Anna Roca - riudellots de la selva (la selva)
És la quarta generació dedicada a produir llet de vaca. Una empresa familiar que porta amb la seva dona, l’Eva, i el seu fill, l’Enric. Treballen la terra propera per donar menjar a les vaques i fan diferents productes lactis que venen a la mateixa granja. El Provençal, malgrat tenir la terra de conreu dispersa entremig de destacades infraestructures del país (l’AP-7, l’A-2, el tren convencional, el tren d’alta velocitat, l’aeroport de Girona i la seva logística), fa 15 anys que va fer la granja nova i des de fa una dècada que comercialitza directament llet fresca i derivats lactis: iogurts, mató, formatges i gelats. Un model empresarial familiar amb relleu agrari assegurat.
Com definiríeu el vostre model de producció?
Som una granja familiar que treballa per ser eficient i diversificada i que té com a activitat principal fer llet de qualitat per a un consum immediat i proper. Per això procurem alimentar les nostres vaques amb cereal i farratge (civada, ordi, blat, colza, faves, blat de moro, raigràs...) fet a casa. Venem una part de la producció lletera a l’agroindústria.
A més de produir llet, quina altra activitat destacaríeu de la vostra empresa?
Abans de la pandèmia de la covid-19 fèiem visites a la granja, però no ho hem recuperat. En canvi, sí que mantenim visites tècniques de la universitat.
Com ho feu per ser competitius?
Per ser més competitius i reduir costos hem fet una societat entre cinc granges de vaques de llet veïnes (de Riudellots, Franciac i Campllong) i preparem (barregem, dosifiquem i distribuïm) de manera compartida el menjar de les vaques i assegurem de proporcionar l’aliment amb els nutrients adequats per als animals. Un remolc barrejador distribuïdor (unifeed) autopropulsat va a cada granja, d’aquesta manera controlem al màxim les necessitats i els costos del menjar.
Què destacaríeu dels productes que feu? Com el comercia-litzeu?
Els productes que surten són de màxima qualitat. La llet que fem és A2A2, una propietat que la fa més digerible per al consum. Venem en línia i a la mateixa finca i una empresa externa ens fa la distribució dels nostres productes a botigues properes i, principalment, a les capitals de les comarques gironines i també a Barcelona. Pensem que el bocaorella és la clau de l’èxit. Els consumidors que tasten els nostres formatges i gelats repeteixen. Hem creat fidelitat i, per a nosaltres, això és la clau de l’èxit.
Creieu que la societat valora prou els productes agraris que feu?
La ciutadania cada vegada valora més els productes locals perquè, a més de reconèixer la seva qualitat, sap l’esforç de la pagesia i veu una manera de participar en el procés tot menjant els productes propers. Amb l’organització actual de la granja i amb l’ajuda de més tecnologia, busquem l’equilibri i l’eficiència entre les tasques, que són moltes i variades, i les despeses de la granja. En aquest sentit, també hem posat plaques solars per reduir costos energètics.
Com veieu el futur del sector a mitjà termini?
El sector ramader és molt sacrificat perquè comporta moltes hores de feina i obliga a fer molta paperassa que massa sovint no serveix per a gaire res i és molt repetitiva. També és un sector amb molta dependència del preu de la llet que marca l’agroindústria, que només paga bé quan no en té. Patim i lluitem contra les inclemències meteorològiques. La sequera ens ha obligat a fer altres conreus i segurament només estem a l’inici d’altres canvis. A pesar de tot, som optimistes i assumim els reptes. L’esforç ve compensat pel compromís i la il·lusió de les noves generacions: juntament amb el nostre fill, l’Enric, l’any vinent s’incorporarà a la granja en Marc, un nebot.