Anna Roca - la vall d’en bas (garrotxa)
Són la tercera generació d’una granja de producció ecològica de llet de vaca. Juntament amb sis productors més, comercialitzen la llet a través de la marca Ato Natura, posant l’èmfasi en la traçabilitat d’un producte local i de proximitat. Són els únics de Catalunya que fan llet ecològica envasada en bric. A més, promocionen l’activitat ramadera a visitants mostrant les nombroses tasques d’un procés productiu que exigeix aprenentatge i esforç, tenen una petita agrobotiga i ofereixen les instal·lacions del mas per celebrar-hi esdeveniments i, al mateix temps, gaudir d’un entorn privilegiat.
Com definiríeu el vostre model de producció?
Des de sempre la nostra inquie-tud ha sigut la producció de qualitat, i per això el 2007 ens vàrem incorporar al projecte d’Ato Natura, perquè s’ajustava als paràmetres que nosaltres volem mostrar a través de la traçabilitat del producte. L’any 2018 vàrem voler fer un salt cap a la producció ecològica per donar valor al producte final.
A més de produir llet, quina altra activitat destacaríeu de la vostra empresa?
Amb l’objectiu d’explicar cada fase del procés productiu i el nexe entre els recursos naturals, el territori i l’activitat, fem visites (per a escoles, grups i famílies) a la nostra granja i tast dels formatges que es fan amb la nostra llet. Proposem també poder fer “reunions a pagès” oferint un entorn rural als peus del Puigsacalm. Disposem d’una agrobotiga amb productes de la comarca. Amb aquest interès de fer territori, venem els vedells petits a granges d’engreix de la Garrotxa.
Com sou més competitius?
A més de vendre la llet al grup Ato Natura, tenim un grup de compres conjuntes de productes de la granja per reduir costos. També tenim contractada l’energia col·lectivament, i som autosuficients en l’energia diària gràcies a les plaques solars instal·lades el 2020. Perseguim ser eficients i per aconseguir-ho tenim cura extrema tant dels camps de conreu com dels animals, per evitar patògens, i del territori que ens acull. És un aprenentatge constant que vol molta atenció i dedicació.
Què destacaríeu dels vostres productes? Com els comercialitzeu?
Per a nosaltres el més important és fer un producte de màxima qualitat i al mateix temps poder fer difusió de la traçabilitat del procés. Per aquesta raó, som molt conscients que la força de la unió és estratègica i comercialitzem la nostra llet en el grup Ato amb la marca ECOAto.
Creieu que la societat valora prou els vostres productes?
El consumidor cada vegada ho valora més i paral·lelament la producció ecològica segueix augmentant, encara que lentament. A més, les noves normatives aposten clarament per productes de proximitat i de qualitat en els àmbits col·lectius (escoles, institucions, etc.), amb la qual cosa ajuden a donar valor al producte i reforcen el rol que fem les granges familiars disseminades en el territori.
Com veieu el futur del vostre sector a mitjà termini?
Tot i que enguany s’ha pogut regar el blat de moro, sabem que és un conreu amb els dies comptats i haurem d’estudiar alternatives que aportin proteïna a les vaques. Entre els embats que ens preocupen hi ha la fauna salvatge, que per a nosaltres representa una despesa afegida. El futur s’intueix com una aposta per la digitalització que ajudarà a reduir les tasques feixugues, sumarà benestar als animals i alleujarà el temps de dedicació. Participem a la Vall d’en Bas al grup de transició agroecològica i a l’Associació de Dones del Món Rural, on s’estan dinamitzant iniciatives per donar a conèixer la feina de la pagesia, la implicació amb la terra i la cura del bestiar. Propostes essencials per esperonar el relleu generacional i per implicar el consumidor, que forma part de la cadena agroalimentària.