Societat
Alerta per la “falsa seguretat” del patinet elèctric
Amunt i avall en patinet elèctric. Ben allunyats de les joguines infantils, els patinets elèctrics estan dins del grup de vehicles de mobilitat personal (VMP). L’Institut Guttmann ha volgut posar l’accent en la “falsa seguretat” que poden tenir els conductors d’aquests vehicles, que pot derivar en lesions molt greus en cas d’accident. Aquest 2024, de fet, l’Institut Guttmann ha atès deu pacients amb lesions neurològiques severes –dany cerebral o lesió medul·lar– a causa d’accidents de patinet. L’Institut Guttmann va dedicar una jornada a aquest tema al novembre: Patinets elèctrics i la nova mobilitat urbana. No són joguines, dèiem. El cas és que estan sotmesos a una normativa bàsica, marcada per la Direcció General de Trànsit (DGT), i a altres normes específiques aprovades per cada municipi. La DGT deixa clar que no poden anar per la vorera ni zones de vianants –entre d’altres–, la seva velocitat màxima és de 25 km/h. Els usuaris han d’observar les mateixes exigències que la resta de conductors sobre alcohol i drogues. De la mateixa manera, no es pot fer servir el mòbil ni dur els auriculars posats. Són vehicles per a una persona. L’obligatorietat del casc es va implantant. L’Ajuntament de Barcelona ha dit que serà obligatori dur casc a partir del febrer. Santa Coloma de Gramenet va demanar fa un parell de mesos que els municipis metropolitans es posin d’acord per fer una mateixa regulació. No té sentit, mantenen, que hi hagi regles diferents quan la circulació flueix en un continu entre una ciutat i l’altra.
Víctimes mortals
Segons dades del Servei Català de Trànsit (SCT), a Catalunya, entre el gener i l’octubre del 2024, hi va haver 897 accidents de patinet amb víctimes, entre les quals 46 van resultar ferides greus i tres van morir. A la jornada de l’Institut Guttmann hi van participar professionals d’aquest centre i representants policials i del Servei Català de Trànsit.
Segons un estudi del RACC publicat a l’octubre, 4t Baròmetre RACC de la mobilitat en VMP a Barcelona i als seus accessos, prop del 4% dels desplaçaments que es fan a Barcelona actualment són en bicicleta o VMP, i les persones que transiten porten a terme una mitjana de 2,5 viatges diaris amb aquest tipus de transport. L’estudi s’ha fet a partir de 800 enquestes i també 4.530 observacions del comportament d’usuaris. Es desprenen algunes dades preocupants, com el fet que el 74% d’usuaris del patinet admeten que circulen per la vorera tot i estar rigorosament prohibit, o que un nombre prou important dels usuaris dels vehicles de mobilitat personal a Barcelona i els seus accessos se salten el semàfor (un 24%), el 14% no respecten el pas de vianants i el 12% circulen contra direcció, segons les observacions de trànsit. La majoria dels accidents amb patinets implicats són per col·lisions amb un altre vehicle o per atropellament de vianants (82%), segons dades de l’Ajuntament de Barcelona.
El 53% dels usuaris de patinet assumeixen que se’ls tracti amb la rigidesa que s’aplica a cotxes i motos i no amb la tolerància que es té amb els vianants. El mateix percentatge d’enquestats, un 53%, consideren necessària una formació viària obligatòria si no es té cap permís de conduir previ.
La Fundació Mapfre també ha analitzat els accidents de trànsit amb implicació d’un patinet: Análisis de la siniestralidad de vehículos de movilidad personal 2023. L’anàlisi es basa en un estudi exhaustiu de les informacions publicades a la premsa a l’Estat. Segons la Fundació Mapfre, hi va haver nou morts per accident de patinet el 2021, vuit el 2022 i onze el 2023. D’aquests onze, quatre van ser a Catalunya. El nombre de lesionats que van requerir hospitalització, afirmen, continua creixent. El 2023, un 59% de les lesions van ser de caràcter lleu. Però n’hi va haver un 35% de molt greus. I un 6% van ser mortals.
Eulàlia Bertran, metgessa rehabilitadora a l’Institut Guttmann, a propòsit de la “falsa seguretat” abans esmentada, afirma: “Tot i que la velocitat sigui més reduïda que amb altres vehicles, un cop al cap pot tenir seqüeles neurològiques molt severes encara que la persona vagi a poca velocitat en el moment de l’impacte.” Actualment, l’ús del casc es regula segons l’ordenança de cada municipi, però Bertran recomana que, encara que no sigui obligatori, els conductors “facin com si ho fos i l’utilitzin sempre, encara que sigui en trajectes curts”. Bertran adverteix, a més, que per tenir un accident no sempre és necessari que hi hagi dues persones implicades. “El xassís d’un patinet és la persona, per la qual cosa en qualsevol caiguda l’impacte el rep directament el seu cos. Hem tingut pacients amb una lesió medul·lar després d’una caiguda ells sols; alguns no van tenir temps d’esquivar un forat en el paviment.” A l’Institut Guttmann, on només ingressen les persones amb lesions neurològiques severes, els ingressos per accident de patinet es comptabilitzen específicament des del 2022. Aquell any hi va haver un ingrés, mentre que el 2023 n’hi va haver set i fins al novembre d’aquest any n’hi ha hagut deu.