Infraestructures

Carretera a l'urna

Els veïns de Blanes i Lloret majors de 16 anys poden votar avui sobre el ramal de la C-32

La consulta no és vinculant, ja que el projecte es va pactar fa mesos

Vostè està a favor o en con­tra de la pro­lon­gació de la C-32 entre Bla­nes i Llo­ret? Aquesta és la pre­gunta que els ciu­ta­dans de Bla­nes i Llo­ret tenen ocasió de con­tes­tar avui en la con­sulta ciu­ta­dana orga­nit­zada per l'Ajun­ta­ment de Bla­nes i enti­tats de Llo­ret de Mar. El pro­jecte, molt cri­ti­cat per asso­ci­a­ci­ons i par­tits polítics del ter­ri­tori, també té molts defen­sors, entre ells els gre­mis rela­ci­o­nats amb el turisme, i de fet, segons l'acord entre els ajun­ta­ments del ter­ri­tori afec­tat (Bla­nes, Llo­ret, Tossa i Tor­dera) i la Gene­ra­li­tat, hau­ria de començar el mes vinent, digui el que digui la con­sulta.

Els prin­ci­pals defen­sors del pro­jecte han estat els governs dels muni­ci­pis (amb alguna veu dis­cor­dant), tant del man­dat actual com dels ante­ri­ors, i tot i que el mes vinent hau­rien de començar les obres, no sem­bla gaire pro­ba­ble, atès que encara no s'ha apro­vat defi­ni­ti­va­ment ni s'han resolt les al·lega­ci­ons.

La pers­pec­tiva de votar per un pro­jecte que ja està dat i beneït és el que fa témer a mol­tes enti­tats contràries que aca­barà des­mo­ti­vant els ciu­ta­dans a l'hora de pro­nun­ciar-se avui. Els orga­nit­za­dors de la con­sulta, però, con­fien en una par­ti­ci­pació prou sig­ni­fi­ca­tiva perquè la Gene­ra­li­tat es replan­tegi el pro­jecte, tot i que adme­ten que veuen com­pli­cat una par­ti­ci­pació alta. Jordi Palau­delmàs, por­ta­veu de la pla­ta­forma Atu­rem la C-32, explica que cal­cu­len que hi ha cen­sats a Llo­ret unes 20.500 per­so­nes majors de 18 anys. Poden votar els majors de 16 anys, fet que amplia encara més el ven­tall de gent que pot pro­nun­ciar-se avui, però l'objec­tiu de les pla­ta­for­mes és que a Llo­ret votin entre 1.000 i 2.000 per­so­nes. “En les elec­ci­ons l'abs­tenció és del 45%, i el nos­tre objec­tiu és tenir el mateix nom­bre de vots que podria tenir un hipotètic alcalde de Llo­ret”, explica Palau­delmàs.

En el cas de Bla­nes, la con­sulta és orga­nit­zada per l'Ajun­ta­ment, men­tre que a Llo­ret se'n fan càrrec diver­ses asso­ci­a­ci­ons, ja que l'Ajun­ta­ment va renun­ciar a orga­nit­zar-la, en un gir polèmic, quan es va pac­tar amb el Depar­ta­ment de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat que al ramal s'hi afe­gi­ria poste­ri­or­ment un nou tram fins a Canye­lles.

La recent enquesta que va fer l'empresa que orga­nitza el procés, The Wat­sons, un cop més, evi­den­cia que hi ha una clara divisió d'opi­ni­ons sobre el pro­jecte. De les 387 per­so­nes enques­ta­des a peu de car­rer, 170 pre­ve­ien votar-hi a favor, 163 en con­tra, i la resta no pen­sa­ven anar a votar. Entre els que no tenen cap intenció de votar hi ha l'alcalde de Llo­ret de Mar, Jaume Dul­sat, que a més no creu que fos un error fer-se enrere en la decisió de cele­brar una con­sulta popu­lar (es va apro­var en un ple i poste­ri­or­ment es va revo­car la decisió). “Crec que no hi ha una demanda social per la con­sulta, és la meva per­cepció. És un debat que n'hem par­lat molt, en cam­pa­nya elec­to­ral vaig dir que si hi havia una gran majo­ria social que dema­nava la con­sulta ens ho repen­saríem, però que creia que no era neces­sari fer-la”, va defen­sar. Per la seva banda, Miquel Lupiáñez té intenció d'anar aquest matí a votar, i creu que el procés par­ti­ci­pa­tiu haurà ser­vit almenys per infor­mar millor la ciu­ta­da­nia del pro­jecte. “És enri­qui­dor que obrim la caixa de Pan­dora i donem tota la infor­mació perquè la gent valori també alter­na­ti­ves.” Tot i que no és vin­cu­lant, l'alcalde creu que si hi hagués una par­ti­ci­pació molt alta i contrària al pro­jecte, “s'hau­ria de secun­dar el que vol la ciu­ta­da­nia”.

LES XIFRES

77,6
milions
d'euros (IVA inclòs) és la inversió total que preveu fer Abertis en el nou ramal de Tordera a Lloret de Mar
6,5
quilòmetres
és la llargada que té el ramal, dels quals un, aproximadament, passa pel terme de Blanes
66.244
habitants
majors de 16 anys és aproximadament el cens de votants que té la consulta a les dues poblacions
12
punts
de votació hi ha habilitats avui en els dos municipis

Un projecte de fa més de vint anys que mai no ha acabat d'arrencar

Nuri Forns

Quan els polítics diuen que aquest és un debat que fa temps que dura, no ho diuen en va: el projecte de fer arribar l'autopista a Lloret de Mar és vell, com a mínim de fa més de vint anys. El febrer del 1996 la llavors direcció general de Carreteres ja va anunciar que feia un nou traçat de l'A-19 (és el que ara es coneix com a C-32) a Lloret, “amb menys impacte a la zona agrícola”. Llavors la nova proposta, redactada seguint les al·legacions presentades per l'Ajuntament i particulars, “eliminava el nus que afectava el paratge de les Alegries”. La Generalitat preveia llavors adjudicar el tram en els primers quatre mesos del 1996, termini que, evidentment, no es va complir, com tampoc s'han acabat complint els últims. Les obres, quan es va fer la darrera presentació del projecte, l'any passat, havien de començar al setembre. Els governs de Lloret han defensat sempre la proposta –ICV-EUiA sempre s'hi ha mostrat contrari– i en el primer projecte es preveia tenir la via construïda el 1998. Amb els anys, les promeses per fer arribar l'autopista i els incompliments s'han anat succeint. Sempre hi ha hagut un sector de la població oposat al projecte, però mai no havia fet veure la seva oposició públicament d'una manera tan rotunda com ara. La darrera vegada que es va presentar el projecte va ser just abans de les eleccions municipals del 2015. Amb la participació ciutadana en boca de tots, molts partits van posar als seus programes la necessitat de fer consultes en temes transcendentals per a la ciutadania, i les associacions contràries es van constituir en la Plataforma Aturem la C-32, que ha impulsat moltes accions de protesta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia