­jar, encara menys).

Els fan com xur­ros, se sol dir. I la gent així s’ho pensa i hi va a mana­des i ales­ho­res arri­ben els ner­vis de si no n’hi haurà prou, la decepció del s’han aca­bat. Perquè no els fan com xur­ros sinó com xui­xos; ales­ho­res la cosa can­via, perquè un xuixo no té res a veure amb un xurro i aquesta és la clau, fer-los com xui­xos i ven­dre’ls com xur­ros. És a dir, satis­fer el cli­ent cui­dant molt el pro­ducte i fer engrei­xar la caixa enre­gis­tra­dora venent-ne tants com poden.

El pri­mer paràgraf d’aquesta crònica és una xim­ple­ria, el segon és un embo­lic semàntic –per cert, es fan o es venen com xur­ros?– per això en caldrà un ter­cer per cen­trar el tema, posar-ho en con­text i entrar defi­ni­ti­va­ment en matèria, sem­pre amb la intenció d’aca­bar-se’n lle­pant els dits i fer honor al rei dels dolços.

A la pas­tis­se­ria Tri­omf del Poble­nou han fet bo el nom de l’esta­bli­ment i han gua­nyat el con­curs mun­dial –Sal­va­dor Gar­cia-Arbós, quan s’hi posa, no s’hi posa per poc– que designa quin és el millor xuixo de tots els que s’hi pre­sen­ten. El premi els ha can­viat la vida, perquè els cli­ents, lite­ral­ment, s’han tor­nat bojos per tas­tar-lo i els pas­tis­sers s’han adap­tat ràpid a la demanda, tal­ment com la mul­ti­pli­cació dels pans i els pei­xos, però en versió de pasta ensu­crada.

“En fèiem vint i en veníem deu i ara en fem set-cents i els venem tots.” Si es té en compte que cada peça es cobra a dos euros amb cin­quanta –que no vol dir que el pro­ducte sigui car, només que és el preu que es demana i que tot­hom paga sense quei­xar-se–, els números de seguida estan fets i heus aquí el motiu del som­riure de feli­ci­tat de la Gisela Bellart, la mes­tressa de Tri­omf, ter­cera gene­ració d’una tra­dició pas­tis­sera inau­gu­rada per l’avi. “Va ser ell qui va por­tar el xuixo a Bar­ce­lona després d’apren­dre a fer-lo a Figue­res, men­tre hi feia la mili”, explica la Gisela davant una petita mun­ta­nya de xui­xos que s’escor­ren damunt una reixa després de sor­tir de la fre­gi­dora i abans de ser arre­bos­sats de sucre.

Per no morir d’èxit, la pas­tis­se­ria ha adqui­rit una màquina lami­na­dora –fins ara esti­ra­ven la pasta de manera manual– i s’han esta­blert uns torns de venda. Per tal de no morir ofe­gats pels cli­ents, ara s’ordena la demanda per torns donant cita horària, com al metge. “D’aquesta manera no els tenim dins del local fent una hora de cua”, explica la Gisela.

Aquesta ha estat una crònica cos­tu­mista, no pas gas­tronòmica. No hi ha hagut tast, no ha fet falta. Amb la sim­ple obser­vació periodística del pro­ta­go­nista i estre­lla del feno­men n’hi ha ben bé prou. “De seguida es veu si un xuixo és bo o no per l’aspecte exte­rior, oi, Gisela?”, i la pas­tis­sera assen­teix plena de satis­facció, com un xuixo en festa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia