Joan S. Minguet Pla - CAMPLLONG (GIRONÈS)
Tot va començar quan l’Anna i l’Alfons, periodista i economista de professió i residents a Barcelona, van decidir tenir fills i canviar d’estil de vida. A Campllong, van reformar l’antiga granja de l’avi i van començar un nou projecte. A poc a poc van anar adequant les instal·lacions i incrementant la producció de llet. Arran d’una crisi al sector, van convertir la granja a producció ecològica, amb un obrador nou per elaborar productes lactis amb l’objectiu d’arribar directament al consumidor final. Aquesta iniciativa és la que més els satisfà i els aporta il·lusió per seguir treballant amb les vaques. Fa sis anys van instal·lar un robot de munyida automàtica al mig de l’estable, que ha significat una gran millora tant per al benestar animal com en qualitat de vida per gestionar l’empresa.
Com definiríeu el vostre model de producció?
El nostre model de producció té com a eix central obtenir la màxima qualitat en totes les baules de l’activitat. Coneixem tots els nostres clients i ells ens coneixen a nosaltres. Els volem transmetre la màxima transparència i confiança, nosaltres ens sentim responsables del que elaborem i oferim. També treballem pensant en la tradició, perquè quan una cosa és senzilla i funciona, no cal complicar-se la vida. Per exemple, per fer els iogurts no utilitzem llet en pols ni cap mena d’additius.
Quina altra activitat destacaríeu de la vostra empresa?
Amb la llet que produïm, també elaborem iogurt, formatge i mató. Pel que fa a la producció dels conreus als camps, ho destinem tot a l’alimentació de les nostres vaques.
Què feu per ser competitius?
A La Selvatana fem agricultura i ramaderia ecològica des de l’any 2000, i des de llavors hem anat estudiant i incorporant noves pràctiques inspirades en l’agricultura regenerativa i el maneig holístic. Tenim clar que és el nostre camí i, a base de prova i error, hem anat introduint pràctiques que ens funcionen millor amb els nostres animals i la terra.
Què destacaríeu dels productes que feu?
Ens hem especialitzat a elaborar productes bàsics per al dia a dia i de màxima qualitat que, un cop els coneixes, amb tot el que hi ha al darrere, es converteixen en l’equivalent lacti de les llenties de l’àvia i els associes a un record especial. Pel que fa a la comercialització, estem especialitzats en els menjadors escolars, grups de consum, botigues i establiments de restauració de Girona i Barcelona, dels quals (uns 350 clients) rebem setmanalment les comandes per WhatsApp o correu electrònic, i els les servim setmanalment amb una ruta que redissenyem diàriament. També oferim visites guiades a la granja per a totes les escoles que servim i tots els clients i particulars que vulguin conèixer la realitat de La Selvatana. Pensem que no hi ha millor campanya de màrqueting que convidar-los a veure tot el que hi ha al darrere dels productes que els alimenten.
Creieu que la societat valora prou els vostres productes?
Volem creure que la societat està cada vegada més interessada a conèixer com es produeixen els aliments, tant per al propi benestar i salut com per la cura del paisatge i l’impacte mediambiental en la seva producció. Hi ha una part de la població que fuig d’aliments ultraprocessats o procedents de l’altra punta del planeta. Estem molt agraïdes amb els nostres clients, valoren la nostra feina i ens fan arribar el seu feedback ple d’afecte.
Com veieu el futur del vostre sector a mitjà termini?
Necessitem pagesos i ramaders que cuidin el territori i produeixin aliments de qualitat per a tots. Per mantenir un relleu generacional amb il·lusió per fer aquesta feina tan digna, s’ha de veure un futur amb oportunitats. Amb tot això, són importants les decisions polítiques, que pensem que ara estan matant la pagesia, i cal la unió de tots per canviar la situació. L’administració ha d’apropar-se als agricultors i ramaders i s’han de prendre decisions de manera conjunta. No podem estar important aliments de baixíssima qualitat en què s’han utilitzat productes fertilitzants i fitosanitaris prohibits a la Unió Europea. És competència deslleial i a més un problema greu per als consumidors.